Slechte ouders onderhoudsplicht

jensvl
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Slechte ouders onderhoudsplicht

#1 , 30 okt 2020 18:44

Hoi allemaal,

Ik ga even de situatie uit de doeken doen om te horen wat de mogelijkheden zijn.
Mijn vrouw haar vader is op jonge leeftijd overleden en is haar hele jeugd slecht behandeld door haar moeder die narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft. Ze heeft haar nooit echt lichamelijk zwaar mishandeld hoewel ze wel losse handjes had als ze kwaad was voor niks en het niet 100% onmiddellijk naar haar zin was. Ze heeft daarentegen wel serieuze mentale mishandeling gedaan. Ze heeft altijd slecht gesproken over haar tegen iedereen. En op de moment dat ze zich een beetje kon afzetten van haar heeft ze overal gaan lasteren over haar en mij waardoor ze enkele vrienden en bij vrijwel al haar familieleden niet meer welkom is omdat ze volgens hen schuldig is. Bovendien heeft haar moeder torenhoge schulden doordat ze steevast meer uitgeeft dan ze binnen krijgt. En als ze een keer een serieus bedrag binnen kreeg van een uitkering of iets dergelijk werd dat altijd diezelfde maand op. Zo is ze nu aan het afbetalen voor 3 of 4 auto's. Ze zit ook bij het OCMW en huurt dus goedkoop een huis. Ze krijgt een heel flink weduwe pensioen omdat haar man goed verdiende voor hij stierf. Ook haar man praat ze alleen maar slecht over btw.

We zijn zelf heel zuinig met wat we binnenkrijgen. Hierdoor hebben we een aantal jaar geleden een appartementje kunnen kopen. We willen heel graag in het buitenland gaan wonen en daar deeltijds werken en voor het grootste deel leven van de inkomsten van de verhuur van ons appartement. Maar we weten bijna zeker dat wanneer we verhuizen ze zichzelf gaat verwaarlozen om zo extra verzorging nodig te hebben en misschien naar een verzorgingstehuis te moeten. Ze kan er niet tegen dat ons leven op orde is en we gelukkig zijn en wil er alles aan doen om ons leven kapot te maken.
In hoeverre moeten we financieel voor haar opdraaien als we in het buitenland wonen en vrijwel geen inkomsten hebben? Kunnen we verplicht worden terug naar België te verhuizen en met 2 voltijds te werken om in haar onderhoud te voorzien? Kan de staat beslag leggen op ons appartement?
In hoeverre moeten we ons leven financieel laten kapot maken voor iemand die haar hele leven elke cent buiten heeft gesmeten terwijl we zelf zo zuinig mogelijk leven zodat we financieel een leven hebben dat wel op orde is?

Kortom wat zijn onze plichten en wat zijn onze mogelijkheden om niet door haar nog verder kapot gemaakt te worden?

Ze is nooit aangeklaagd geweest voor haar daden aangezien we gewoon geen contact meer met haar willen. Ze is dus nooit officieel schuldig bevonden aan mentale mishandeling, laster en eerroof. Aangezien zo'n dingen vrijwel onmogelijk te bewijzen zijn, is dit waarschijnlijk ook niet mogelijk.


Bovendien zitten we met de vraag dat als we kinderen zouden krijgen, in hoeverre ze dan het recht heeft onze kinderen te zien. Want natuurlijk zou het voor ons bijna ondraaglijk zijn om zo'n slecht mens in de buurt van onze kinderen toe te moeten laten. Kan dit verplicht worden als we in het buitenland wonen? Dit is trouwens niet de reden dat we naar het buitenland zouden willen. Het is gewoon een vraag die ons bezig houdt.

Bedankt om alles te lezen en bedankt alvast voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 30 okt 2020 20:33

Wanneer is dochter bij moeder weggegaan?
Is er nu nog contact? Best geen contact meer houden.
Ga in elk geval eens langs een www.caw.be. en leg de situatie uit.
Kans is kleiner dat men u in het buitenland gaat lastigvallen. Zeker als blijkt dat moeder zich extra in de schulden werkt.
(Kan niet zien of deze links nog werken)

http://www.familie-recht.be/onderhoudsverplichting/
http://jure.juridat.just.fgov.be/pdfapp ... 20090209-8

en ook eens daar zoeken en lezen
https://www.google.com/search?client=ub ... AB6BAgQEC4

jensvl
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 okt 2020 11:34

Ze is zo'n 2 maanden voor ze 18 was weg gegaan. Er is vorig jaar klacht tegen haar ingediend voor stalking omdat ze ons niet gerust liet.

Merci voor je antwoord en de links. Ik ga ze zeker eens goed doorlezen.

Reclame

jensvl
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2020 11:59

Ik heb enkele links doorgelezen. Als ik het goed begrijp zijn we sowieso niet verplicht tot onderhoud als we jaarlijks minder inkomsten hebben dan een goei 23000 euro. We zouden jaarlijks nog niet de helft binnen krijgen en consumeren. Kan ik hieruit dan afleiden dat we sowieso wettelijk niet verplicht zijn tot enige onderhoudsplicht?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2020 18:25

De onderhoudsplichtige wordt door de wet vrijgesteld als hij een jaarlijks netto belastbaar inkomen heeft dat lager is dan 23 825,23 euro, vermeerderd met 3 334.77 euro per persoon ten laste (01-03-2020).
Ik raad u aan om zeker ook het KB van 09.05.1984 te lezen.

https://www.okra.be/info-en-advies/zorg ... oudsplicht

Organieke wet 08.07.1976

Art. 98. <KBN244 1983-12-31/57, art. 8, 002> § 1. Onverminderd de toepassing van andere wettelijke en reglementaire bepalingen, bepaalt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, rekening houdend met de inkomsten van de betrokkene, de bijdrage van de begunstigde in de kosten van de maatschappelijke dienstverlening.
(Deze laatste heeft in ieder geval het recht op een zakgeld, waarvan het bedrag door het centrum wordt vastgesteld.) <W 1992-08-05/46, art. 53, 016; Inwerkingtreding : 18-10-1992>
(Wanneer de maatschappelijke dienstverlening wordt verstrekt in de vorm van betaling van de kosten van het verblijf in een rusthuis en de begunstigde bijdraagt in deze kosten overeenkomstig het eerste lid, bedraagt het zakgeld minstens 900 EUR per jaar, uitbetaald in maandelijkse schijven. Dit bedrag kan bij koninklijk besluit opgetrokken worden en wordt geïndexeerd overeenkomstig de wet van 1 maart 1977 houdende inrichting van een stelsel waarbij sommige uitgaven in de overheidssector aan het indexcijfer van de consumptieprijzen worden gekoppeld.
De Koning bepaalt welke kosten in geen geval op dit zakgeld mogen worden aangerekend. Hij bepaalt eveneens het statuut van het zakgeld, in het bijzonder bij niet aanwending in geval van overlijden.) <W 2003-05-03/40, art. 2, 068; Inwerkingtreding : 26-05-2003>
In geval van vrijwillig onjuiste of onvolledige aangifte vanwege de begunstigde, vordert het centrum het geheel van die kosten terug, ongeacht de financiële toestand van de betrokkene.
§ 2. De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :
_ op degenen die aansprakelijk zijn voor de verwonding of ziekte die het verstrekken van de hulpverlening noodzakelijk heeft gemaakt; wanneer de verwonding of ziekte het gevolg is van een misdrijf, kan de vordering terzelfdertijd en voor dezelfde rechters als de publieke vordering worden ingesteld;
_ op de onderhoudsplichten van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp.
(§ 3. In afwijking van § 2 kan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn algemeen afzien van het verhalen van de maatschappelijke dienstverlening verleend aan personen die ten laste zijn genomen in instellingen, waar bejaarden worden gehuisvest, op de onderhoudsplichtigen, met de goedkeuring van de gemeentelijke overheid.) <W 2004-07-09/30, art. 101, 075; Inwerkingtreding : 25-07-2004>
(Ingeval van toepassing van het eerste lid, kan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn uitzonderlijk toch de maatschappelijke dienstverlening op de onderhoudsplichtigen verhalen, wanneer het patrimonium van de persoon die deze hulp geniet opzettelijk in aanzienlijke mate is verminderd tijdens de vijf laatste jaren vóór de aanvang van de maatschappelijke hulp (of tijdens de maatschappelijke hulp).) <W 2005-12-23/31, art. 78, 082; Inwerkingtreding : 09-01-2006> <W 2006-10-26/48, art. 2, 087; Inwerkingtreding : 09-04-2007>


Bij de bepaling van de terugvordering wordt rekening gehouden met het netto belastbaar gezinsinkomen.

Indien er sprake is van misleiding of het opzettelijk verminderen van het vermogen om aan de onderhoudsplicht te ontsnappen kan er een vermogensonderzoek gebeuren over de laatste 5 jaar.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jensvl
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 okt 2020 21:26

Bedankt voor je antwoord.
Hieruit begrijp ik dus dat we zolang we onder de inkomstengrens zitten, in principe veilig zijn. Toch zolang we hier niet eerst een eind boven zaten en dan plots er onder zitten.
En haar bezittingen mogen niet plots fors verminderd zijn vlak voor de opname.
Dus op zich zitten we veilig, want de afgelopen jaren zaten we steeds rond het minimum inkomen per jaar. En eens we verhuisd zijn leven we in principe van de huur van ons appartement welke een kadastraal inkomen heeft van ongeveer 820 euro. En waarvan we 685 euro per maand huur krijgen.

Dus in ons geval komen ze niet ons geld afnemen moest ze zich laten opnemen om ons leven te verpesten.

Ik weet dat dit hard klinkt. Maar ze heeft echt verschrikkelijke dingen gedaan tegenover ons en probeer nog steeds ons verder kapot te maken door haar zoon tegen ons op te zetten, en als dat niet lukt, de communicatie tussen haar zoon en mijn vrouw (haar dochter dus) dwars te zitten. Bovendien praat ze nog steeds slecht over ons. Ze heeft nog niet 1 keer zelfs maar toegegeven welke verschrikkelijke dingen ze heeft gedaan.
En dat is de reden dat we het niet kunnen opbrengen om voor iemand die ons zo slecht heeft behandeld nog eens hoop geld te moeten betalen.

Mijn eigen ouders zijn altijd streng maar heel goed voor me geweest en ook voor mijn vrouw. Dus hen onderhouden is iets dat we met veel plezier zouden doen moest dat nodig zijn. Daarvoor zouden we kosten noch moeite sparen. Ze waren tenslotte echt ouders.


jensvl
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 nov 2020 02:20

Dus in geval van ziekenhuisopname of overlijden is de kans wel groot dat de rekeningen bij ons terechtkomen?

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 nov 2020 16:02

Dat kan idd. voor de laatste facturen ziekenhuis ...begrafenis is voor diegene die overeenkomst met begrafenisondernemer heeft gesloten.
Hier ook eens lezen:
viewtopic.php?f=51&t=114530#p641511
JurecaBE moderator

Terug naar “Andere”