Bewindvoerder goederen.

Marco62
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bewindvoerder goederen.

#1 , 14 nov 2021 20:39

Hallo,
Ik ben recent door de vrederechter als bewindvoerder goederen van mijn dementerende vader aangesteld en heb een wat praktische vraag.
Ik ben reeds naar de bank gegaan en het nodige gedaan maar welke instanties moest ik nog aanspreken om kennisgeving van mijn aanstelling te geven..pensioendienst, belastingen, of worden deze via het vredegerecht in kennis gebracht? Het is de eerste maal dat ik zo taak opneem en wil dit naar behoren doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 nov 2021 10:00

Ik ben reeds naar de bank gegaan en het nodige gedaan maar welke instanties moest ik nog aanspreken om kennisgeving van mijn aanstelling te geven..pensioendienst, belastingen, of worden deze via het vredegerecht in kennis gebracht?
Eigenlijk geen ...

U treedt gewoon op in naam van uw vader - binnen de beperkingen die vrederechter stelde.


Wordt er naar gevraagd, wat zelden zal gebeuren, dan geeft of toont u (een kopie van) het document van uw aanstelling.

Hou de handgetekende "originelen" die u na vonnis krijgt, voor diensten / overheden die om een officiële kopie vragen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 15 nov 2021 10:02

Tip:
Deel inkomsten / uitgaven doorheen het jaar in in dezelfde categorieën zoals ze ook op initieel verslag aan de Vrederechter staan.

Maakt het gemakkelijker jaar nadien om verslag op te stellen.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 15 nov 2021 10:15

In principe vernemen alle instanties dat via het Staatsblad. Behalve de bank vroeg het ziekenfonds ook een kopie van de beschikking.
Wijzigt het rekeningnummer? Hier was dat niet het geval en dan hoeven pensioendienst en belastingen niet verwittigd te worden.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 nov 2021 11:24

Wijzigt het rekeningnummer? Hier was dat niet het geval en dan hoeven pensioendienst en belastingen niet verwittigd te worden.
Beste is om dat niet te doen, en dat allemaal gewoon te houden zoals het was - wat tegenwoordig perfect kan via online banking.

Voor dergelijke diensten, of bvb ook nutsmaatschappijen, verandert er dan niets.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 nov 2021 15:48

In tegenstelling met hetgeen hierboven wordt beweerd, raad ik u aan om toch de pensioendienst én het ziekenfonds te verwittigen en een afschrift van het vonnis van aanstelling te bezorgen. Zo worden de stukken aan u verstuurd en niet meer aan uw vader en kan u de stukken rechtmatig ondertekenen. In mijn jarenlange carrière als pensioendeskundige en verantwoordelijk pensioenambtenaar heb ik dit steeds met succes toegepast. Indien het OCMW tussenkomst in de opnamekosten, kan u ook best het OCMW in kennis stellen. De Vrederechter stelt deze diensten niet in kennis.

beheer van goederen (bewindvoerder)
Is de gepensioneerde niet in staat zijn goederen te beheren? Dan kan de vrederechter een bewindvoerder aanstellen voor het beheer van zijn goederen.

De bewindvoerder:

neemt contact op met de Federale Pensioendienst (FPD);
en
brengt de FPD op de hoogte van zijn aanstelling
en
deelt de FPD het nummer mee van de financiële rekening die geopend is op naam van de gepensioneerde.
In geval van overlijden van zijn beschermeling, moet de bewindvoerder dit onmiddellijk laten weten aan onze diensten.
Wanneer het mandaat van de bewindvoerder eindigt, moet hij dit eveneens melden aan de FPD

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marco62
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 nov 2021 17:48

Heb voor alle zekerheid de pensioendienst, belastingdienst en Cm via hun contactformulier op de hoogte gebracht met de beschikking als bijlage ingesloten.
Bedankt iedereen!

Terug naar “Andere”