Recht op een leefloon

DVF
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Recht op een leefloon

#1 , 07 jun 2020 19:27

Beste,

ik woonde samen met mijn echtgenoot in een appartement te Oostende. We kochten dit een tiental jaar geleden en het Kadastraal inkomen bedraagt 625,00 euro. Ik en mijn echtgenoot hebben twee kinderen, een van 22 jaar (volgt zijn eerste jaar bachelor) en van 16 jaar die nog op het college zit. Ik en mijn echtgenoot hadden heel wat financiële en relationele problemen. Mijn man heeft als zelfstandige heel wat schulden (sociale bijdragen zijn meer dan 2 jaar niet betaald, energie- en andere facturen worden niet betaald, er ligt beslag op het onroerend goed.)

Omdat het zo moeilijk liep kon ik het niet langer aan en heb ik hem verlaten. Samen met de kinderen zijn we voorlopig ingetrokken in een leegstaand appartement dat eigendom is van mijn familie te X. Het appartement heeft op de immobiëlenmarkt een waarde van 500€/m. Ik mocht me van de familie niet inschrijven op dit adres dus ik sta nog gedomicilieerd in Oostende. Ik hoef echter geen huur te betalen, enkel de energie kosten.

Ik werk als deeltijdse verkoopster te T en heb dus slecht een loon van 827€/m. Nu vraag ik mij af of ik recht heb op een leefloon en hoe dat precies in elkaar zou zitten?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2020 10:20

Het OCMW zal in de eerste plaats kijken welke gemeente verantwoordelijk is. In uw geval zal dit Oostende zijn, aangezien uw domicilie daar staat. Dan zal men ook kijken naar uw gezinsinkomen. Dus ook dat van uw echtgenoot denk ik. Een leefloon als samenwonende met kind te laste is normaal maximaal 1295 euro per maand. Contact opnemen met het OCMW is dus de boodschap.

Reclame

Terug naar “Andere”