Echtgenoot krijgt niet de gevraagde kamer in een WZC

Ronald_VR
Topic Starter
Berichten: 44

Echtgenoot krijgt niet de gevraagde kamer in een WZC

#1 , 11 nov 2021 09:07

Het gaat over een gehuwd koppel die beide in een WoonZorgCentrum (WZC) verblijven. (tweepersoonskamer)
De echtgenote komt te overlijden.
De echtgenoot zit dus nu alleen in een tweepersoonskamer. Natuurlijk gaat hij verhuizen naar een eenpersoonskamer.
Hijzelf heeft al te kennen gegeven dat hij op dezelfde verdieping (afdeling) wil blijven. Er zijn daar nog kamers vrij, hij wil wel specifiek een bepaalde kamer (die wel natuurlijk vrij is).
Maar ze hebben beslist dat hij naar een andere verdieping moet, deze kamers zijn "oud", lees "niet gerenoveerd - niet eigentijds" t.o.z. van zijn huidige kamer en ook naar de kamer die hij graag wilt.

Wat zijn zijn mogelijkheden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 11 nov 2021 12:39

overleggen met de directie

freelance
Berichten: 2615

#3 , 11 nov 2021 15:57

Mischien eens opperen dat bewoner de voorkeur zou geven aan een ander WZC , ( van een andere organisatie ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 11 nov 2021 18:02

Beste

juridisch is daar weinig aan te doen. jullie hebben een contract met het WZC. En daarin zal niet staan op welke kamer je juist recht hebt.. Dus inderdaad onderhandelen. En als je niet akkoord bent een ander WZC kiezen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Ronald_VR
Topic Starter
Berichten: 44

#5 , 14 nov 2021 09:03

Beste

juridisch is daar weinig aan te doen. jullie hebben een contract met het WZC. En daarin zal niet staan op welke kamer je juist recht hebt.. Dus inderdaad onderhandelen. En als je niet akkoord bent een ander WZC kiezen.
Dat kan ik wel proberen, maar ze zouden dan ook kunnen zegen "veel geluk ermee, er is een wachtlijst van zoveel X jaren"

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 nov 2021 09:17

Beste

juridisch is daar weinig aan te doen. jullie hebben een contract met het WZC. En daarin zal niet staan op welke kamer je juist recht hebt.. Dus inderdaad onderhandelen. En als je niet akkoord bent een ander WZC kiezen.
Dat kan ik wel proberen, maar ze zouden dan ook kunnen zegen "veel geluk ermee, er is een wachtlijst van zoveel X jaren"
Dat klopt niet meer, er is op veel plaatsen eerder leegstand. Mooiste bewijs is dat er nog kamers vrij zijn op de gang waar de man graag wil verblijven.

Natuurlijk is het voor het wzc makkelijker op voor die gerenoveerde kamer iemand nieuw te vinden dan voor die andere.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 14 nov 2021 14:14

Er kan ook onderhandeld worden in de zin dat bewoner zal verhuizen naar een andere verdieping ; maar het recht heeft ( best schriftelijk ) om overdag terug te keren naar de oorspronkelijke verdieping , en daar deel te nemen aan het gebruikelijke sociale leven ( o.a. gebruik van salon , eetplaats , nuttigen van maaltijden en medische verzorging ).
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

lukasi
Berichten: 1139

#8 , 14 nov 2021 15:43

Misschien zouden die Wzc en wij wat meer respect moeten hebben voor onze ouderen.
Dit zijn geen kinderen van 3 jaar .

Mij moeder hebben we zo na overleg met de familie weggehaald uit een woonzorg. Rede : continu gebruik van kleinerende en betuttelende woorden : moederke , madammeke, meiske, en nu gaan we bokes eten, flink eten hoor, alle was dat nu !? de spruitjes niet opgegeten.... ? Foei zenne.
Die brutaliteit en dat kleinerende gedrag van de zorgverleners hebben we dus aangekaart. Moet zeggen dat de meeste van hen eigenlijk daar nooit hebben bij stilgestaan en hebben dan ook hun gedrag verandert. Spijtig genoeg de afdelingshoofd bleef hardnekkig en halsstarrig vasthouden aan dat kleinerend gedoe.

Dit moest ik even kwijt.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#9 , 14 nov 2021 16:09

Misschien zouden die Wzc en wij wat meer respect moeten hebben voor onze ouderen.
Dit zijn geen kinderen van 3 jaar .

Mij moeder hebben we zo na overleg met de familie weggehaald uit een woonzorg. Rede : continu gebruik van kleinerende en betuttelende woorden : moederke , madammeke, meiske, en nu gaan we bokes eten, flink eten hoor, alle was dat nu !? de spruitjes niet opgegeten.... ? Foei zenne.
Die brutaliteit en dat kleinerende gedrag van de zorgverleners hebben we dus aangekaart. Moet zeggen dat de meeste van hen eigenlijk daar nooit hebben bij stilgestaan en hebben dan ook hun gedrag verandert. Spijtig genoeg de afdelingshoofd bleef hardnekkig en halsstarrig vasthouden aan dat kleinerend gedoe.

Dit moest ik even kwijt.
ge zou er van verschieten wat ik dan in een boek kan neerpennen als ambulancier op de 100/112, weinig positief kan ik u verzekeren . . .

"ongepast taalgebruik" zou dan plots het minste van iemand zen zorgen worden :|

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#10 , 15 nov 2021 22:04

Nogal eenzijdige reacties om het woord egocentrisch niet te moeten gebruiken.
Al ooit eens gedacht aan de plannen van de WZC ? Door omstandigheden werken wij veel in WZC, s. Onlangs nog eentje in A'pen. Het is zeer belastend voor zowel bewoners als directie van een WZC om bij verbouwingen die worden uitgevoerd met de beste bedoeling de zaken in te plannen. Veel moet strikt gepland worden en ook zo gebeuren net om een minimum aan overlast te bezorgen. Als iedereen dan ook nog eens zijn zin wil hebben voor een bepaalde kamer omdat die toch leeg staat zou men toch eens verder moeten denken dan zijn neus lang is.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Andere”