vertrouwenspersoon bij een bewindvoering

Leo46
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vertrouwenspersoon bij een bewindvoering

#1 , 20 apr 2020 18:43

ik ben aangesteld als vertrouwenspersoon voor mijn moeder maar in de beslissing staat geschreven dat ik behalve de beschermde persoon,de bewindvoerder en de vrederechter dit niet mag meedelen aan andere personen art. 458 of heeft het betrekking op de informaties bekomen vanuit de opdracht als vertrouwenspersoon .Mag ik dus geen raadsman daarover raadplegen ?Kunt U mij even wegwijzen.Dank U.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2020 22:47

Misschien eerst eens het juiste artikel aanhalen? en uw vraag concreter uitwerken?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 21 apr 2020 09:58

Gaat het hierover?
https://www.iec-iab.be/nl/leden/Publica ... 458_Sw.pdf
Bij mijn weten mag u steeds bij problemen contact opnemen met de vrederechter of bewindvoerder of in het uiterste geval met uw raadsman.
Of bij strafrechtelijke feiten met politie / procureur des Konings voor opstellen van een PV.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2020 12:23

U doelt blijkbaar op art. 458 van het strafwetboek. Dit artikel handelt over beroepsgeheim. Dit geldt m.i. voor mensen die kennis hebben of krijgen van privaatgevoelige gegevens in hun hoedanigheid of beroep/functie.

Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen vertrouwenspersoon in een bedrijf, de persoon waar het personeel beroep kan doen na problemen en een vertrouwenspersoon voor een te beschermen persoon in het kader van de bewindvoering. Voor een vertrouwenspersoon aangesteld in een bedrijf geldt het beroepsgeheim.

Voor een vertrouwenspersoon in het kader van bescherming kwetsbare personen gelden de regels zoals opgelegd door de vrederechter. De wet voorziet uitdrukkelijk dat een vertrouwenspersoon tegenover de beschermde persoon enkel aansprakelijk is voor "bedrog en zware schuld (art. 501/2,lid 4 BW).

Voor de rest sluit ik me aan bij Franciscus.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”