Kids-ID

dieterdedeurwaerder
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kids-ID

#1 , 13 apr 2022 08:14

Hallo,

Volgens mij is men in België niet verplicht een Kids-ID te hebben onder de 12 jaar en is men al zeker niet verplicht een identiteitsbewijs op zak te hebben op die leeftijd. Het lokaal zwembad dat in handen is van een privé-organisatie eist op haar beurt echter dat mijn 11-jarige dochter een Kids-ID moet voorleggen vooraleer ze een ticketje kan kopen.

Mijn vraag is dus eenvoudig; mag een privé-organisatie zomaar iets eisen wat niet wettelijk verplicht is? Stel dat mijn dochter geen Kids-ID wil hebben omdat ze dat simpelweg wettelijk niet nodig heeft, heeft men dan het recht om haar daarvoor te discrimineren?

Alvast heel hard bedankt om enige verduidelijking,

Familie Dedeurwaerder
Kortrijk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 13 apr 2022 11:59

Het zwembad kan niet eisen dat u een kids-ID aanschaft.
Aan de andere kant hoeven ze dan ook geen kortingstarief aan te rekenen, en kunnen ze uw dochter ook een ticket aan volwassentarief verkopen, aangezien u de enige rechtsgeldige manier van bewijs van leeftijd niet wilt hebben.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 13 apr 2022 16:01

Stel uw kind gaat mee met een of andere (jeugd)vereniging of schoolreis. Die vragen meestal ook de kids-EiD kaart.

Reclame

pho450
Berichten: 192

#4 , 20 apr 2022 16:36

Het zwembad kan niet eisen dat u een kids-ID aanschaft.
Aan de andere kant hoeven ze dan ook geen kortingstarief aan te rekenen, en kunnen ze uw dochter ook een ticket aan volwassentarief verkopen, aangezien u de enige rechtsgeldige manier van bewijs van leeftijd niet wilt hebben.
De meeste zwembaden hier in de buurt vragen identificatie voor +12 jarigen, dit vooral om mensen te weren die herhaaldelijk voor problemen zorgen en korting te geven aan de bewoners van de gemeente. Voor zo ver ik weet mag dit effectief. Je mag uiteraard weigeren, maar dan heeft het zwembad in deze ook het recht om je de toegang te weigeren.
Ik ben wel benieuwd hoe dit dan zit voor bv 11-jarigen (of 13-jarigen die beweren 11 te zijn)

Terug naar “Andere”