Buurvrouw begint telkens uit het niets te schelden

luclefaucon
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Buurvrouw begint telkens uit het niets te schelden

#1 , 11 jul 2022 20:05

We zijn pas verhuisd. De woning was instapklaar, dus geen werken die eventueel hinder zouden veroorzaakt hebben. Na ongeveer een maand begonnen de problemen met de buurvrouw van de aanpalende woning (3-gevel). Bijna iedere keer wanneer we in onze tuin of op het terras komen begint die vrouw te schelden. Vorige week kwam iemand op bezoek, we gingen even op het terras en dan begon het weer. De buurvrouw begon op een gemene toon de bezoekster te immiteren. Wanneer we vragen wat er scheelt, reageert ze niet.
We zijn al enkele keren gaan aanbellen maar meestal wordt er niet opengedaan. Wanneer ze de deur wel openmaakt, weet ze nergens van.
We belden de wijkagent en die is langsgekomen. Ze kennen het probleem en zijn nog eens bij onze buurvrouw langsgegaan. Het heeft niet geholpen.
De andere buren schijnen het probleem te kennen. Onze buurvrouw gedraagt zich al lang op die manier.
Het is zeer intimiderend en zorgt er voor dat we bijna niet meer buiten komen.
Wat is jullie advies? Wat kunnen we hiertegen ondernemen?
We vermoeden wel dat er een psychisch probleem aan de oorzaak ligt. Op zich proberen we daar dan wel enig begrip voor op te brengen maar ons leven in de nieuwe woning wordt hierdoor wel stevig verpest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 11 jul 2022 20:50

aangetekend vragen om op te houden met de scheldpartijen en bijhorende beledigingen

als dat niet helpt, verzoeningspoging bij de vrederechter (is gratis) en als dat niet helpt of ze komt niet opdagen, dagvaarden bij de vrederechter

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 11 jul 2022 22:08

Is er in uw gemeente een bemiddelingsdienst? Daar dan eerst eens mee contact nemen.
Gezien politie alop de hoogte is steeds melding van doen. Deze gaan ook weten of er zo'n dienst is.

Reclame

lukasi
Berichten: 1141

#4 , 12 jul 2022 07:53

Ik volg voorgaande adviezen maar soms haalt dat echt niets uit.
Vermoorde onschuld voor de rechter en een paar minuten later weerom hetzelfde .

Ben ook geconfronteerd geweest met zo'n bullebak. Naar de politie , geen resultaat, voor de vrederechter maar mijn buur wist van niets, kon zich niet herinneren en nee dat deed hij toch niet ?!

Ten lange leste, moe getergd had ik steeds een handspiegel in de buurt liggen.
Als de buurman weer begon te schelden , pakte ik die spiegel en hield die voor zijn gezicht.
Heb ik maar 4 keer moeten doen .

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 12 jul 2022 11:30

Je moet in dergelijke zaken altijd het probleem bij uzelf zoeken en oplossen. Terras ergens anders plaatsen kan voldoende zijn. Aangezien het hier over een halfopen bebouwing gaat, kan je een extra terras in de bouwvrije strook naast de woning maken of je kan het misschien ergens achter in de tuin maken.

Een mens op latere leeftijd goede manieren bijbrengen, is onbegonnen werk en kan enkel in autoritaire regimes met veel geweld.

Als de buurvrouw huurt, kan je ook contact zoeken met de eigenaar voor een deal te maken rond een vervroegde opzeg.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 jul 2022 12:14

Je zou ook kunnen een ondoorzichtig scherm aan de kant van de buur zetten, zodat die u niet meer ziet al jullie in de tuin of op het terras komen

luclefaucon
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jul 2022 13:59

Bedankt voor de reacties tot zover.
Het is inderdaad zo dat er geen onderwerp van discussie met die buurvrouw is. Er zijn geen overhangende takken of lawaaioverlast of iets waar ze zich zou kunnen aan ergeren. Soms bij de eerste stap op het terras begint ze al te schelden. We hebben navraag gedaan bij de vorige eigenaars. Toen deed ze dit ook al naar de vrouw maar neit naar de man toe.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 12 jul 2022 16:11

Bordje plaatsen: Opgelet: automatsche geluidsopname van natuurgeluiden in de tuin.

En dan ook geluidsopnames van de scheldtirades maken en voorleggen bij de vrederechter?

lukasi
Berichten: 1141

#9 , 12 jul 2022 16:53

Omdat de buur begint te schelden moet jij je terras maar ergens anders leggen???
Omgekeerde wereld als je het mij vraagt.
Dan kun je net zo goed zeggen dat buurvrouw haar achterdeur moet dichtmaken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 12 jul 2022 18:28

La Tourette (of eerder coprolalie ) ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_ ... a_Tourette

luclefaucon
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 jul 2022 17:49

Is het toegestaan geluidopnames te maken van deze scheldpartijen? Ik moet ten slotte toch iets kunnen voorleggen als ik een klacht indien.

eylis
Berichten: 8840

#12 , 18 jul 2022 18:58

Dat mag. Zolang u zich niet fysiek op het perceel van de buurvrouw begeeft, kan en mag u (vanop uw terras bvb.) geluidsopnames maken. Neem er verschillende dan is het duidelijk dat dit vaker gebeurt.

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 18 jul 2022 19:31

Zeker als men terzelfdertijd vanop uw terras een gesprek voert.
Maar ook de vogeltjes in uw tuin mag u opnemen hoor.
Het is steeds een rechter die beslist of een bewijs in rechten bruikbaar is.

luclefaucon
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 jul 2022 18:13

Kan iemand me ook aangeven hoe je een klacht indient bij de vrederechter?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#15 , 19 jul 2022 20:27

Kan iemand me ook aangeven hoe je een klacht indient bij de vrederechter?
naar de griffie gaan en zeggen wat ge wilt doen.

ze zullen u daar verder helpen.

Terug naar “Andere”