Recuperatie lening uit nalatenschap

sjoerelke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Recuperatie lening uit nalatenschap

#1 , 22 mar 2021 10:46

Mijn ex vriendin heeft van haar nieuwe vriend een bedrag van 35000 euro geleend.
Spijtig genoeg is mijn ex nadien overleden door een spijtig ongeval toen ze van de trap viel.
De notaris belast met de nalatenschap laat nu weten dat de vriend zijn geld wil recupereren uit de nalatenschap
van mijn ex, m.a.w. dat de kinderen van mijn ex hem moeten terugbetalen...
De kinderen wisten hiervan niets en hebben dus ook geen borg gestaan voor de lening.
Het gaat om een onderhandse lening maar ik heb geen info mbt voorwaarden van terugbetaling.
Mijn ex was niet getrouwd met haar vriend en ze hadden verschillende domiciliatieadressen.
Kan het dat de kinderen er nu voor moeten opdraaien?
Met dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 22 mar 2021 11:25

Erfgenamen erven niet alleen de bezittingen maar ook de schulden.
De kinderen moeten omdat zij erfgenaam zijn de schuld dus betalen.
Schulden stoppen niet met een overlijden.
Het bestaan van de schuld moet wel bewezen worden door de schuldeiser.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

iota
Berichten: 830

#3 , 22 mar 2021 11:27

De kinderen moeten daar niet voor 'opdraaien'. De schuld, als ze bewezen is, behoort tot het passief van de nalatenschap. De kinderen ervan wat overblijft nadat alle schulden van de erflater van het geheel zijn afgetrokken.
Bekijk het zo: als de nieuwe vriend zijn uitgeleende geld niet zou terugkrijgen, zijn de kinderen 35000 euro rijker op zijn kosten.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 22 mar 2021 11:32

En als er niet genoeg activa in de nalatenschap zitten om de schuld af te lossen kunnen de kinderen eventueel de erfenis verwerpen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Andere”