Ex doet aan ouudervervreemding

Tidere
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Ex doet aan ouudervervreemding

#1 , 04 jan 2021 01:02

Beste,

Al jaren doet mijn ex aan oudervervreemding bij de kinderen. Verhalen als "wij mogen van papa jou niet mama noemen want dat moet je verdienen" zijn me niet vreemd.

Oudste zoon, 15 jaar, komt al jaren huilend aan bij mij. Over hoe ze tegen hem doen, hoe hij als dom en autistisch beschuldigd wordt (dit is niet waar, nerge's een medisch document over te vinden). Nu ja... Schrijnende verhalen.
Doch heb ik steeds, dit meen ik, mij ingesteld op de kinderen. Hen verteld hoe jammer ik dit vind voor hen maar dat ik er weinig aan kan doen. Regels daar zijn regels daar, hoe oneerlijk ze ook mogen overkomen. Gezegd dat hij beter eens praat met zijn papa en stiefmama om tot een oplossing te komen en dergelijke.
Ook nooit mijn ex aangesproken erover en mij mooi aan het vonnis gehouden.

Nu heeft de puberzoon een lief. Ik coro'a tijd. Buiten zijn schoolbubbel. Zijn vriendin woont op een uur rijden.
Ik mag een nieuw leventje welkom heten en ben in mijn laatste trimester. Gevaarlijk dus met corona daar mijn longinhoud nu kleiner is door de baby.
Ik heb de zoon verteld dat tien dagen voor hij naar mij komt hij de vriendin niet kan zien. Dat dit jammer is en iedereen keuzes moet maken in deze tijden.

Natuurlijk schiet mijn ex nu onder mijn duiven en rijd hij de zoon met plezier naar die vriendin. Dit resulteert nu in ik die mijn zoon al een maand niet heb kunnen ontvangen.
Heb hierover proberen telefonisch te praten met mijn ex. Hij leek best redelijk aan de telefoon. Maar... Het mocht niet baten. Ook vandaag bracht hij de zoon alweer naar de vriendin, waardoor ik hem volgend weekend ook weer niet kan halen.

Co ouderschap is onmogelijk zo... Als er niet met respect naar elkaar om gegaan kan worden...

Wat kan ik hieraan doen? Ik kan toch niet mijn zoon niet meer zien omdat zijn papa even erge puberkuren vertoond als de zoon zelf? Maar ik kan het ook niet maken extra risico te lopen...

Geen idee wat nog te doen... Iemand tips of raad of... Iets ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 04 jan 2021 03:42

Mag uw zoon dan ook 10 dagen voor hij bij u komt niet naar school? Want deze bubbel zal veel groter en mogelijk ook risicovoller zijn dan de vriendin?

Dient uw ex zich eveneens 10 dagen op te sluiten?

Kortom: ik vrees dat u hier niets tegen kan doen, het risico bestaat altijd, maar het zit mogelijk niet waar u zich nu op focust... de zoon kan het virus evengoed opdoen op school, of via uw ex...

Tidere
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2021 06:21

Risico zit inderdaad overal.
Maar gaan liggen smoezelen bij een extra gezin, waarvan de stiefzus positief getest is vind ik persoonlijk heel anders dan les volgen met een mondkapje... Of fietsen naar school met een klasgenoot.

Er zijn risico's die ja niet kan vermijden. En er zijn risico's die ja wel kan vermijden.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jan 2021 08:07

Als 40-er vind ik dat er het afgelopen jaar erg weinig rekening is gehouden met tieners. Hun bubbel werd verplicht gevormd door de mensen waar ze mee samen leven, maar niet de mensen waar ze mee omgaan om zich te ontspannen, kunnen praten en zich ontwikkelen als persoon.

Dit is totaal anders dan bij volwassenen en kleine kinderen, waarbij het gezin hiervoor veel belangrijker is.

Het lijkt me volgens de huidige regels wettelijk perfect toegelaten dat uw zoon ook recht heeft op een knuffelcontact. Ook moreel kan je hem wat mij betreft niet verplichten om deze opoffering te doen voor jouw gemoedsrust.

Kali
Berichten: 762

#5 , 04 jan 2021 08:45

Zelfs met 10 dagen de vriendin niet te zien hebt u geen enkele zekerheid dat u zoon niet besmet / besmettelijk is (gelet dat jongeren vaker asymptomatisch zijn).

De enige tip indien u “zeker” wil zijn... u bekostigd elke keer uw zoon komt een pcr test aan 47€ ...

Tidere
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jan 2021 10:04

Kan ik die test gewoon als persoon aanvragen? En waar dan?

Mij gaat het niet zozeer om het feit dat hij de vriendin ziet. Meer dat al mijn pogingen tot een regeling door de ex worden ondermijnd.
En geloof me, ik heb al veel alternatieven aangebracht.

Mag ik weigeren de zoon op te halen? Ik weet dat ik omgangsrecht heb. Maar is dit dan ook verplicht? Slechtste geval wil niemand die test effectief doen en kan ik het niet maken hem hier te hebben. Zeker niet in de wetenschap dat het een gezin betreft waar geen rekening gehouden wordt met corona regels in het algemeen bij de vriendin thuis.

Zonder zwangerschap had het heel anders gelegen en in begin van de zwangerschap ook. Mits er minder gevaar was. Nu ligt dit anders en denk ik nirt enkel aan mezelf.

Misschien een anekdote om duidelijk te maken dat dit pestgedrag is van de papa. In het begin van de crisis tijdens de lockdown weigerde hij mijn kinderen mee te geven aan mij doordat hij zogezegd risico patiënt is.
Nu maakt het hem weinig dus...

Terug naar “Andere”