inschrijving school

7even
Topic Starter
Berichten: 33

inschrijving school

#1 , 19 okt 2008 12:04

Mijn vriend is pas gescheiden en woont nu bij mij.(40km van zijn woonplaats)
zijn jongste zoon (9jaar) hebben wij nu in in mijn stad ingeschreven in school met de bedoeling er ook co systeem met school te doen (de jongen is veel minder moe zo, en het zijn lange dagen voor hem) maar nu weigert de mama te tekenen om ons te pesten.er is nu een kortgeding gestart maar intussen blijven we hem naar die school sturen,
nu is mijn vraag : zijn wij strafbaar omdat we dat in het belang van het kind handelen???
bedankt bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 19 okt 2008 12:25

Ik begrijp niet zo goed "co systeem met school". Het kind kan toch niet de ene week in één school zitten en de andere week in een andere.

En als het kind dan toch fulltime in uw voorgestelde school zit, dan is dat in "uw" week inderdaad vlak bij huis, maar in de andere week 40 km van huis. In dat geval begrijp ik de ex wel een beetje want dan moet zij dagelijks voor 40 km heen en terug vervoer zorgen.

Of zit het anders in elkaar en heb ik het verkeerd begrepen?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

dieke
Berichten: 1299

#3 , 19 okt 2008 21:16

Ik begrijp het eveneens niet. Bedoelt u dat u wil dat hij/zij week om week naar een andere school gaat?

Reclame

7even
Topic Starter
Berichten: 33

#4 , 20 okt 2008 11:33

ik heb dit gecheckt bij de school-verificateur en volgens hem kan dit wel , ( mijn zoon kan het van niveau makkelijk aan )

iedere week een andere school , ze moeten toch grosso modo dezelfde procedure volgen .

verschil zit em beetje in de situatie , ik hbe vier kinderen , mijn ex heeft er maar een ik werk ploegen , mijn ex heeft vaste uren ik heb geen auto , mijn ex wel. enz..

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#5 , 20 okt 2008 15:55

Ik ben geen moeder maar wel leerkracht. Uw idee om een kind in 2 scholen te steken lijkt me echt een "big no-no". Hoewel dezelfde leerplannen gevolgd moeten worden, hebben scholen en leerkrachten voor een groot deel vrijheid in welke volgorde ze dat willen uitvoeren ... bovendien kunnen er ook andere handboeken enz. zijn. Ook al kan uw kind het niveau aan, het kind zal zich nergens meer thuisvoelen.

U zult toch moeten met de andere ouder overeenkomen i.v.m. de gekozen school. Staat daar eigenlijk niets over in de echtscheidingsovereenkomst bv. beperkingen van hoever ouders van mekaar mogen wonen enz.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#6 , 20 okt 2008 16:37

[quote="7even"]ik heb dit gecheckt bij de school-verificateur en volgens hem kan dit wel , ( mijn zoon kan het van niveau makkelijk aan )

iedere week een andere school , ze moeten toch grosso modo dezelfde procedure volgen .
quote]

Voor u is dit michien gemakkelijk.Maar denk nu zelf eens aan het kind zelf,je zeg wel ik handel in het welzijn van het kind maar ik twijfel daar aan.
Als een mama zou ik ook moeilijk doen daarover.Iedere school heeft zo zijn werkwijze.Wat met het kind zijn kameraden,oke in het begin zal het kind het wel leuk vinden maar op de duur kan het vervelend zijn.
Denk zelf als het voor de rechter komt dat hij ook zoiets niet goedkeurd.
Is er geen schoolbus die het kind kan komen ophalen,zoblijft het kind op één school.Lang onderweg of niet zou ik zodenken.
Me dochter stap bij ons ook op de bus en dat om 7 u en is s'avonds terug thuis om 17:45u.De eerste week hebben kinderen het wat lastig maar dan is het een gewoonte voor hun.

dieke
Berichten: 1299

#7 , 21 okt 2008 22:42

Sorry 7even als dit cru klinkt, maar mij lijkt het niet zozeer dat de mama van die jongen zich voor zulk avontuur niet akkoord wil verklaren om jullie te pesten, maar wel om haar zeer terechte bezorgdheid om het welzijn van haar kind.

Ook ik ben leerkracht en ja hoor, ook mij lijkt dat een totale 'no-no'. Ik begrijp zelfs niet dat je zulks echt kan menen. Hoe kan je dat nu zelf de ideale oplossing vinden, een kind op 2 verschillende scholen laten school lopen?

Praktisch gezien kan dit ook al nooit lukken. Welke school zal dan dat kind op basis van een rapport (op basis van welke toetsen? de helft van het aantal van de andere kinderen???) evalueren? En welke 'verificateur' heeft jullie wijsgemaakt dat dat allemaal mogelijk is?

Straffer nog, ik geloof zelfs niet dat het wettelijk gezien mogelijk is je kind in 2 verschillende scholen in te schrijven. De mama van die jongen heeft op dit vlak alvast meer gezond verstand dan jullie haar toebedelen.

Jorre

#8 , 22 okt 2008 11:06

Dit is inderdaad niet het enige geval. Er zijn nog meer (gescheiden) mensen die hun kinderen omwille van de afstand tussen de gescheiden ouders hun kind op twee scholen laten les volgen.
Wettelijk kan dit als het kind telkenmale op de ene school wordt uitgeschreven en op de andere wordt ingeschreven, en vice-versa.
Dat zijn de feiten.

Ik hoop dat het geen trend wordt, maar omdat het kan, vrees ik dat er meer en meer zulke situaties zullen ontstaan.
Door de grote aantallen echtscheidingen met kinderen, nemen ook de practische problemen van huistvesting van de ouders toe die omwille van het werk, nieuw samengestelde gezinnen of andere redenen, verder uit elkaar gaan wonen. Als die mensen vasthouden aan gelijke verdeelde bilocatie, dan kan dat problemen geven om op school te raken. (afstand school-thuis-werk)
En wat lukt bij de ene, lukt nog niet zomaar bij de andere.
De toekomst zal het uitwijzen, tenzij de politieke wereld daarop eerder inpikt.

7even
Topic Starter
Berichten: 33

#9 , 24 okt 2008 20:14

ok , ik heb hier niet alle details opgezet , maar deze zullen jullie motivering mischien iets anders gaan bekijken . Ik werk in ploegen en de helft van de keren begin ik te werken om 007.00 uur , en dit op 40 km van mijn woning . Ik heb geen wagen meer na de scheiding dus voor mij is het openbaar vervoer geworden .

mijn zoon ging de eerste week mee met mij , maar de opvang van de school start pas om 07.30 uur dus gedurende een half uur moest ie dan " zijn plan trekken " wat ik nog minder verantwoord vind . Om om 7.00 uur bij zijn school te geraken moet ie om 06.00 uur de tram hebben , das dus ergens rond 05.10 opstaan en dan de omgekeerde richting na de school waarbij ik speciaal mijn plan moet trekken totdat ie gedaan heeft met school .

nota bene, mama woont op 200 meter van de school , maar volgens haar moet ik maar mijn plan trekken , zij schreef mijn zoon in , ik werd hierover niets gevraagd .

och ja , ik heb vier kinderen , mijn ex was zo vriendelijk om mijn oudste zoon in te schrijven in een school dewelke nog verder ligt . Die mag dus nog langer reizen om er te geraken .

dat het systeem niet ideaal is weet ik ook wel . Maar nu vertrekt hij om 08.10 naar school . is hij elke middag thuis en heeft hij om vier uur gedaan zodat er nog tijd overschiet om te spelen ook .

Ik heb hierover gesproken met mijn ex . Zij zegt dat het mijn probleem is , ik moest maar niet verhuizen . haar reden om de inschrijving niet toe te laten bij mij : ze is bang dat zij onze zoon zal moeten voeren naar school in de toekomst .

Olé ola
Berichten: 24

#10 , 26 okt 2008 14:21

Mij lijkt het alsof jullie allebei goed bezig zijn met "exje pesten", maar zeer weinig met het welzijn van jullie kinderen.

7even
Topic Starter
Berichten: 33

#11 , 29 okt 2008 08:31

ewel als mijn zoon week om week naar een school in mijn buurt gaat dan veranderd er voor haar toch niets ?

alleen voor mijn zoon wordt het makkelijker ,

Olé ola
Berichten: 24

#12 , 30 okt 2008 13:19

Geloof jij dat nu echt? Denk jij nu werkelijk dat het voor jouw kind "gemakkelijk" is, om zich elke week opnieuw aan te passen aan een leerkracht, klasgenoten, schoolgewoontes, werkmethodes,...?
Beetje serieus blijven, hé.

Terug naar “Andere”