Co-ouderschap hond tijdens Corona

Tazmanian
Topic Starter
Berichten: 10

Co-ouderschap hond tijdens Corona

#1 , 13 apr 2020 19:54

Hallo,

wat is de regeling voor het brengen van een huisdier naar uw ex-partner?

Wij hadden een gezamelijke hond welke volgens het EOT aan mij is toebedeeld. We hebben echter elk evenveel recht om de hond te zien.
We zijn onderling overeengekomen dat hij 11 dagen bij mij blijft en 3 dagen bij haar.

De laatste weken heb ik hem telkens naar haar gebracht en gaan halen.
Vandaag moet ze de hond terug naar mij brengen maar nu zegt ze dat ze dat niet kan omwille van de Corona maatregelen.

Hoe is dit geregeld? Co-ouderschap bij kinderen is duidelijk, dit is een essentiele verplaatsing.
Vallen huisdieren ook onder deze regeling?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38595

#2 , 13 apr 2020 20:04

Neen, maar een vonnis dient wel gerespecteerd te worden maar een hond is een ding / voorwerp (bezit) en geen kind. Ik denk dat noch politie noch gerechtsdeurwaarder zal optreden.
U kan de hond gaan ophalen ...maar of dat een essentiële verplaatsing durf ik sterk te betwijfelen.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 13 apr 2020 20:11

Co-ouderschap voor dieren bestaat niet, dus m.i. geen essentiële verplaatsing.

Reclame

Tazmanian
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 13 apr 2020 20:15

Noem het dan verblijfsregeling:

De letterlijke tekst uit de EOT:
De hond, Golden Retriever, wordt toebedeeld aan mijnheer (ik dus). Mijnheer en mevrouw zijn overeengekomen dat beiden evenveel recht hebben op de hond & dat de verblijfsregeling onderling wordt afgesproken. Alle kosten voor verzorging en dierenarts worden verdeeld in de verhouding 50/50.

Zijn onderling overeengekomen dat hij elke twee weken van donderdagavond tot zondagavond naar haar gaat.
Deze keer is hij een dag langer gebleven omdat ze dit had gevraagd en ik dit ook heb toegestaan.

Uiteraard wil ik de afspraak die we hebben respecteren, maar wil hier nu ook niet voor veroordeeld worden.

Vermoed dat dit eerder een grijze zone is?

Franciscus
Berichten: 38595

#5 , 13 apr 2020 20:20

Weinig grijs is zeer duidelijk is GEEN essentiële verplaatsing.
Ook al is er een vonnis dan nog hoe gaat u het laten vaststellen en hoe gaat u het afdwingen. U mag niet naar uw vakantieverblijf of de gas af te zetten of een broek of boek op te halen. Dus ook niet om uw gemene hond af te halen.

Tazmanian
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 16 apr 2020 08:45

Het antwoord van de officiele instanties:
Die regeling die u zelf reeds aanhaalt voor kinderen is ook hiervoor van toepassing.
Maar u dient het aantal verplaatsingen sterk te beperken.

De wettelijke maatregel hiervoor is als volgt:
Wat als ik niet onder hetzelfde dak woon met mijn partner of kinderen in het kader van co-ouderschap?
Je moet het contact beperken tot je gezin en eventueel één extra persoon. Je partner of kinderen in functie van het co-ouderschap bezoeken is een essentiële verplaatsing.

Voor meer info en maatregelen kan u ons bellen of bezoek onze website.

Met vriendelijke groeten,

Marc

Infolijn Coronavirus
tel 0800 14 689
info-coronavirus@health.fgov.be
www.info-coronavirus.be

Terug naar “Andere”