Algemene en uitdrukkelijke lastgeving in onderhandse zorgvolmacht

davelaar001
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Algemene en uitdrukkelijke lastgeving in onderhandse zorgvolmacht

#1 , 03 apr 2021 10:21

Hallo,

Ik ben bezig met een zorgvolmacht op te stellen voor mijn grootmoeder met mij en mijn moeder als lasthebbers. Aangezien het appartement van mijn grootmoeder op naam staat van mijn moeder zouden we graag louter een onderhandse zorgvolmacht opstellen zonder tussenkomst van de notaris omdat wij dus als lasthebbers niet de bevoegdheid nodig hebben om rechtshandelingen te stellen met betrekking tot onroerende goederen van mijn grootmoeder.

Mijn vraag heeft betrekking op de bevoegdheden van de lasthebbers. Ik was van plan om gewoon in een algemene en uitdrukkelijke lastgeving ("lastgever geeft volmacht aan lasthebbers om alle mogelijk rechtshandelingen te stellen etc...) te voorzien. Ik vraag me echter af of dit wel kan aangezien in een onderhandse zorgvolmacht er geen bevoegdheid kan gegeven worden om rechtshandelingen te stellen met betrekking tot onroerende goederen en notariële schenkingen.
Zou ik dus bijvoorbeeld uitdrukkelijk moeten vermelden dat de lasthebbers alle rechtshandelingen kunnen stellen BEHALVE rechtshandelingen m.b.t. onroerende goederen schenkingen, of is dit niet nodig en zal de omvang van zorgvolmacht automatisch beperkt worden en wordt de geldigheid van de zorgvolmacht niet in het gedrang gebracht door de lasthebbers een uitdrukkelijk en algemene bevoegdheid te geven?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 03 apr 2021 10:52

Als het gaat over een zorg volmacht, houdt u dan ook rekening met de zorg, eventueel voor iemand die het zelf niet meer kan beslissen?


Reclame

Terug naar “Andere”