Hallo mijn naam is Wimpie en ik ben al meer dan 13 jaar gescheiden van mijn ex. Het is een ramp om te moeten toegeven dat de periode na de echtscheiding nog steeds even zwaar ligt als tijdens het huwelijk.
Een vechtscheiding dus met als inzet mijn zoon.
Er werd door de rechtbank destijds een vonnis uitgeschreven met daarin :
- gezamelijk ouderlijk gezag
- verblijfsregeling, klassiek 1 we op twee wisselend, op woensdag namiddag en de helften van de vakanties.
- alimentatie zoon ( toen peuter van 5 ) 100 € ( all in - dus geen uitzonderlijke kosten vermeld )
Onze zoon werd uiteraard de pingpong bal van mn ex om mij te treiteren en hoe vaak ik ook geprobeerd heb, er werden altijd wel nieuwe bronnen gevonden.
Ondertussen ook onze zoon telkens weer bewerken, zodat deze kampte met een flink royaliteitsconflict wat zich dan ook uitte in een gedragsstoornis en eetstoornis.
Op aanraden van een psychologe, en met goedkeuring van onze zoon, is hij op internaat gegaan ( schooltijd ) voor stabiliteit en gelijke omgang met beide ouders.
Nooit heb ik een verhoging gevraagd van alimentatie etc. gebruikte
deze en het kindergeld om het internaat te betalen.
Nog was het niet goed, internaat was niet goed voor mn ex, ondanks het feit dat hij er heel graag was.
Daarna ineens een periode waarin alles ok was, bijkomende facturen van de school etc werden per helft mee betaald en zelfs normale dialoog was mogelijk, misschien onder invloed van de nieuwe partner van mn ex, aangezien deze periode ook ophield bij de breuk tussen hen .
Ineens, zonder voorafgaande oorzaak, een ommekeer : schakelde een advokaat in, wilde mijn zoon op hun adres, eiste het kindergeld op en wilde alle kosten gedeeld zien door 2, wilde studiebeurzen etc kunnen ontvangen en dus alle financiën kunnen regelen .
Uit noodzaak ook naar een advokaat gestapt - er werd heen en weer gediscussieerd , met bijhorende kosten - en met als enige resultaat dat de alimentatie aan de index werd aangepast en met achterstal op de rekening van de advokaat werd gestort.
Na dit bedrag te hebben gestort werd er zonder meer gestopt met allimentatie te betalen.
In het belang van ons kind heb ik op een bepaald moment een VOORSTEL gedaan VOOR hij stopte met alimentatie te betalen :
gezamelijk ouderlijk gezag
mijn zoon van adres mag veranderen als hij dat wil
de financiële voordelen gedeeld
kosten per helft.
Het is misschien wel belangrijk om te melden dat ik rolstoelpatient ben sinds een tweetal jaar en dus ook moet overleven op een invaliditeit.
Daarvoor had ik een goed betaalde job met extra legale voordelen.
Ik vind het dan ook zeer vreemd dat de problemen net weer begonnen zijn na mijn ongeluk.
Net na mijn bovenvermeld voorstel kreeg ik via de deurwaarder een brief van een openstaande rekening, waarvan ik dacht dat ze door mijn ex betaald was. Wanneer ik dit meldde kreeg ik via de advokaat van mn ex te horen dat dit nergens vermeld stond in het oude vonnis dat geldig was en dat ik er zelf kon voor opdraaien ( meer dan 1000 € wat ik noodgedwongen in schijven moest betalen ).
Uiteraard had ik dan ook geen zin meer om bovenvermeld voorstel te bekrachtigen en heb dit ook aan mijn advokaat gemeld.
Ik heb nochthans nooit het contact tussen mn zoon en mn ex verhinderd, sterker wanneer er iets speciaals was mocht ie altijd gaan
Eind vorig jaar belde ex ineens om te zeggen dat de toestand nu wel aanvaardbaar was ( geen alimentatie - alle kosten gedeeld door 2, terwijl mijn toelage 3x minder bedraagt dan het officiele inkomen van mn ex )en
dat alle advokaten wel achterwege konden blijven ( duur etc )
Stom als ik ben, geloofde ik dit
En dan ineens zonder boe of bah een rechtsbrief met verzoek om voor de jeugdrechtbank te verschijnen om mijn VOORSTEL ( nooit heb ik een akkoord ondertekend !!! ) bevestigd te zien, en met terugwerkende kracht tot op het tijdstip vorig jaar waarop er gestopt werd met de alimentatie te betalen.
En verder ook nog het verzoek om de kosten ( zonder advokaat ) van om en bij de 1500 € betaald te zien in gelijke helften...
NU is voor mij de maat vol. Het moet nu eindigen IN HET BELANG van mn zoon en ja ook gedeeltelijk in mijn belang, ik ben de leugens, de manipulaties, de dreigementen, en het uispelen van de situatie, ook door de puber beu
Ik kan me absoluut niet verder verzoenen met een gezamelijk ouderlijk gezag - de besprekingen als die er dan al zouden zijn, blijven op moedwillige tegenwerking en leugens gebouwd.
Ik vroeg me af of ik, in het belang van het "kind" afstand kan doen van mijn ouderlijk gezag, mn zoon heeft een leeftijd dat hij zelf beslissingen kan maken, zit op een school waar hij minstens tot 18 kan verblijven, zijn toekomst moet hij zelf bepalen.
Uiteraard blijft hij hier zeer zeer welkom, maar een regeling naar afspraak, of opgelegd door een rechtbank, moet voor mij ook niet. Ik wil een kind dat uit eigen initiatief komt, niet gedwongen.
Ik draag hem een zeer warm hart toe, ik wil dat alles nu stopt en er niet meer getrokken wordt aan mn kind.
Ik wil mij ook niet onttrekken aan mijn onderhoudsplicht als ouder maar heb, gezien mijn situatie, het toch heel moeilijk om alles voor de helft te blijven betalen een alimentatie voor mijn zoon, aangepast aan mijn inkomen zou aanvaardbaar zijn.
De aanvang van een herziening op het oorspronkelijke vonnis met terugwerkende kracht ( dus tot het moment van de afschaffing van alimentatie ) daar ben ik het ook niet mee eens.
Maak ik nog kans om de niet betaalde alimentatie te vorderen ?
( 6 maand )
Wat denken jullie over deze situatie ? Alle ervaringen en tips zijn ok.
Wat gebeurt er wanneer ik de zitting ( inleiding ) niet haal wegens medische redenen - een operatie staat nog te gebeuren?
Waarom wordt er voorzien dat ik de helft van de rechtskosten moet betalen - ik heb niets ingeleid en wist zelfs van niets??
Ik kan dit eerlijk, niet allemaal bekostigen en begin wel echt wanhopig te worden.
Ik hoop heel wat info, tips en ervaringen ( Antwerpen) te mogen ontvangen, zodat ik mezelf goed kan voorbereiden wanneer ik alweer naar mijn advokaat toe ga.
Al die kosten hadden volgens mij beter besteed kunnen worden aan het kind zelf ipv van al deze instanties, maar ja.
Wimpie