Nietigverklaring erkenning kind

lhammene
Topic Starter
Berichten: 1

Nietigverklaring erkenning kind

#1 , 01 nov 2008 15:14

Hallo

Tijdens mijn eerste huwelijk heb ik een erkenning gedaan van een kind waarvan ik niet de biologische vader ben. Een jaar later hebben we samen ons eerste kindje gekregen. Bij de scheiding hebben we beiden een schriftelijke verklaring ondertekend dat mijn niet-biologisch kind bij de moeder zou blijven en het biologisch kind bij mij (de vader). Tot op heden heb ik nog steeds het hoederecht over mijn biologisch kind, die nu 13 jaar is. Zij gaat enkel de 2de en 4de zaterdag van de maand naar haar moeder. Mijn dochter wil nu bij haar mama gaan wonen. We hebben dit steeds proberen te vermijden maar helaas na vele ruzies en conflicten, kunnen we dit niet meer tegen houden. Dit alles moet wel nog langs de rechter officieel gemaakt worden. Nu ze bij haar mama is en aangezien ik 14 jaar geleden het ander kind erkend heb, heeft de moeder zogezegd 2 kinderen ten laste van mij. Ik heb nooit alimentatie betaald voor mijn niet-biologisch kind en de moeder ook nooit voor ons kind. Ik wil echter niet voor verrassingen komen te staan. Ik heb geen zin om alimentatie te betalen voor een kind dat niet van mij is. Eveneens wil ik niet dat zij geld erft van mij aangezien ik niet de vader ben. Als er iets gebeurt wil ik niet opdraaien voor haar fouten. Met andere woorden ik wil mijn erkenning nietig laten verklaren om tal van redenen. Alleen weet ik niet dat dit mogelijk is. Het liefst zou ik zelfs willen vermijden dat ik nog moet betalen voor mijn biologisch kind aangezien de moeder zelf ook nog niet heeft geholpen bij de financiële kant van de opvoeding van ons kind. Ik heb altijd alles op mij genomen en het is voor mij, mijn nieuwe vrouw en mijn familie een zware dobber dat onze dochter naar haar moeder wil. Ze zal volledig naar haar moeder gaan. Gedeeltelijk bij ons en bij haar moeder is niet mogelijk. Het verschil in opvoeding is te groot. Hierdoor ontstaan steeds conflicten en is onze dochter bij ons gewoon onhandelbaar. Ze is nog maar 13 jaar en bij ons gelden nog enkele regels maar daar niet.

Hopelijk geraken jullie er een beetje wegwijs uit. Het is nu éénmaal een ingewikkelde situatie.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 nov 2008 12:30

“Art.330.§ 1...Tenzij het kind bezit van staat heeft ten aanzien van degene die het heeft erkend, kan de erkenning van het vaderschap worden betwist door...de man die het kind heeft erkend...De vordering van de vader, de moeder of de persoon die het kind erkend heeft, moet worden ingesteld binnen een jaar na de ontdekking van het feit dat de persoon die het kind erkend heeft, niet de vader of de moeder is...§ 2. Onverminderd het bepaalde in § 1, wordt de erkenning tenietgedaan, indien door alle wettelijke middelen is bewezen dat de betrokkene niet de vader...is...”(Burgerlijk Wetboek).

Uit wat u meedeelt blijkt het erkende kind bezit van staat te hebben en verstreek er meer dan een jaar na de ontdekking van het feit dat u niet de vader bent,zodat u uw erkenning niet meer kan betwisten op grond van §1.

U kan mijns inziens wel de erkenning nog teniet laten doen op grond van §2,indien u door alle wettelijke middelen bewijst niet de vader te zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”