Buurvrouw klaagt constant over geluidsoverlast

anais0102
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Buurvrouw klaagt constant over geluidsoverlast

#1 , 23 mar 2022 23:07

Hallo! Hopelijk krijg ik hier en daar een antwoord, want het is echt een heel vervelende situatie

Mijn moeder (eind 40) & mijn jongere broer (8 jaar) wonen in een normaal rijhuis in een gemeente, ikzelf zit op kot maar ben dus wel af en toe thuis. Onze buurvrouw is een gepensioneerde vrouw.

Deze buurvrouw heeft al een stuk of 10 brieven gestuurd naar ons over geluidsoverlast. Maar niet van muziek etc, ik zal enkele voorbeelden schetsen

- wij mogen geen bad meer nemen na 22u omdat ze het water storend vind en er niet meer van kan slapen (we nemen nu geen bad om 01 u snachts he voor de duidelijkheid)
- deuren mogen niet meer gesloten worden na 22u want dit vind ze ook storend
- We mogen niet meer het toilet doorspoelen na 22u, maakt te veel lawaai volgens haar
- Er mag op de bovenverdieping niet meer gepraat worden tegen elkaar want dat vind ze ook te luid (moesten we nu nog roepen, zou ik het begrijpen)
- Stoelen etc mogen niet meer verschoven worden na 22u, te luid…

Dit zijn enkele voorbeeldjes van dingen waar ze al is over komen klagen tegen ons. Dit doet ze ook niet door met ons te praten, maar een brief in de brievenbus te steken. Telkens als we naar haar deur gaan om er een gesprek over te hebben doet ze de deur niet open

Ik weet niet of ik in deze situatie correct ben? Ik ben van mening dat ik in mijn huis toch wel mij mag wassen, in stilte, wanneer het mij uitkomt? Of een deur mag sluiten?

Wil graag haar een brief terugsturen, maar weet niet zo goed wat correct is om te zeggen & wat niet, weet de wetten erover niet echt.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 23 mar 2022 23:24

zolang er geen aangetekende zending is waar ze de "problemen" aankaart of op zen minst melding maakt bij de wijkagent moet ge niks doen, immers er is geen "bewijs".

ik zit hier in het flatgebouw ook met paar oudere mensen die voor van alles en nog wat klagen maar geen enkele van hun spreekt mij er rechtstreeks over aan, ze gaan liever achter mijn rug bij de syndicus klagen die op haar beurt dan nog eens lasterlijk begint tegen mijn verhuurder (die gelukkig mijn kant kiest) . . .

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 24 mar 2022 05:07

Gewoon negeren. Natuurlijk wel geen overbodig lawaai maken.

Reclame

lukasi
Berichten: 1139

#4 , 24 mar 2022 08:37

Meet eens voor jezelf hoeveel decibel zo'n dichtslaande deur, doorgetrokken toilet, bad maakt.
En in je eigen huis, niet bij je buurvrouw.
Als dit al onder de norm ligt dan zal buurvrouw in haar woning en nog lagere norm hebben en dus weinig argument hebben.
Qua normen moet je dit wel even opzoeken. Er bestaan verschillende geluidsniveau die toegelaten zijn voor specifieke handelingen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 24 mar 2022 09:07

Meet eens voor jezelf hoeveel decibel zo'n dichtslaande deur, doorgetrokken toilet, bad maakt.
En in je eigen huis, niet bij je buurvrouw.
Als dit al onder de norm ligt dan zal buurvrouw in haar woning en nog lagere norm hebben en dus weinig argument hebben.
Qua normen moet je dit wel even opzoeken. Er bestaan verschillende geluidsniveau die toegelaten zijn voor specifieke handelingen.
Het kan natuurlijk wel invloed hebben als die aflopen door het appartement van de lieve buurvrouw lopen...

Eens een klapke doen met de wijkagent/buurtinspecteur / bemiddelaar (als die tenminste wat betrokken is bij de vrede in zijn buurt) kan ook wonderen doen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 24 mar 2022 09:26

Allemaal ook een beetje een kwestie van perceptie vrees ik.

Valt dat niet onder "overdreven burenhinder" ? Is het niet uw zogenoemd nachtlawaai, dan toch het eeuwig gezaag van de buurvrouw ?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 mar 2022 11:18



Het kan natuurlijk wel invloed hebben als die aflopen door het appartement van de lieve buurvrouw lopen...

De moeder van TS woont in een rijhuis.

Er kunnen wel al enkel problemen verholpen worden door onder de stoelen en aan de deuren geluiddempende materialen te kleven. (te koop in iedere DHZ, en niet duur)

Masty
Berichten: 88

#8 , 24 mar 2022 11:32

TS spreekt over een rijhuis, geen appartement, dus normaal gezien zullen de aflopen daar wel niet doorlopen.
Misschien een geval van een "kartonnen" muur zoals men het soms wel eens verwoordt in de volksmond.
Persoonlijk vind ik het al een brug te ver dat de buurvrouw beperkingen oplegt vanaf 22u. in een ander huis.
De buurvrouw moet maar vaststellingen laten doen om uit te maken waar het probleem juist zit en dan de gepaste maatregelen nemen zoals bvb. geluidsisolatie in geval van heel dunne scheidingsmuur.
Als de buurvrouw de deur niet opent om er over te praten best eens contact nemen met een bemiddelingsdienst met de vraag of die haar willen contacteren en proberen zo tot een oplossing te komen.

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 mar 2022 16:41

Ik zou het persoonlijk negeren, zolang er geen wijkagent langskomt en effectief vaststelt dat u hinderlijk lawaai maakt mag ze zeggen wat ze wilt, dan nog zou u écht veel en onnodige hinderlijk lawaai moeten maken met bewijs voor een heel lange periode voordat ze effectief actie kunnen ondernemen tegen u.

Het is natuurlijk niet plezant om iemand naast u te hebben waar je altijd in uw achterhoofd rekening mee moet houden.

Het is niet verboden om geluid te maken, het is gewoon verboden om onnodig geluidshinder te maken. Wat als u werkt in de nachtploeg en om 24u wakker wordt om u klaar te maken om om 2u 's morgens te werken?
Gaat ze u ook verbieden een alarm te zetten om 24u, uw stoel uit te schuiven, uw microgolf aan te zetten, uw douche of wasbak te gebruiken omdat dit haar stoort?

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 24 mar 2022 17:33

Kan zijn dat o.a. de vloeren zorgen voor structurele geluidsoverlast. Kan in oudere gebouwen.
Maar inderdaad buurvrouw heeft op dit ogenblik geen poot om op te staan.
Brieven wel goed bijhouden mocht er een juridisch gevolg aan komen.

E10ne
Berichten: 71

#11 , 25 mar 2022 13:51

Denk eens aan de mogelijkheid van beginnende dementie bij buurvrouw.
Bij mijn schoonmama is het ook op dergelijke, vergelijkbare manier begonnen.
Het ingebeelde lawaai kwam ook steeds van de buren. Maar op dat moment hadden wij geen kennis van dementie, het is pas nadien dat onze nikkel is gevallen.

Franciscus
Berichten: 38587

#12 , 25 mar 2022 17:15

En dat laatste kan ook kloppen.
Mogelijk ook goed om de sociale dienst van de gemeente EN wijkinspecteur bij de zaak te betrekken.
Zijn mij ook zo'n cases gekend

Terug naar “Andere”