Problemen met zuster

CeeVee
Topic Starter
Berichten: 2

Problemen met zuster

#1 , 09 dec 2008 00:07

Hallo,

Dit is de eerste keer dat ik op dit forum kom, dus als dit bericht hier niet past, gelieve het dan in de juiste rubriek te plaatsen.

Het gaat om het volgende;
Mijn zus heeft een alcohol-probleem.
Ze is al diverse keren (vrijwillig) opgenomen geweest in een ontwenningskliniek, maar na enkele maanden stapt ze het telkens weer op.
Gevolg is dat het steeds moeilijker wordt om haar te overtuigen dat ze hulp nodig heeft.
Tot nu toe is alles nog binnen de perken gebleven.
Vandaag echter is er een serieuze ruzie tussen m'n broer en haar geweest, waarbij zelfs naar de keel werd gegrepen... :cry:

Volgens de huidige situatie staat m'n zus haar domicilie nog steeds bij m'n moeder (net als mijn broer), hoewel ze daar eigenlijk niet meer woont.
Toch valt ze daar te pas en te onpas (vaak 's nachts) binnen, tot groot ongenoegen van m'n broer en moeder.
Doordat ze daar 'officieel' nog woont, kan de politie ook niet ingrijpen, en ik ben bang dat de toestand nog gaat escaleren.

Mijn vraag is nu:
1. kan m'n moeder het domicilie van m'n zus daar opzeggen zonder een ander adres door te geven? We hebben namelijk geen idee waar ze nu wel precies woont...
2. welke maatregelen kunnen we nemen om haar 'gedwongen' te laten opnemen? Naar het schijnt kan dit alleen als men kan aantonen dat ze 'gevaarlijk' is of helemaal door het lint gaat. Daar is ze echter te slim voor.

Als iemand een andere oplossing weet... ik heb de indruk dat ALS ze nuchter is, ik nog wel eens tot haar doordring.
Ik zou op zo'n moment dan ook iets kunnen voorstellen, maar ik weet zelf niet meer wat.

Elke reactie is welkom.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 dec 2008 12:20

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...§ 4. De aangifte bedoeld in § 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Uw moeder kan klacht neerleggen bij de politie en bij weigering van optreden bij de procureur des konings, op grond van art.7 voornoemde Wet indien uw zus haar domicilie bij haar handhaaft en vraag kopie van het proces-verbaal.

Vraag het college van burgemeester en schepenen SCHRIFTELIJK de afvoering van ambtswege uit de registers indien het er niet in slaagt haar dochter op te sporen. Voeg daarbij kopie van het proces-verbaal dat u door de politie liet opstellen.

“Art.2.De beschermingsmaatregelen mogen, bij gebreke van enige andere geschikte behandeling, alleen getroffen worden ten aanzien van een geesteszieke indien zijn toestand zulks vereist, hetzij omdat hij zijn gezondheid en zijn veiligheid ernstig in gevaar brengt, hetzij omdat hij een ernstige bedreiging vormt voor andermans leven of integriteit...”(26 JUNI 1990. - Wet betreffende de bescherming van de persoon van de geesteszieke).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

CeeVee
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 12 dec 2008 23:10

Bedankt voor uw reactie.
Ik heb het zo doorgegeven. Er zijn intussen ook al andere sloten op de deur gezet.
Voor wat betreft de opname moet je dat 'geestesziek' kunnen bewijzen, en dat lukt dus voorlopig niet.
Toch nogmaals bedankt.

Reclame

Terug naar “Andere”