informatieplicht school over meerderjarig kind

flits2002
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

informatieplicht school over meerderjarig kind

#1 , 06 dec 2021 23:02

Beste

Mijn intussen meerderjarig kind (19) kent al jaren een woelige schoolcarriere.
Vorig jaar door school uitgeschreven wegens problematische afwezigheid en is dan even gaan werken.

Helaas is onze verstandhouding dermate verslechtert en ben ik waakzaam voor haar manipulaties.

Begin dit jaar liet ze out of the blue weten dat ze opnieuw was ingeschreven op school (5e middelbaar), verbrak nadien weer alle contact.

Ik heb uiteraard nog al mijn verplichtingen als ouder waar ik me van bewust ben.

Ik weet ook dat ik mijn kind zelf keuzes kan maken nu, maar heb ik dan geen recht op basis informatie van de school zoals : is mijn kind effectief ingeschreven, indien ja wordt regelmatig les gevolgd ?

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2021 06:07

Vraagt uw kind om bij te dragen in haar onderhoud, aangezien ze opnieuw studeert en niet meer werkt? Of is dit niet de aanleiding van uw vraag?

Indien wel, zal uw kind minstens moeten aantonen dat ze voltijds regelmatige student is. De school is dit niet verplicht en mag dit zelfs niet.

flits2002
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2021 20:43

Klopt zij vraagt bijdrage in onderhoud en ook haar moeder verwijst opnieuw naar het vonnis.
Maar ik weet dus van niks.
Eigenlijk weet ik zelfs niet waar ze woont (of dat effectief bij moeder is).

Ik vind het toch een iets te schril contrast met de verplichtingen als ouder voor je minderjarige kinderen en eigenlijk verandert er niets aan die verplichtingen als ze meerderjarig worden, maar je kan plots uit alles worden buitengesloten.
Als de factuur van school hier komt, zal ik ze wel moeten betalen ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 08 dec 2021 19:33

Gezien ze heeft gewerkt .. dus ingeschreven bij VDAB en RVA houdt uw alimentatieverplichting in principe op.
Ze kan altijd terecht bij het OCMW.

flits2002
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2021 07:02

Helaas vemoed ik dat ze zich nooit heeft ingeschreven bij de VDAB maar gewoon is gaan werken, nadat de school haar had uitgeschreven wegens te veel problematische afwezigheden.
Maar maakt dat eigenlijk verschil?

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 dec 2021 07:31

Gezien ze heeft gewerkt .. dus ingeschreven bij VDAB en RVA houdt uw alimentatieverplichting in principe op.
Ze kan altijd terecht bij het OCMW.
Franciscus, is dit altijd zo strikt het geval?

Iemand die een verkeerde beslissing maakt om te beginnen werken na uit school te zijn gezet, maar na een paar maanden tot het besef komt dat het toch belangrijk is de middelbare school af te maken.

Zie je dit als kansloos om voor een rechtbank toch opnieuw onderhoudsgeld te verkrijgen om deze studies af te werken?

Dat lijkt me sterk. Net als dat een buisjaar niet per definitie wil zeggen dat er geen normale studievoortgang is.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 09 dec 2021 09:32

Hier al eens lezen:
https://www.familierecht.vlaanderen/Fam ... atie-kind²

Bij mijn weten is het vooral het element van werken dat telt.
Zeker inzake het vonnis en alimentatie ....wederzijdse onderhoudsplicht kan uiteraard wel van toepassing zijn op basis art 203 BW

http://www.mi-is.be/nl/onderhoudsplicht
https://www.familierecht.vlaanderen/Fam ... tatie-kind

https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

eylis
Berichten: 8837

#8 , 09 dec 2021 17:39

Als ze is een periode gewerkt heeft, staat ze niet meer ten laste van één van de ouders (fiscaal gezien) en heeft ze ook een eigen mutualiteitsnummer en eveneens niet meer afhankelijk van een ouder. In dit specifieke geval zou het niet meer dan fatsoenlijk zijn dat ze aan de ouders vraagt of ze haar nog financieel willen steunen bij een heropname van de studies en gezien het feit dat ze uit de vorige school is uitgeschreven omdat ze zeer vaak onrechtmatig afwezig was, kan men redelijkerwijs van haar verwachten dat ze zelf een financiele inspanning levert om haar studies te betalen. Indien ze kiest voor een technische opleiding zou ze via het tweedekansonderwijs haar diploma secundair kunnen behalen. Hier volg je deeltijds les en sta je deeltijds in de praktijk. Daarvoor verdien je reeds bij (ordegrootte 400 à 500 euro per maand) en dan kan je bijdragen in de kosten. Gezien haar parcours zou ze minstens met haar ouders kunnen overleggen ipv hen zomaar voor een voldongen feit te stellen.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 09 dec 2021 21:01

Vader wordt voor blok gezet. Moeder beroept zich op vonnis dat gezien gewerkt zoals ook @Eylis aanhaalt een einde maakt aan het vonnis.
Volgens mij is vonnis dus niet meer bruikbaar.
Moeder en dochter kunnen misschien eens info inwinnen ( vader ook) bij de sociale dienst van het OCMW en bij een www.caw.be in uw / hun omgeving.

De onderhoudsplicht kan ingeroepen worden ingeval dochter 'onbekwaam' is om te werken niet omdat ze niet wil.

flits2002
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 dec 2021 14:04

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, het brengt wel wat duidelijkheid !

Terug naar “Andere”