Bescherming tegen ouder

imhotep
Topic Starter
Berichten: 55

Bescherming tegen ouder

#1 , 05 dec 2022 18:03

Deze vraag stel ik voor iemand uit mijn dichte omgeving.
Ik probeer hieronder de situatie zo goed mogelijk te omschrijven.

Gaat over een moeder en 2 volwassen, meerderjarige kinderen, de vader is reeds overleden.

De relatie tussen de 2 kinderen onderling is goed, tussen de moeder en de kinderen verre van.
In het verleden zijn al verschillende zaken voorgevallen (nooit iets strafbaar) waardoor de relatie tussen de kinderen en de moeder slecht is.
Er is nog heel sporadisch contact maar zeker niet intens.

De moeder vertelt ook niet alles tegen de kinderen, liegt zelfs en dit komt via andere familieleden dan boven.

De moeder kampt met een drankprobleem, hoe ernstig dit is kunnen de kinderen niet inschatten. Enige hulp die de kinderen in het verleden hebben proberen te bieden draaide altijd op niets uit.

Nu heeft de moeder kortelings een ongeval gehad in beschonken toestand met een tegenpartij, exacte feiten kennen de kinderen ook niet.

De kinderen maken zich nu vooral zorgen dat zij gaan moeten opdraaien voor de stommiteiten van hun moeder.

Aanvullend, er is nog een huis dat 100% in vruchtgebruik + 50% naakte eigendom van de moeder is , beide kinderen hebben elks 25% naakte eigendom.

Hoe kunnen de kinderen zich beschermen tegen de stommiteiten van de moeder?
Wat kan er gedaan worden als de moeder zich in de schulden werkt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 05 dec 2022 18:14

Ik denk dat ze best een advocaat raadplegen.
Als het zo erg is dan zal moeder handelingsonbekwaam moeten verklaard worden.
Procedure loopt via vrederechter.

viewtopic.php?t=31186
https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... indvoering

imhotep
Topic Starter
Berichten: 55

#3 , 05 dec 2022 18:19

Bedankt voor snelle antwoord Franciscus.

Momenteel is de situatie nog niet zo ver, maar het is wel iets waar de 2 kinderen zich tegen willen beschermen.
Dus de vraag is in eerste instantie wat ze kunnen om zich te beschermen tegen de stommiteiten van de moeder.

Tot op heden heeft ze die nog altijd zelf kunnen oplossen voor zover de 2 kinderen er natuurlijk een zich op hebben.

Reclame

Terug naar “Andere”