bewindvoerder bij demente huwelijkspartner

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

bewindvoerder bij demente huwelijkspartner

#1 , 31 jan 2022 10:03

Beste,
Dit weekend hoorden wij vertellen dat wanneer één van de huwelijkspartners dement wordt, de andere niet meer over het geld kan beschikken en er een bewindvoerder zal aangesteld worden.
Ik heb 'dementie' een aantal jaren geleden met mijn vader meegemaakt maar toen is alles gewoon gebleven.
Misschien is dit enkel in geval van een huwelijkscontract met scheiding van goederen?
Heeft iemand weet van een nieuwe regeling?
Mvg/GVD111

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 31 jan 2022 12:19

Dit weekend hoorden wij vertellen dat wanneer één van de huwelijkspartners dement wordt, de andere niet meer over het geld kan beschikken en er een bewindvoerder zal aangesteld worden.
Ik heb 'dementie' een aantal jaren geleden met mijn vader meegemaakt maar toen is alles gewoon gebleven.
Misschien is dit enkel in geval van een huwelijkscontract met scheiding van goederen?
Heeft iemand weet van een nieuwe regeling?
Het is recent gedigitaliseerd - en hopelijk ook wat gebruiksvriendelijker gemaakt

https://henribaliemagazine.be/digitaal- ... art-update



Bewindvoering is statuut dat "belanghebbenden" moeten aanvragen (bij Vrederechter) voor een te beschermen persoon - bvb door de partner, kinderen, ...

Als het niet aangevraagd wordt, gebeurt er ook niks, zoals je gemerkt hebt

Als iemand niet meer handelingsbekwaam is, zorg je best dat deze onder bewindvoering komt te staan- ietwat handiger als die onbezonnen beslissingen neemt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2022 23:05

https://www.bewindvoerder.vlaanderen/
U kan zelf voor bewindvoering in aanmerking komen voor uw echtgenote of één van uw kinderen, waarbij u dan bv. als vertrouwenspersoon optreedt. Persoonlijk ben ik geen voorstander om een advocaat voor de bewindvoering te laten instaan tenzij het op alleenstaande personen gaat en als er onenigheid is in de familie.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”