Terug eisen spullen via vredegerecht

Fientje81
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Terug eisen spullen via vredegerecht

#1 , 20 okt 2021 21:53

Ik heb een vraagje, een tijdje geleden is mijn relatie stuk gelopen.
Die persoon woonde zo goed als bij me in, maar stond niet gedomicilieerd bij mij. Dus niet officieel samenwonend.
En nu krijg ik een brief die persoon ineens mij via het vredegerecht bepaalde spullen terug eist.
Die bepaalde spullen zijn samen aangekocht. Toen deze persoon vertrok moest ik deze spullen niet terug geven en mocht deze allemaal houden.
En nog bepaalde spullen die we samen aankochten waar ze wel nog een aankoopbewijs van heeft, sommige dingen zijn door mij omdat ik ze niet terug moest geven cash uitbetaald aan haar.
Sommige dingen heb ik zelfs niet meer door herinrichting.
Kan dit zo maar terug opgeëist worden?
Wat als de spullen er niet meer zijn?
Kunnen jullie me wat meer informatie geven wat er zou kunnen gebeuren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 21 okt 2021 19:46

De positie van de vragende partij is eigenlijk heel zwak. Ik ,lijst de argumenten even op:
-Jullie hebben nooit officieel samengewoond.
-Vragende partij was nooit gedomicilieerd op uw adres.
- Relatie breekt af, vragende partij vertrekt (gesteld dat zij er soms verbleef) met achterlating van bepaalde spullen.
- er is geen gezamenlijke inventaris opgemaakt van die achtergelaten spullen.
- voor sommige spullen is er een vergoeding betaald.
- bepaalde spullen heeft u niet meer in uw bezit (herinrichting, verwijderd etc...)
- Vragende partij heeft nooit gevraagd om de spullen voor haar te bewaren.
- laat staan dat vragende partij stockeervergoeding heeft betaald.

Maw: vragende partij staat heel zwak in de schoenen.
De spullen die u eventueel nog kan teruggeven; lijst u op en maakt eveneens een kostenraming op van de stockeervergoeding (in verhouding tot het aantal maanden) dat u de spullen netjes bewaard heeft.
U meldt daarbij dat de spullen gewoon in uw woning bewaard werden en bijgevolg slijtagesporen kunnen vertonen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 okt 2021 20:01

Voor naar de vrederechter te zijn gestapt, heeft tegenpartij die spullen ooit al eens opgevraagd??? (mondelings, per brief, al of niet aangetekend per SMS, per mail) Indien niet van dit alles, staat hij nog zwakker.

Reclame

Terug naar “Andere”