Onderhoudsplicht ouder - billijkheidsredenen

VanAntwerpen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht ouder - billijkheidsredenen

#1 , 08 jan 2021 23:43

Mijn ouder is opgenomen in een rusthuis en ik moet nu aantonen dat ik om billijkheidsredenen niet wil bijdragen.
Ik moet een historiek opmaken van het contact met mijn ouder doorheen mijn leven. Raadpleeg ik hiervoor al best een advocaat? Volgens de persoon van sociale dienstverlening was dit nu nog niet nodig, pas wanneer ik bezwaar wil aantekenen tegen de uiteindelijke beslissing zou dit nodig zijn. Op basis van de gegevens die ze zelf al had, gaf ze me veel kans dat ik niet zou moeten betalen (ouder vertrokken toen ik 2 was, 2-wekelijks 1 dag bezoek tot mijn 10e, daarna niet meer, enkel nog sporadisch contact bij ander familielid. Alimentatie betaald tot mijn 12e, maar vaak pas na beslaglegging)
Klopt dit? Kan ik al iets 'fout' doen in deze fase?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 09 jan 2021 08:35

Ik denk dat u geen advocaat nodig hebt. Maak zoals de sociaal werker u aanraadt, reeds een tijdslijn op met uw levensloop en een lijst met de (contact)personen die voor u gezorgd hebben tijdens uw jeugd. Informeer bij de familieleden die voor u zorgden of er nog PV's en officiële documenten beschikbaar zijn die dit staven en voeg deze bij uw dossier.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2021 15:15

TS. eerst en vooral wens ik er u op te wijzen dat een OCMW verplicht is om de terugvorderingsmogelijkheden op de onderhoudsplichtigen te onderzoeken wanneer een tussenkomst van het OCMW vereist is. Het OCMW kan echter afzien van een verhaal om redenen van billijkheid en dit bij wege van een individuele beslissing die deze redenen moet vermelden. (art. 100bis §2, eerste lid van de OCMW-wet.
Zie o.a. ook B.S. 24 mei 1984, 7546. Elementen die de personen of de familie betreffen: het feit dat de begunstigde zijn verplichting niet is nagekomen tegenover de onderhoudsplichtigen of hen het leven moeilijk heeft gemaakt; het gevaar dat een gestoorde gezinsrelatie nooit meer hersteld zal geraken; het feit dat de onderhoudsplichtigen de begunstigde reeds helpen of geholpen hebben; het feit dat de begunstigde ten gevolge van verspilling hulp behoeft terwijl de onderhoudsplichtigen steeds vooruitziend en spaarzaam hebben geleefd.

Ergo,
Het is het OCMW dat beslist of zij al dan niet afzien van terugvordering/verhaal en oordelen over de billijkheidsredenen. Er moet een individuele beslissing genomen worden en bepaalde delicate zaken kunnen uit de beslissing verwijderd worden als ze maar in het sociaal verslag vermeld zijn dat aan de grondslag ligt van deze beslissing.
Het ontslaat u niet van het betalen van de begrafeniskosten én/of gemaakte kosten ingevolge opname ziekenhuis.

Denk er alleszins aan dat u desgevallend de erfenis verwerpt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”