Vraagje 'Voorlopig Bewind'

Lex
Topic Starter
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

Vraagje 'Voorlopig Bewind'

#1 , 26 mei 2006 15:38

Afzender van volgend bericht gaf toestemming voor plaatsing op dit forum.

"Ik ben voorlopig bewindvoerder van een familielid.

De persoon onder bewind heeft de ziekte om bij allerlei postorderbedrijven van alles en nog wat te bestellen.

Een aantal van die goederen heb ik kunnen recuperen en terug gestuurd, maar heel wat goederen zijn spoorloos.

Mijn aanstelling als bewindvoerder werd vermeld in het Staatsblad.


Nu mijn vraag: Moeten deze goederen alsnog betaald worden?

Ik ben van mening dat de publicatie in het staatsblad bindend is, en iedereen kennis moet hebben van die vermeldingen, dat de persoon onder bewind geen overeenkomsten kan sluiten, en dat dergelijke* Dubieuze* firma?s bijgevolg handelen op eigen risico.

Met dank voor uw deskundig advies!"

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sophie Delaere
Berichten: 20
Locatie: Pittem

#2 , 26 mei 2006 17:45

Geachte,

U hebt gelijk. De onder voorlopig bewind geplaatste personen hebben voor het sluiten van overeenkomsten de machtiging nodig van hun voorlopig bewindvoerder (488 bis B.W.). Er is publicatie in het B.S dus wordt iedereen geacht daar kennis van te hebben. Het kan natuurlijk zijn dat Uw bevoegdheid als voorlopig bewindvoerder door de vrederechter beperkt werd tot bepaalde handelingen (dus bv. boven een bepaald bedrag). Voor de handelingen die niet ressorteren binnen uw bevoegdheid blijft de onbekwame dus wel bevoegd. Dat moet U nakijken natuurlijk.

Dat er een publiciteitsprobleem is voor derden is inderdaad een groot probleem. Zelfs de gerechtsdeurwaarders weten het niet. Contracten die de onbekwame sluit zijn in principe nietig.

Wat evt wel gepleit kan worden van de tegenpartij(maar daar heb ik geen ervaring mee) is onverschuldigde betaling aangezien de goederen niet terug werden gegeven. Daar moet ik antwoord schuldig op blijven.

De goederen blijven terugsturen met begeleidende brief is volgens mij het enige wat U kan doen.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#3 , 26 mei 2006 21:15

Ik kan Sophie bijtreden in haar standpunt.

Het is duidelijk dat de wet van 18 juli 1991 betreffende de bescherming van de goederen van personen die wegens hun lichaams- of geestestoestand geheel of gedeeltelijk onbekwaam zijn die te beheren, (art. 488bis B.W.), in werking getreden op 28 juli 1991, van toepassing is.

ALLE handelingen dewelke de beschermde persoon verricht, met miskenning van de bevoegdheden van de voorlopige bewindvoerder, zijn nietig; het betreft een nietigheid die enkel kan worden opgeworpen door de beschermde persoon zelf of door de voorlopige bewindvoerder. De vordering tot nietigverklaring verjaart door verloop van 5 jaar.

Reclame

Lex
Topic Starter
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 28 mei 2006 15:00

M.i. is de publiciteit er ter BERSCHERMING van de mede-contractant, gezien deze geen enkel rechtsmiddel ter beschikking heeft tot?

Terug naar “Andere”