Wat betekent de geheimzinnige term 'residentieel'?

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Wat betekent de geheimzinnige term 'residentieel'?

#1 , 10 feb 2023 14:10

Ik doe al een tijdje voltijds tijdskrediet voor dementerende moeder. Mijn voltijds tijdskrediet loopt af 31 maart 2023. Mijn moeder is permanent opgenomen in wzc
op 30 januari 2023. Ik kan terug starten bij mijn werkgever vanaf 1 mei in een nieuwe functie, de oude functie is niet meer mogelijk. Mijn werkgever suggereert mantelzorgverlof sociaal recht te nemen voor de maand april ( volgens hem kan het voor administratieve hulp). Ik heb dit statuut tot eind 2023, echter dit statuut kan stopgezet worden ( cm: één van de voorwaarden is dat de zorgbehoevende persoon niet langer dan 90 dagen RESIDENTIEEL mag verblijven). Zodus einde april verblijft ze 91 dagen in wzc. De RVA is duidelijk: het mantelzorg statuut moet de volledige maand dekken ( net één dag tekort). Al tweemaal gevraagd aan cm wat residentieel betekent, haar adres is nog altijd op haar laatste woonplaats, maar niemand durft blijkbaar zijn hand in het vuur te steken: het enige antwoord is ze mag niet 90 dagen residentieel verblijven. En voor mijn werkgever is de maand april een loonlast als ik geen mantelzorgverlof neem. Moeilijk! Ik kan het natuurlijk aanvragen, maar als later blijkt dat het niet geldig is....toch wel grote problemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 10 feb 2023 18:13

Beste

Dat is vooral een feitenkwestie. Als zij actueel in een WZC zit dan ben je geen mantelzorger. Lijkt me op zich duidelijk.
Je kan dat naar de letter van de regelgeving proberen te omzeilen. Naar de geest van de regelgeving lijkt me dit duidelijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2023 18:26

Okay, bedankt, ik meld aan mijn werkgever dat mantelzorg niet mogelijk is en dat dacht ik ook wel...

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#4 , 13 feb 2023 08:46

Beste

Dat is vooral een feitenkwestie. Als zij actueel in een WZC zit dan ben je geen mantelzorger. Lijkt me op zich duidelijk.
Je kan dat naar de letter van de regelgeving proberen te omzeilen. Naar de geest van de regelgeving lijkt me dit duidelijk.
Is hier een wettelijke bepaling voor? Want volgens mij kan die mantelzorg ook doorlopen. Ik denk aan de administratie, de was, naar het ziekenhuis gaan.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 19 feb 2023 22:57

Beste

Dat is vooral een feitenkwestie. Als zij actueel in een WZC zit dan ben je geen mantelzorger. Lijkt me op zich duidelijk.
Je kan dat naar de letter van de regelgeving proberen te omzeilen. Naar de geest van de regelgeving lijkt me dit duidelijk.
Is hier een wettelijke bepaling voor? Want volgens mij kan die mantelzorg ook doorlopen. Ik denk aan de administratie, de was, naar het ziekenhuis gaan.
Ik denk dat ook.

Zou topic-starter het misschien beter aan de rva zelf vragen, dan heeft hij tenminste zekerheid op papier.

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2023 21:04

Ik neem geen mantelzorgverlof voor de maand april. Het is een groot risico tot conflict, de RVA zit vol juristen en informatici, dit is de ervaring die ik heb, het is eigenlijk een controledienst, heeft weinig te maken met Arbeidsvoorziening, daarvoor moet je bij de VDAB zijn.

Terug naar “Andere”