opvoeding kind bij overlijden

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

opvoeding kind bij overlijden

#1 , 25 jan 2021 22:46

Beste forumleden,

Een vriendin van mij is een alleenstaande mama met een dochter van nu 6 jaar. Van de vader is geen sprake. Heeft het kind nooit willen erkennen als zijn kind.

Ze zit nu met de vraag wie de opvoeding van haar dochter gaat doen als er met haar iets zou overkomen. Ze zou het liefste willen dat ik de voogdij op mij zou nemen omdat de kleine meid met mij een heel goede relatie heeft. Ze wil niet dat haar ouders haar dochter voor de opvoeding gaan instaan omdat de onderlinge relatie door het verleden niet goed is.

Kan zij door bijvoorbeeld via een verklaring bij de notaris er voor zorgen dat ik haar dochter verder kan opvoeden of is dit niet mogelijk?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2021 22:58

Mijn vrouw en ik hebben ook een voogd aangeduid voor als we beide zouden te komen overlijden, en dit laten opstellen bij de notaris. De notaris zei dat het altijd de vrederechter is die de voogd aanduid maar normaal wel de wens van de ouders volgt. Het gebeurd heel uitzonderlijk dat een rechter anders beslist (wanneer voogd onbekwaam is door drugsgebruik, andere feiten, ...)

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#3 , 26 jan 2021 22:56

@ gert-v Bedankt voor uw reactie. Heb het haar laten weten en ze heeft gebeld met een notaris en we hebben voor volgende week een afspraak zodat dit opgemaakt kan worden. Is een enorme last die van haar schouders valt nu ze weet dat, moest er haar iets overkomen, haar dochtertje zal kunnen opgroeien in een warme thuis.

Reclame

Terug naar “Andere”