Alimentatie en schuldbemiddeling

JamesB
Topic Starter

Alimentatie en schuldbemiddeling

#1 , 01 mei 2009 08:26

Al enkele jaren krijg ik van mijn ex alimentatie voor mijn twee kinderen. Aangezien zij niet echt te boek staat als 's werelds meest correcte betaler, werd in het vonnis destijds bepaald dat er beslag op haar inkomen werd gelegd, ten belope van het verschuldigde bedrag aan alimentatie.
Letterlijk: ....machtigt de vader om met uitsluiting van de moeder haar inkomen en alle haar door derde schuldenaars te ontvangen tot beloop van de voornoemde uitkeringen...."

Zo krijg ik al al die tijd elke maand een storting van haar ziekenfonds, daar zij blijkbaar al jaren een uitkering krijgt.
Nu opeens krijg ik een brief van het ziekenfonds dat er geen afhoudingen meer kan gebeuren, omdat mevrouw in schuldbemiddeling zit.

Ik stel mij hier enkele vragen bij :
1. het vonnis werd betekent aan het ziekenfonds, en zij zijn haar ' werkgever '
2. ik werd niet op officiele wijze in kennis gesteld van deze schuldbemiddeling.
3. ik dacht dat alimentatie en schulden twee verschilende zaken waren (zijn)

Concreet : is dit allemaal wel correct ? Een schuldbemiddelaar kan toch niet zomaar mijn alimentatie gaan weigeren of beperken. Mag het ziekenfonds de afhoudingen zomaar stoppen ? Heb ik sowieso iets te maken met die schuldbemiddelaar ?

dank alvast !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 01 mei 2009 13:14

Wanneer de rechter een verzoek tot collectieve schuldenregeling heeft goedgekeurd, is beslag of overdracht door een schuldeiser niet langer mogelijk, voor zover dergelijke tenuitvoerlegging neerkomt op het betalen van een som geld.
Inbeslagnames of overdrachten waartoe reeds werd begonnen op het tijdstip van de beschikking van toelaatbaarheid worden geschorst en behouden hun bewarend karakter.

De collectieve schuldenregeling zal alle schulden bundelen maar uit jouw gegevens hierboven filter ik dat er geen alimentatieschuld is.

Je kan wel eventueel proberen de schuldbemiddelaar te contacteren en die op de hoogte brengen van jouw machtiging.

j.demoor

#3 , 02 mei 2009 17:19

“Art.1675/7....§ 2. Alle middelen van tenuitvoerlegging die strekken tot betaling van een geldsom worden geschorst...§ 4. De gevolgen van de beschikking van toelaatbaarheid lopen verder, onder voorbehoud van de bepalingen van de aanzuiveringsregeling, tot de verwerping, het einde of de herroeping van de aanzuiveringsregeling...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Dit houdt in dat de machtiging aan de vader om met uitsluiting van de moeder haar inkomen ...te ontvangen geschorst is door de collectieve schuldenregeling.

“Art.1675/9.§ 1. Uiterlijk drie dagen na de uitspraak van de beschikking van toelaatbaarheid moet de griffier deze bij gerechtsbrief ter kennis brengen van :...2° de schuldeisers...onder toevoeging van een afschrift van het verzoekschrift, van een formulier van aangifte van schuldvordering, van de tekst van...4° de betrokken schuldenaars onder toevoeging van een afschrift van de tekst van artikel...Zij worden ervan op de hoogte gebracht dat iedere betaling, vanaf ontvangst van de beschikking, in handen van de schuldbemiddelaar moet gebeuren...”(Ger.W.).

Dit houdt in dat de griffier u,als schuldeiser,moe(s)t kennis geven van voornoemde beschikking en dat het ziekenfonds,als schuldenaar,iedere betaling, vanaf ontvangst van de beschikking, in handen van de schuldbemiddelaar moet doen.

Indien de griffier u geen kennis gaf van voornoemde beschikking,vraag hem dan die kennisgeving en doe in elk geval aangetekend aangifte van uw schuldvordering(kopie van uw vonnis) bij de schuldbemiddelaar,binnen de maand.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”