Wat bij overlijden

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

Wat bij overlijden

#1 , 23 okt 2022 18:07

Hoe gaat dit in zijn werk?

Situatie: wettelijk samenwonend met nieuwe partner 5 jaar. Ex partner ( de papa) is overleden.

Als ik (de mama) zou overlijden, gaat mijn dochter automatisch toegewezen worden naar mijn partner of moet dit beschreven worden?

Kan bijvoorbeeld ex schoonfamilie aanspraak maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 23 okt 2022 18:13

Het is de wettelijke ouder die het gezag hebben over minderjarigen dus uw ex echtgenoot die de wettige vader is.
Tenzij deze uit de ouderlijke macht is ontzet.
Als u overlijdt komen de (groot)ouders van beide partijen en of broers of zusters in zicht.
Hangt af van ouderdom kind en relatie.
Dus als u en kind willen dat de plus-ouder kan u beter ofwel tot adoptie over laten gaan via rechtbank ofwel zeker al een testament opstellen.
Bij minderjarigheid zal sowieso de jeugdrechter de beslissing nemen ( familierechtbank).
Bespreek dat al zeker met de notaris.

Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 23 okt 2022 19:40

Je bent nu de enige ouder. Je kan vastleggen, ofwel via testament, ofwel via vrederechter, wat je wil dat er gebeurt als jij overlijdt. Je kan een voogd voorstellen. Voorstellen, want het zal de vrederechter (niet de familierechter) zijn die de uiteindelijke beslissing zal nemen wanneer je effectief zou overlijden. Hij zal uiteraard jouw keuze volgen als er geen gegronde redenen zijn om dat niet te doen. Daarnaast kan je ook bepalen wie de nalatenschap zal beheren tot je kind meerderjarig wordt. Dat kan eventueel een andere persoon zijn.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 okt 2022 20:03

Dus toch beter via testament. Wat kost dit om zoiets vast te leggen? Het is niet dat ik hele lijst heb met wensen die ik wil vastleggen maar dit is wel een belangrijk punt.

Terug naar “Andere”