Uitzondering taalvereiste naturalisatie

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

Uitzondering taalvereiste naturalisatie

#1 , 01 mar 2023 14:21

Een niet-Europese vriend zit in het Belgische naturalisatie proces. Hij is getrouwd met een vrouw met zijn nationaliteit, woont hier 6 jaar, heeft onafgebroken werk, maar hoeft niet aan de taalverplichting te voldoen om een paspoort aan te vragen. Mijn vrouw heeft dezelfde nationaliteit als hEn. Zij wil ook Belg worden, woont hier al 13 jaar, is ruim 5 jaar zelfstandige, maar moet wel aan de taalverplichting voldoen, ondanks dat zij met mij (EU burger) getrouwd is. Ik begrijp niet waarom de een wel een uitzondering krijgt en de ander niet. Mijn vrouw heeft een veel sterkere "case" als ik het zo bekijk. Heeft iemand ervaringen met uitzonderingen op de taalvereiste? Zij spreekt overigens redelijk Frans, meer dan genoeg om zichzelf prima te redden en een praatje te houden in het Frans. Maar dat is natuurlijk wat anders dan de grammatica op A2 niveau onder controle te hebben (ik weet dat het niet heel veel voorstelt, maar je moet er wel maanden voor oefenen).

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding