Bezoekrecht grootouders

Enyograbis
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bezoekrecht grootouders

#1 , 25 mar 2022 15:26

Hallo!
Ik had een vraag omtrent het bezoekrecht van grootouders.
Ik heb sinds 2016 geen contact meer met mijn biologische vader. In die jaren niets meer van hem gehoord.
Mijn partner en ik denken eraan om aan kinderen te beginnen. Mijn vraag is dus; als mijn partner en ik een kindje zouden krijgen,
kan mijn biologische vader dan bezoekrecht opeisen? Dit is mijn grootste angst, ik zou echt niet willen dat mijn kinderen hem ooit ontmoeten
en ik zie hem in staat om hier ooit een rechtzaak over te beginnen; zou hij hier een gegronde reden toe hebben om er een zaak van te maken?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 25 mar 2022 16:44

Vooreerst: is uw biologische vader ook uw wettelijkevader? Zoniet kan hij geen aanspraak maken op omgangsrecht met uw kinderen. Is hij wél uw wettelijke vader, dan kan hij die eis alleen hard maken indien er reeds een "hechte" relationele band is tussen het kind en hem. Dat is hier niet de situatie, dus ik denk dat u zich geen onnodige zorgen vooraf moet maken.

Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 25 mar 2022 17:07

Grootouders moeten géén band meer kunnen aantonen sinds 2018. Het loutere feit dat ze grootouder zijn is genoeg om omgangsrecht toe te staan.

Art. 375bis.BW De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Alle broers en zussen hebben op elke leeftijd het recht persoonlijk contact met elkaar te onderhouden. Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft.
Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de familierechtbank. De familierechtbank weigert de uitoefening van het recht op persoonlijk contact enkel als de uitoefening van het recht ingaat tegen het belang van het kind.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 25 mar 2022 17:22

Maar hoe bewijst een biologische man zijn recht?
Zal dan eerst moeten beginnen met te bewijzen de wettelijke vader te zijn van topic steller.
En eens dat vaststaat heeft hij pas een punt.
Anders kan iedereen zeggen dat hij de grootvader is ... en dat is ook niet de bedoeling.
Want welke band heeft die man nu???

Terug naar “Andere”