Onderhoudsplicht kinderen-ouders

annemied
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht kinderen-ouders

#1 , 11 apr 2021 21:00

Geachte,
Ik ben enig kind .Mijnouderswaren getrouwd zonder huwelijkscontract.Mijn ma kreeg als huwelijkscadeau van haar ouders een nieuw huis, enkel op haar naam.(nog voor de huwelijksdatum).Mijn pa is overleden in 2012.
Ons ma heeft altijd de neiging gehad om als een prinses te moeten behandeld worden.Haar wil was altijd wet,(bijgestaan door haar stilzwijgende schaduw,mijn vader)zowel wat betreft mijn opvoeding(gedumpt bij mijn oma van zodra ik geboren was tot mijn 10jaar), studies(meisjes horen geen unief te doen,als je de eerste van je klas bent,dikke pech voor jou)als wat betreft de financien(vakantiejob? Prima.Dan kan ik een paar mooie oorringen ervan kopen)Na mijn studies braaf mijn loon afgeven, zakgeld voor eten en vervoer van en naar mijn werk.Iemand leren kennen?Dit kán echt niet!Jij gaat voor ons moeten zorgen in onze oude dag!
In 2018 heb ik voor de eerste keer borstkanker gekregen.Toen kon ik mijn ma niet meer helpen.
Zij vond me belachelijk(túúrlijk heb je borstkanker, dan kan de kliniek een flinke stuiver aan je verdienen)en na mijn herstel vertelde ze vaak tegen me waar vreemden bijstonden dat”zij nog mocht gezien worden,jij trekt op niks meer van voren”
In 2019 ben ik hervallen.Toen zat de kat helemaal op de koord.Ze was haar hulpje kwijt!Toen ik na mijn operaties weer in mijn huis kwam,had ze mijn auto laten wegslepen door haar garagist(die had ik volgens haar niet meer nodig) en toen ik mijn haar verloor”trok ik helemaal op een vent,ge zijt nu niet alleen plat vanvoren,maar ook nog eens helemaal kaal vanboven” kwam er monkelend uit.Een echte opkikker!
Ik had me ook laten testen op het BRACA-gen. Ik was drager.Toen werd mijn ma pas echt bezorgd.Nog dezelfde dag maakte ze een afspraak in de kliniek om zich ook te laten testen.Dit werd haar geweigerd wegens haar gevorderde leeftijd.
Een jaar later,in 2020, kreeg ze pijn in haar borst.Ik was nog volop in behandeling, maar zorgde er via haar huisarts voor dat ze in de kliniek kon getest worden.Diagnose borstkanker.Ik had gehoopt dat we hierdoor weer naar elkaar toe zouden groeien, maar dat had ik mis ingeschat.Ze was rázend!Ik had haar ziek gemaakt, ze was via mij”besmet”(omgekeerde genetica wellicht?).
Na de kliniek, kon ik niet voor haar zorgen(ben haar enige familie, heb geen broers of zussen.Zij is ook enig kind) en zij weigerde te vertrekken waar ze gehospitaliseerd was. Heb toen de sociale dienst gecontacteerd en zij zouden zorgen dat ze geplaatst werd in een kortverblijf. Na het kortverblijf kon ze volgens haar HA weer thuiswonen, mits thuisverpleging en huishoudhulp. Ze weigerde pertinent en wou in het wzc blijven.Dit stond de directie toe.Haar huis mag niet verhuurd worden van haar.Ik heb enkel een zorgvolmacht om haar rekeningen te betalen.Als ik bel naar haar gsm, legt ze hem telkens af als ze ziet dat ik het ben.Op bezoek gaan,lukt ook moeilijk(ik ben risicopatient voor corona) en om dan telkens mijn kop volgescholden te worden dat ik haar ziek gemaakt heb...
Ze heeft uitdrukkelijk aan de verpleging en haar dokter gezegd dat ik niks mag weten over haar gezondheid.
Ik ben bang daar ze grote sier maakt int wzc(ze heeft zelfs enige tijd daar een vriend gehad hoorde ik van verpleging) dat haar spaargeld niet lang meer zal volstaan. Ze heeft haar eigen huis(afkomstig van haar ouders) en vroeger heeft ze toen mijn vader nog leefde het huis dat ze als trouwcadeau kreeg, als schenking aan mij laten schrijven bij haar notaris.Ik heb dan “onder tafel” maandelijks cash verder moeten afbetalen, voordien huurde ik dit huis aan haar.Ik heb hiervan geen enkel bewijs, stortingen wou ze niet. Was elke maand effectief geld van de bank afhalen en haar geven.Dit vanaf 1997.
Toen mijn vader in 2012 overleden is, heb ik onmiddellijk, nog voor zijn begrafenis met mijn ma naar haar banken moeten meegaan om documenten te ondertekenen.Idem nadien bij haar notaris. Ik heb geen dubbel hiervan en weet niet wat ik getekend heb. Ik weet juist dat mijn vaders erfenis enkel uit geld bestond, en dat alles naar mijn moeder is gegaan.Ik heb toen niks geërfd( misschien door de zogezegde“schenking” van mijn huis acht jaar eerder), de notariskosten waren ook voor ons ma (daar was ze heel kwaad voor, ze vond dat dit naar mij moest gegaan zijn)
Ik zou willen weten als mijn ma haar spaargeld op is, of ik dan voor haar uitgaven( ziekenhuis, rusthuis, onderhoud van haar woning, gas, electr, grondlasten,...) moet opdraaien ?(volgens secretaresse van haar notaris die ik contacteerde,is dit zo)Of moet haar huis eerst verkocht worden?En wat tot het verkocht is?Het kan maanden te koop staan, waarvan moeten haar kosten dan betaald worden? Ik ben alleenstaande en nog maar enkele maanden weer progressief aan het werk.Met ons ma valt hier jammergenoeg niet over te klappen. Zij verwacht zelf dat ik alles nu al moet betalen voor haar en dat er niet aan haar spaargeld, noch aan haar huis geraakt wordt.
Ik hoop echt dat jullie me verder kunnen helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 11 apr 2021 21:26

1. We laten de ziektes, hoe erg ze ook zijn, alle begrip daarvoor, terzijde want zij doen niets ter zake.
2. Het huis is van u wegens schenking.
Uit uw info leidt ik af dat het van u is in volle eigendom, klopt dat?

Actie:
-er is geen huurcontract, er is geen spoor van betaling van huur>>>>>uw moeder heeft geen enkel recht om dat huis te claimen
-ergo: u doet met uw huis wat u wil

Vraag: is uw moeder daar nog gedomicilieerd?
-indien niet: u hebt de handen vrij
-indien wel: verzoekschrift indienen bij vrederechter om vast te laten dat ze daar niet woont (misschien volstaat beroep op wijkagent).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

annemied
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 apr 2021 22:17

Denk dat er een klein misverstand is: er zijn 2 huizen :
1) het huis dat zijnals trouwcadeau kreeg en nadien door schenking mijn eigendom geworden is (waar ik woon)
2) het tweede huis dat zij bij overlijden van haar ouders geerfd heeft en waar zij woonde tot ze naar het wzc vertrok.
Ik wil weten of als haar spaargeld op is, ik al haar kosten moet betalen, of als eerst dat tweede huis waarin zij woonde(en dat nog steeds haar eigendom is), verkocht wordt en vanwaar de middelen moeten komen tot dat huis verkocht raakt

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 11 apr 2021 22:25

Als het spaargeld en pensioen van uw moeder niet volstaat om haar verblijf en andere kosten te betalen, zal het OCMW (voordat u gevraagd zou worden om in haar onderhoud mee te betalen) onderzoeken of er nog andere eigendommen zijn die gebruikt kunnen worden om in haar onderhoud te voorzien. In dat geval zal uw moeder de keuze hebben haar woning ofwel verhuren of te verkopen. Zij kan u niet verplichten voor haar onderhoud in te staan terwijl ze een eigendom bezit waar niets mee gebeurt. Het OCMW zal haar financieel niet steunen in dat geval. U kan aan de maatschappelijk werker van het OCMW vragen dat die zij uw moeder daarvan inlicht.

annemied
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 apr 2021 22:44

Ok,
Bedankt voor het vlugge antwoord.Ben al klein beetje geruster nu....

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 11 apr 2021 22:57

Voor het OCMW zou ik eerst een met een www.caw.be in uw buurt gaan praten.
Ook uw huisarts kan mogelijk wel doorverwijzen.
Evenzo uw notaris. Zeker niet iemand die verbonden is met uw moeder.
Gedrag van uw moeder is om het zacht uit te drukken niet normaal.
U kan via vrederechter een volledige bewindvoering aanvragen en via huisarts en ander type van hulpverleners leren wat voor type van.... uw moeder is en hoe u daar best kan op leren reageren.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 apr 2021 11:14

Een cruciale vraag in dit hele verhaal is te weten of de moeder werd opgenomen in een privaatrechtelijk dan wel een publiekrechtelijk (OCMW) WZC.
Een tweede vraag is of er een borgstelling is gevraagd en afgeleverd door het bevoegde OCMW dan wel of de borgstelling werd gegeven door de dochter, m.a.w. of de dochter al dan niet zich heeft verbonden om de kosten van opname en verblijf in het WZC te regelen.

In geval van een OCMW-borgstelling kan het OCMW een hypotheek nemen op de woning van de moeder, die dus niet hetzelfde is de woning van de dochter. Zodra de middelen van de moeder ontoereikend zijn, kan het ocmw vragen dat deze woning wordt verhuurd.

Indien de moeder handel-onbekwaam is, lijkt het me preferabel om een bewindvoerder te laten aanstellen door de vrederechter. Dit kan de dochter zijn. De bewindvoerder kan dan beslissen om de woning van de moeder te verhuren en zelfs met toestemming van de vrederechter te verkopen, moest deze nood zich voordoen. De bewindvoerder beslist dan om te verhuren ook zonder "toestemming" van de moeder.

Gezien de OCMW's, meer nog dan de CAW's op de hoogte zijn van de onderhoudsplicht in geval van opname in een WZC, zie ik absoluut niet in waarom collega Franciscus de raad geeft om de voorkeur te geven aan het CAW.

Zij die mij volgen weten dat ik voorstander ben van een zeer intense samenwerking tussen OCMW's en CAW's.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eylis
Berichten: 8836

#8 , 12 apr 2021 11:59

@Marcus, Ik meen te lezen dat Franciscus adviseert het Caw ter contacteren VOORdat poster het met het OCMW opneemt. Dat is niet zozeer om het verblijf in een RVT en de wetgeving omtrent onderhoudsplicht te bespreken, maar wel om de aanpak van de onderliggende psychisch-emotionele problematiek van de moeder te bespreken. En dat is in deze minstens even belangrijk.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 apr 2021 13:10

@Eylis, in dat geval zou ik eerder willen adviseren dat de dochter contact opneemt met de geriater verbonden aan het WZC. Uiteraard kan de dochter contact zoeken met het CAW voor een oplossing van haar eigen problemen en de problemen die zij ervaart bij het gedrag van haar moeder.
Ik heb gewoon willen aangeven dat een OCMW veel meer is dan een financiële instelling. Het OCMW vervult ook heel vaak een coördinerende taak binnen conflicten ook binnen haar eigen instellingen en/of andere instellingen die betrokken zijn bij de zorg voor het welzijn van de bewoners. Ook de sociale diensten van de WZC vervullen hier een zeer belangrijke functie. Het is zeker niet de bedoeling om Franciscus aan te vallen, integendeel. Trouwens, ik werk zeer nauw samen met Franciscus. Dit even terzijde.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”