Zorgvolmacht of niet?

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

Zorgvolmacht of niet?

#1 , 09 apr 2021 18:45

Dag lezers,

we zouden graag in een overeenkomst laten bepalen dat mijn moeder indien ze zorg nodig heeft (wilsbekwaam of wilsonbekwaam) opgevangen zal worden in een professionele zorginstelling. Dit om te vermijden dat moeder bij kind X bij hen thuis zou opgevangen worden. Zonder in detail te willen treden, moeder en de andere kinderen zijn het erover eens dat ze dit niet de geschikte plaats vinden. Nu vader in een WZC is, heeft kind X dit al meerdere malen voorgesteld. Moeder is nu nog wel enigszins weerbaar maar kind X blijft ze "pushen". Ze (X + echtgenote in psychisch behandeling) komen nu op bezoek, wordt nu regelmatig bij hen thuis uitgenodigd, terwijl voorheen nooit...

Het is niet onwaarschijnlijk dat moeder (85) op termijn onder de druk gaat toegeven, maar maak haar dat maar eens duidelijk... ze is vergeetachtig en op termijn een vogel voor de kat...

Ik dacht een onderhandse zorgvolmacht op te stellen maar volgens dit document kan dit niet gebruikt worden voor persoonsrechtelijke beslissingen?

http://www.kgbn-habo.be/system/files/be ... lmacht.pdf

Of zie ik dat fout? Hoe pak ik dit best aan.

Heb hiervoor al notarissen gecontacteerd maar na weken laten die nog niets van zich horen. Druk druk druk.

Vast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2021 22:42

Indien uw moeder handelsonbekwaam is, kan u best een bewindvoerder laten aanstellen. Deze heeft meer beslissingsmacht. Dit kan een lid van de familie zijn of een derde. In geval van onenigheid zal de vrederechter eerder overgaan tot de aanstelling van een raadsman en hier zijn kosten aan verbonden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#3 , 10 apr 2021 08:28

Moeder is niet wilsonbekwaam

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 10 apr 2021 09:49

U kan samen met uw moeder en de andere kinderen een zorgvolmacht opstellen waarin u de autoriteit wordt toegekend beslissingen mbt haar verzorging, huisvesting en medische ingrepen te nemen. U laat de andere kinderen (die dat wensen) mede ondertekenen (en handgeschreven) voor gelezen en goedgekeurd+ datum. Uw moeder verstrekt u een volmacht op haar rekeningen, zodat u ook de financiële zaken kan opvolgen (bvb. betalingen facturen, huisvesting in RVT enz). Als u de zorgvolmacht in een aantal exemplaren opstelt (één voor uzelf, de moeder en de andere kinderen) is deze geldig. U kan ook een volmacht per notariële akte laten opstellen, dan wordt deze officieel geregistreerd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2021 11:01

Op het ogenblik dat de zorgvolmacht uitwerking krijgt, is uw moeder wel handelsonbekwaam.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 10 apr 2021 11:14

@Marcus, ik vermoed dat je de huidige vorm van zorgvolmacht verwart met vroegere machtsoverdrachtdocumenten. Tegenwoordig kan je op gelijk welke leeftijd een zorgvolmacht opstellen met een persoon die voor jou de zorgende beslissingen neemt als er iets met je gebeurt. Dus als je een zwaar ongeluk krijgt, dan neemt de zorgpersoon even de zaken voor je waar tot je weer herstelt. Maar dan blijf je daarna wel handelsbekwaam. Los daarvan kan men ook de zorgpersoon een volmacht op de bakrekeningen geven waarmee die zorgende persoon op dat ogenblik ook de betalingen voor die zorgen kan uitvoeren. De persoon die verzorgt wenst te worden is vanaf het ogenblik dat het document opgesteld wordt, nog perfect handelsbekwaam.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 apr 2021 11:45

Misschien mijn tussenkomst eens opnieuw lezen:

Indien uw moeder handelsonbekwaam is, kan u best een bewindvoerder laten aanstellen
Op het ogenblik dat de zorgvolmacht uitwerking krijgt, is uw moeder wel handelsonbekwaam.

Toegegeven het woord uitwerking kan tot misinterpretatie leiden, gezien de zorgvolmacht onmiddellijk uitwerking krijgt. Sorry hiervoor.

Ik ben wel degelijk op de hoogte van het art. 2003 BW.

Inderdaad een volgens de regels opgestelde zorgvolmacht, zoals bepaald vanaf 01.01.2019, voldoet aan de voorwaarden.

In de ondertoon van het topic meen ik echter enige onenigheid binnen de familie waar te nemen, vandaar dat ik voorstelde om een bewindvoerder te laten aanstellen op het moment dat de moeder handelsonbekwaam wordt..

De lastgever moet in elk geval goed ingelicht worden over de gevolgen en de draagwijdte van de zorgvolmacht.

Er bestaat ook nog de mogelijkheid van een vertrouwenspersoon. Dit zou een oplossing kunnen bieden indien er een bewindvoerder wordt aangesteld, maar ook nu reeds.

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... ht-opstelt

https://legalnews.be/burgerlijk-recht/p ... s-deminor/

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#8 , 16 apr 2021 18:21

Bedankt voor de reacties.
Mijn plan is een onderhandse zorgvolmacht voor moeder / kinderen op te stellen of via de notaris.
Ik veronderstel dat dit kan ONAFHANKELIJK van het feit dat vader ook nog leeft maar zwaar zorgbehoevend is (in WZC) doch nog steeds wilsbekwaam.

In het document waar ik naar verwees in mij openingspost staat echter dit:

3 / Zorgvolmacht = buitengerechtelijke bescherming* Private regeling voor het vermogen (dus niet voor persoonsrechtelijke beslissingen bv. inzake geneeskundige behandeling).

Hieruit besluit ik dat de keuze van woonplaats niet kan bepaald worden in een zorgvolmacht (is een persoonsrechtelijke beslissing). Ik weet niet van wanneer dit document dateert.

Bijkomend kan ik ook een voorkeurverklaring van bewindvoerder opstellen met het beginsel dat moeder wenst opgenomen te worden in een zorginstelling van zodra zware zorg nodig is (wat in feite nu ook al is, maar voorlopig wil ze nog op het app blijven). Deze kan ik tevens laten registreren (vredegerecht).

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#9 , 16 apr 2021 18:53

Beste


Geen juridisch antwoord, alhoewel....
De wetgeving vertrekt vanuit een zelfbeschikkingsrecht van elkeen. Ik lees hier qua argumentatie ik wil’ en’de meerderheid van de kinderen willen’.
Misschien domme vraag : wat wil de moeder?
Zolang zij wilsbekwaam is beslist die zelf over haar leven en waar ze woont....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#10 , 17 apr 2021 07:53

Ik schrijf "ik" omdat de anderen kinderen en moeder verwachten dat het initiatief van mij komt. Het is geen eenvoudige materie.

Ik wou niet in detail treden. Zelfs al is moeder wilsbekwaam en wil zij bij kind X wonen dan is dat sowieso geen goed idee wegens de spilzucht van echtgenote van X, beiden zijn geruïneerd. Beschikten nochtans over eigen woning etc. Ze kan het geld nu al ruiken. Niet toevallig dat moeder recentelijk als verscheidene keren is uitgenodigd terwijl ze in 30 jaar hun woning niet heeft betreden. Ze is nu poeslief en erg manipulatief, ze krijgt bloemen, cadeautjes... het ligt er vingerdik op. Vader die altijd duidelijk heeft gemaakt dat hij er niets van moest weten ligt nu natuurlijk weerloos in een WZC.

We willen vermijden dat we eindigen met 2 oudjes die zware dure zorg vereisen in een WZC en lege spaarrekeningen... ik heb geen zin om die rekeningen zelf te gaan betalen terwijl vader een ruime spaarpot heeft voorzien. Vader is kantje boord wat betreft wilsonbekwaamheid en heeft NIETS geregeld buiten het laten aanpassen van zijn huwelijkscontract zodat X (onder druk van de echtgenote) de erfenis niet kan gaan opeisen bij overlijden van de eerste ouder.

Wat we blijkbaar wel ook kunnen doen, mocht het uit de hand lopen, is samen met de andere kinderen de gerechtelijke bescherming aanvragen van moeder. Dat is enigszins een geruststelling.

Terug naar “Andere”