Studerende zoon wil illegale studio huren

cranberry
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Studerende zoon wil illegale studio huren

#1 , 06 apr 2021 16:56

Ik heb een zoon van 23 die in zijn voorlaatste jaar communicatiewetenschappen zit. Hij zit al sinds 2016 op kot (wonen op 40km van Universiteit), is al wel 2x verhuisd omdat het kot hem niet meer beviel. Nu heeft hij echt een heel mooi kot en de prijs is navenant (530). Ik ben gescheiden en de papa betaalt niet mee voor het kot. Mijn zoon ontvangt wel een studietoelage en een kottoelage waardoor het financieel nog net haalbaar blijft. Zijn studerende vriendin is sinds maart 2020 bij hem op kot komen wonen (ze betaalt hier niets voor, haar ouders vinden dat ze maar moet pendelen).

Afgelopen jaar (corona) had hij het mentaal heel moeilijk. De psycholoog vindt dat een stad te druk is voor hem. Hij wil nu verhuizen naar een studio buiten de stad, die hij zou kunnen huren van kennissen, echter ze willen dit niet op papier doen. Officieel hebben die mensen die studio (die deel uitmaakt van hun woning) niet, dus ze willen geen contract geven, geen plaatsbeschrijving etc. Het is gewoon mondeling overeen gekomen in onderling vertrouwen. Ze zouden de studio kunnen huren aan 550 euro all-in (energie, internet). Volgens mijn zoon ben ik dus veel goedkoper af, zelfs als de studietoelage wegvalt (want zijn vriendin zou de helft betalen).

Als ik perse een contract wil, zouden de eigenaars eventueel de naam van mijn zoon mee op het huurcontract zetten van een huurder die in hun gebouw op het gelijkvloers woont. Dat hebben ze in het verleden nog zo gedaan. Hij moet er zijn domicilie niet zetten. Maar ook die optie wil ik niet. Het is en blijft illegaal en gevaarlijk.

Ik heb aan mijn zoon gezegd dat ik hiermee absoluut niet akkoord ga. Ik vind het risicovol, en dan zijn ze ook niet verzekerd. Ook de studietoelage en kottoelage valt dan weg. Hij zegt dat hij er toch mee doorgaat. Ik moet hem gewoon de alimentatie en kinderbijslag geven en dan betaalt hij alles wel zelf. Hij gaat zijn huidig kotcontract ook opzeggen.

Ik weet niet meer wat te doen. Hoe kan ik hem stoppen? Als ouder ben ik toch aansprakelijk als hij schade veroorzaakt of schulden maakt? De ouders van het meisje heb ik al gecontacteerd maar hen maakt het allemaal niks uit...

Ik heb gezegd dat zijn opties zijn: verhuizen naar een ander kot, terug thuis komen wonen en pendelen of gaan werken en zelf iets huren. Of nog een jaartje blijven waar hij nu zit, dan is hij afgestudeerd. Maar hij wil er niets van weten. Ik wil weten in hoeverre ik iets kan ondernemen? Want als ouder ben je onderhoud verplicht? Als hij zijn kot opzegt, dan gaat het weer een hele zoektocht worden om iets deftigs te vinden. Dat illegaal wonen zie ik niet zitten, stel dat ze brand veroorzaken of waterschade of iets anders,... Maar als hij daar toch gaat wonen, hoe moet ik hem dan tegenhouden?

Intussen is onze verstandhouding grondig verzuurd door dit. Ik ben echt ten einde raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 06 apr 2021 17:21

Onafgezien van het feit of het een goede keuze is om op die manier een studentenlogies te nemen, is het echter niet bepaald illegaal. Uw zoon verblijft omwille van zijn studies bij kennissen, domicilieert er zich dus niet en betaalt een verbruiksvergoeding. Het nadeel is wel (of misschien kan het ook een voordeel zijn) dat elke partij per direct de mondelinge afspraak kan stopzetten. En nog een detail: ook een mondelinge afspraak is een geldig huurcontract dat gestaafd/bewezen kan worden door de maandelijkse bijdrage.

Reclame

Terug naar “Andere”