18 jarige zoon is van huis weg, wat moet ik doen

laura115
Topic Starter
Berichten: 4

18 jarige zoon is van huis weg, wat moet ik doen

#1 , 24 nov 2008 10:51

Beste, erg graag had ik van u raad gekregen, mijn 18 jarige schoolgaande zoon is sedert enkele weken van huis weg en is naar mijn ex man gegaan met de bedoeling van bij zijn papa te blijven wonen, wat moet ik nu doen, moet ik naar het gemeentehuis gaan? Moet ik dit aangeven bij huisvesting? Ziekenfonds enzomeer? Kinderbijslagfonds? Of moet ik niks ondernemen. Wat ik weet is dat hij blijkbaar de eerste maand niet van plan is zijn adres te laten veranderen. Ik weet niet wat mijn zoon van plan is, zijn respect en al is hij voor mij kwijt, momenteel wil hij nl zo weinig mogelijk kontakt met me. Reden is we al meerdere jaren gescheiden zijn maar het nog eens samen hadden geprobeerd gedurende een 2 tal jaren, maar het duidelijk niet lukte.Wel had ik sedert de echtscheiding het volledige hoederecht over de kinderen, maar nu is mijn zoon dus 18j dus denk ik dat dit voor hem niet meer teld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 nov 2008 11:19

“Art.388.De minderjarige is de persoon van het mannelijke of vrouwelijke geslacht die de volle leeftijd van achttien jaren nog niet bereikt heeft.”(Burgerlijk Wetboek).

Uw zoon is niet meer minderjarig en dus niet meer onderworpen aan het ouderlijk gezag.

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...§ 4. De aangifte bedoeld in § 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd...Art.8...Als het onmogelijk blijkt de nieuwe hoofdverblijfplaats op te sporen gelast het college van burgemeester en schepenen de afvoering van ambtswege uit de registers...”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Vraag het college van burgemeester en schepenen SCHRIFTELIJK de afvoering van ambtswege uit de registers indien het er niet in slaagt uw zoon op te sporen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”