Kan ik klacht indienen tegen vader en dokter?

alyssa.vdv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kan ik klacht indienen tegen vader en dokter?

#1 , 14 sep 2020 17:24

Mijn vader en ik komen al 3 maanden niet meer overeen wegens een ruzie. We hebben vaker zulke ruzie’s gehad, maar nu is hij voor mij te ver gegaan dus ik praat niet meer tegen hem. Ik word uitgescholden, ik mag niet meer naar buiten gaan, hij doorzocht met wie ik belde en stuurde, ik mocht niet meer afspreken met mijn vrienden, mijn gsm werd afgenomen, hij dreigde ermee dat hij mij ging slaan en hij heeft mijn ipad 2 keer tegen mijn neus gegooid. Ik weet dat mijn papa normaal niet meer op mij mocht slaan omdat mijn mama eens een klacht tegen hem neergelegd heeft bij de politie (toen had hij haar geslaan).
Mijn vader ontkent alles, maar ik heb alles gefilmd en foto’s gemaakt van mijn neus. Kan ik een klacht indienen tegen hem?

Ik wil ook al een tijdje alleen gaan wonen, maar mag dit niet van hem (ik ben 18). We hebben hiervoor het caw ingeschakeld, maar mijn papa heeft dit stopgezet omdat zij mij hielpen om thuis weg te gaan. Nu wou ik studeren, maar mijn papa had mij zoveel afgebroken dat ik het niet meer zag zitten. Toen ik zei dat ik mij ging inschrijven bij de vdab om werk te zoeken, zei hij dat ik niet mocht. Ik weet dat ik dit wel kan doen omdat ik 18 ben, maar ik ben bang dat hij mij dan gaat slaan.

Ik woon nog thuis dus ik probeer hem zoveel mogelijk te ontwijken door op mijn kamer te zitten. Hij gelooft niet dat ik dit doe door hem dus heeft hij een afspraak geregeld met een dokter om mijn “psychische toestand” vast te stellen. Ik heb ergens gelezen dat een dokter geen onderzoek mag doen zonder toestemming van de patiënt. Klopt dit? En als dit klopt en de dokter doet het toch, kan ik dan een klacht indienen tegen hem? Deze dokter is trouwens gepensioneerd en een goede vriend van mijn vader dus ik geloof er zeker niet in dat hij de juiste diagnose kan stellen.

Alvast bedankt.
Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38595

#2 , 14 sep 2020 22:44

Onmiddellijk contact opnemen met het www.caw.be in uw omgeving.
Of een Jac.
Of via slachtofferdienst van uw lokale politie ....
en daarna naar het ocmw van uw gemeente sociale en juridische dienst.
Ga ervoor dat u gaat studeren en laat u niet doen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 25 sep 2020 12:27

En ik die dacht dat vrouwen in België dezelfde rechten (zouden moeten) hebben als mannen :)

Reclame

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2020 13:11

Je bent meerderjarig? Dat betekent dat je volledig zelf uw leven kan bepalen: je mag je inschrijven in een school / hogeschool / unief, bij de VDAB, etc... Je mag werk zoeken een appartementje huren, ...

Uiteraard is dit niet zo eenvoudig als je nog geen inkomen hebt. Ga daarom dus zoals reeds gezegd naar het CAW (eventueel OCMW indien nodig). Als je hogere studies wil aanvatten, maak dan een afspraak met de sociale dienst van de hogeschool / unief van uw keuze. Zij kunnen u op weg helpen om bijvoorbeeld een studiebeurs aan te vragen. Maak uw vader ook duidelijk dat je naar de politie zal stappen als hij ook maar één vinger naar u (of uw spullen: smartphone, iPad,...) uitsteekt, en doe dit ook effectief als hij u zou slaan.

Besef ook dat hij u niet zomaar aan de deur kan zetten: je bent daar gedomicilieerd dus moest hij u voro een gesloten door laten staan, mag je naar de politie stappen en zullen zij u, desnoods met een slotenmaker, terug binnen laten. Als de politie inschat dat de aanwezigheid van uw vader een gevaar voor u kan zijn in uw ouderlijke woning, kunnen zij er wel eens voor kiezen uw vader mee te nemen om uw veiligheid te waarborgen. Hopelijk komt het zo ver niet en beseft uw vader dat hij echt niet goed bezig is...

eylis
Berichten: 8840

#5 , 25 sep 2020 14:43

En wees gerust. Je vader kan je niet verplichten naar een dokter te gaan. al helemaal niet om je psychische toestand te laten onderzoeken. Zelfs al zou je toestaan je te laten onderzoeken, dan mag de dokter de resultaten niet (zonder jouw toestemming) aan je vader (of wie dan ook) mededelen omdat je meerderjarig bent.

Terug naar “Andere”