Crèche rekent systematisch te veel aan

JDobbelaere
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Crèche rekent systematisch te veel aan

#1 , 20 aug 2020 21:02

Mijn dochtertje gaat naar de crèche en staat op het punt af te zwaaien om naar school te gaan. In ons contract staat dat men met een dagprijs werkt van 27 euro. Dit is de logica die in het contract beschreven staat:

Voor een volledige dag betaal je 27 euro. Voor de dagopvang werken we met een vast maandbedrag. Dit houdt in dat je elke maand hetzelfde bedrag betaalt, ook tijdens onze sluitingsperiodes want die zitten er in begrepen.

Bv.: een kindje dat ingeschreven is voor 5 dagen per week betaalt elke maand 20 weekdagen x 27 euro = 540 euro. Maar de meeste maanden tellen meer dan 20 weekdagen. Als je alle weekdagen van een jaar optelt die we nog niet hebben aangerekend komt dat op 21 niet-aangerekende weekdagen. Dat zijn onze vakantiedagen.

Die 'blutsen met de builen'-logica houdt geen steek, uiteraard. Er zijn gemiddeld 260 werkdagen dagen per jaar - 21 vakantiedagen - 10 feestdagen, reken 229 dagen. 20 x 12 = 240 dagen. Je betaalt dus systematisch 11 dagen te veel, op voorwaarde dat je het hele jaar uit doet. Gaat je dochter in september naar school, is het verschil nog groter. Ik heb het even uitgerekend voor 2020: we hebben 324 euro te veel betaald. Mijn fiche voor de belastingen is ook niet correct: daar worden het aantal opvangdagen vermenigvuldigd met een dagprijs van 27 euro. In realiteit betaalden we enkele honderden euro's meer dat jaar omwille van de vaste maandprijs.

Ik heb de crèche aangeschreven en gevraagd om het even te bekijken. Ik krijg een defensieve mail terug: ze hebben mij deze maand geen 540 euro aangerekend, maar 270 euro. Dat is het volle maandbedrag min de waarborg, dus wat mij betreft nog steeds een factuur van 540 euro voor hun diensten. En plus is het altijd al zo geweest: ze hebben een vast maandbedrag elke maand. Met andere woorden: sucks to be you.

Dit hadden we moeten voorzien toen we het contract tekenden. We hebben dat niet gedaan. Ik begrijp dat we waarschijnlijk geen poot hebben om op te staan, een rechtzaak loont ook niet. Maar ik vraag mij af: kan dit zomaar? Er wordt weliswaar gesproken over een vast maandbedrag, maar de logica die er staat is pertinent fout. Ik heb in juli 42 euro per dag aan opvang betaald, geen 27. En is het feit dat de belastingsaangifte niet klopt fiscale fraude?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 20 aug 2020 21:30

Dat wordt in veel creches zo gedaan. In andere is het inderdaad per effectieve dag.

De belastingaangifte klopt ook, enkel de effectieve dagen tellen. Ziekte etc telt ook niet mee.

JDobbelaere
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2020 06:46

Dat wordt in veel creches zo gedaan. In andere is het inderdaad per effectieve dag.

De belastingaangifte klopt ook, enkel de effectieve dagen tellen. Ziekte etc telt ook niet mee.
Merci, Leen. Dat geeft me toch al wat gemoedsrust. Lesje geleerd, volgende keer beter het contract lezen.

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 21 aug 2020 13:00

Ter aanvulling in verband met de fiscale fiche: of daar nu 27 euro of 42 euro per dag op staat maakt geen verschil. De aftrek is sowieso beperkt tot 11,20 per opvangdag.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Andere”