is dit misbruik van volmacht, en wat kan ik doen.(pleegouders)

Xavius
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

is dit misbruik van volmacht, en wat kan ik doen.(pleegouders)

#1 , 28 sep 2020 18:20

Hey

Ik heb jaren in een pleeggezin gewoond, en ze hadden er volmacht over mijn rekening(zicht en spaar rekening).
er werd me altijd verteld dat ze eerlijk waren en elke uitgave gingen melden aan me, maar toen ik het huis uit wou gaan en zelf mijn rekening begon te controleren(iets wat ik niet vertelde want dan kon er ruzie van komen wegens het niet tonen van vertrouwen) bleek dat ze via mijn zicht en spaar rekening heel veel verrekeningen hebben gedaan waarvan ik niets wist, dit gaan dan over het geld vanuit hun rekening naar mijn rekening, om dan naar mijn spaarrekening te gaan en vervolgens terug naar hun. ik zal een voorbeeld geven.
21/6/15 +50 zichtrekening(vanuit hun)
21/6/15 -150(mijn zichtrekening naar hun)
21/6/15 -50( mijn spaarrekening naar hun)
22/6/15 +200 (naar mijn zichtrekening vanuit hun)

en dit gaat zo over een periode van jaren heen.

nadien bleek ook dat ik nog een extra spaarrekening had vanuit de pleeggezinnen dienst waarvan ik het bedrag blijkbaar had overgezet naar de spaarrekening van mijn pleegmoeder.

nu ik dat ontdekt heb(bijna 3j later) en hun er met confronteerde deden ze eerst of ze geen weet hadden van die rekeningnummer(hun eigen spaarrekening). ik heb toen mijn pleeggezinnen begleidster contact laten opnemen en dan blijkt uit het niets dat ik er al heel veel van had opgedaan(een reis bevoorbeeld, die ze aan me hadden voorgesteld en blijkbaar dat geld ervoor gebruikt hebben terwijl ik niet eens wist dat het gebruikt werd).
ook blijkt er nog een bedrag van over te zijn waar ik dus niets van had geweten als ik dit niet had aangehaald.

nu zit ik met het volgende probleem.
mijn pleegouders hadden van mijn leefloon(toen ik bij hun woonde) 1200eu genomen van de 1600 die ik kreeg. door een fout van het OCMW moest ik iets meer dan 1200 eu terugbetalen. toen ik dit terug vroeg aan mijn pleegouders wilden ze dit niet terug geven.
1 maan later werd ik buiten gezet met 20 eu en ben toen bij een vriend ingetrokken tot ik hulp had van het OCMW.

omdat ze die 1200eu niet terug wilden geven ben ik een lening moeten gaan aangaan bij het OCMW van 1500 eu voor een huurwaarborg. ook heb ik recht moeten doen op een eenmalig instap premie van 1500 eu voor meubels en andere nodige spullen(een uitzet voor te gaan wonen eigenlijk).

dit maakt dus omdat mijn pleegouders die 1200 eu niet wilden teruggeven dat ik in totaal 2700 eu schulden had+die eenmalige premie.

nu willen ze een kleine 500 eu teruggeven dat is alles.

nu vraag ik me af of ze ten eerste iets strafbaar hebben gedaan(namelijk mijn rekeningnummers gebruiken zonder dat ik precies wist waarom),
ten tweede omdat ik het heel verdacht vind dat ze pas melden dat ik spaargeld over heb dat nog van mij is(2 jaar nadat ik het huis uitwas en aan het zoeken was naar dat geld) en ook of ik verdere stappen zou moeten nemen omdat ik niet weet of dat het wel waard is.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 30 sep 2020 14:23

Naar de sociale dienst van OCMW of beter eerst naar een www.caw.be of een JAC in uw omgeving.
U kan nagaan waar er allemaal rekeningen van u zijn geweest en wie volmacht had via
"""

Indien u de gegevens wenst te krijgen die op uw naam zijn geregistreerd in het bestand van het Centraal Aanspreekpunt (CAP), gehouden door de Nationale Bank van België, in overeenstemming met de wet van 8 juli 2018 houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en teneinde ons toe te laten uw dossier behoorlijk te kunnen onderzoeken gelieve ons zo spoedig mogelijk de volgende documenten te laten geworden:
een gedateerde en door u ondertekende aanvraag;
een duidelijk leesbare recto verso fotokopie van uw identiteitskaart (geldig) (een fotokopie van de afdruk van de inhoud van de elektronische kaart wordt niet aanvaard);
uw identificatiegegevens: uw naam, eerste officiële voornaam, geboortedatum, volledig domicilieadres.

Uw aanvraag zal afgehandeld worden na ontvangst van uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,

CAP ploeg


Kredietcentrales

+ Bld de Berlaimontlaan 14

B-1000 Bruxelles - Brussel

) 02 - 221 30 08

6 02 - 221 30 83

Xavius
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2020 15:29

Beste

op het moment heeft enkel ik volmachten over rekeningen, deze zijn volledig ingetrokken.

wat ik me afvraag is of dat mijn pleegouders iets strafbaar hebben gedaan en of ik verdere stappen kan/moet nemen.

alvast bedankt

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 30 sep 2020 15:38

Hangt af waarvoor de gelden zijn gebruikt ... en of er onrechtmatige verrijking was door de pleegouders. Dat kan opgespoord worden door alle verrichtingen te bekijken in kaart te brengen en te bekijken waarvoor de gelde in werkelijkheid zijn gebruikt.
Uw consulent pleegzorg zal de wetgeving desbetreffend wel kennen benevens uw eigen situatie.

Xavius
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 sep 2020 15:47

wel daar zit nu het probleem.

ze hebben zoveel verrichtingen gedaan dat ik het allemaal niet kan verbinden. veel van die verichtingen zijn gedaan zonder dat er een mededeling staat vermeld.

op het jaar 2016/2017 alleen al zijn er op mijn zicht en spaarrekening meer dan 240 verrichtingen gebeurd door ze.

dankje

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 30 sep 2020 19:17

Als je de bankafschriften hebt van u zicht- en spaarrekening kan u toch kijken naar waar het geld elke maal is gegaan.
Maak daar een rekenvel voor en in de kolommen zet u de verschillende elementen zoals datum rekeningnr (naam) bedrag mededeling enz enz ...u kan steeds een kolom bijvoegen.
Begin als eerste kolom met 1 2 3 4 5 6 7. Zo kan je sorteren zoals je zelf wilt.

Heb zo 15 jaar rekeningen van twee VME's uitgewerkt en zo de afroming door syndicus kunnen bewijzen......alleen daar was steeds door afgetekend door de Com.van de Rekening en dat was een eigenaar. Dus geen strafvervolging ..

Terug naar “Andere”