onderhoudsplicht WZC

Leonelle
Topic Starter
Berichten: 11

onderhoudsplicht WZC

#1 , 14 aug 2020 18:22

hallo

mijn mamma is opgenomen in een wzc,
ik heb een zus e schoonbroer,dus ik zal de helft moeten betalen indien haar gelden op zijn vanweege onderhoudsplicht in x aantal jaar.
ik heb nu een ziekte uitkering en binnen 7 jaar ga ik met pensioen.
En zullen we naar het ocmw moeten stappen om haar tekorten te betalen.
Ik en mijn vrouw zijn feitelijk samenwonend maar hebben een gezamelijke spaar rekening en zichtrekening.

nu mijn vraag is zijn onze spaarrekening en zichtrekening veilig indien we da aanvraag doen voor onderhoudsplicht.
Of worden alsnog onze spaarcenten erbij betrokken en ons inkomen ook ?
mijn vrouw verdiend namelijk pakken meer dan mijn uitkering.
of wat moet ik meenemen om deze procedure op te starten heb wel iets vernomen van uw jaarlijks belastbaar inkomen
mee tenemen vanweege de gezins toestand maar wij zijn feitelijk samenwonend dus ga ik ervan uit dat ik alleen mijn
belastingsbrief moet meenemen.
heeft er iemand meer uitleg hoe deze procedure in zijn werking gaat.....mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12816

#2 , 14 aug 2020 18:37

"Ik en mijn vrouw zijn feitelijk samenwonend" => daar klopt iets niet

Leonelle
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 14 aug 2020 18:45

ik en mijn vriendin wonen al 30 jaar samen en hebben samen een huis
wel gezamelijke spaar en zichtrekening
maar vullen nog steeds apparte belastingbrieven in en zijn feitelijk samenwonend

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 14 aug 2020 20:05

Uw vriendin kan niet worden aangesproken voor onderhoudsplicht. Haar inkomen telt ook niet mee.
Indien er moet worden bijbetaald voor het rusthuis zal dat volgens uw persoonlijke mogelijkheden zijn.

Het is ook niet zo dat elke kind steeds evenveel moet bijdragen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 aug 2020 20:30

TS, via deze link vind je een goede uiteenzetting van uw situatie, https://www.antwerpen.be/socialecentra/ ... plicht.pdf

Indien billijkheidsredenen worden onderzocht zal er wel rekening gehouden worden met het inkomen van uw samenwonende vriendin.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”