Bescherming tegen schuldig verzuim

patrick69
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Bescherming tegen schuldig verzuim

#1 , 04 feb 2021 12:54

Men zuster (49 jaar) is reeds 1,5 jaar op het slechte pad. Het is begonnen toen ze haar vriend heeft leren kennen die in een slecht milieu actief is.
Ze is verslaafd aan alcohol en drugs. Meerdere pogingen heb ik en de huisdokter ondernomen om haar duidelijk te maken dat het slecht zal aflopen als ze zo verder blijft doen, maar toch ontkent ze steeds alles en hervalt ze constant.
Ik vind het zeer erg dat het zo ver moet komen, men vraag luidt als volgt:
Hoe kan ik mezelf tegen schuldig verzuim beschermen indien men zuster iets overkomen en tot welke instantie moet ik me hiervoor richten?
Dank bij voorbaat voor jullie feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 feb 2021 13:21

Waarschijnlijk bedoelt u "schuldig verzuim". Dat gaat enkel over acuut gevaar, niet over verslaafdheid van een meerderjarige zus van 49 jaar.

Art. 422bis g.w.:
...
"Voor het misdrijf is vereist dat de verzuimer kon helpen zonder ernstig gevaar voor zichzelf of voor anderen. Heeft de verzuimer niet persoonlijk het gevaar vastgesteld waarin de hulpbehoevende verkeerde, dan kan hij niet worden gestraft, indien hij op grond van de omstandigheden waarin hij werd verzocht te helpen, kon geloven dat het verzoek niet ernstig was of dat er gevaar aan verbonden was."
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Andere”