Lichaam aan de wetenschap schenken

Marc Vdd
Topic Starter

Lichaam aan de wetenschap schenken

#1 , 11 nov 2005 17:03

Beste,

Ik had graag geweten hoe ik na mijn overlijden mijn lichaam aan de wetenschap kan schenken.

Dank bij voorbaat !

Marc Vdd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 nov 2005 04:40

Wanneer u uw lichaam aan de wetenschap wenst te schenken (= NIET hetzelfde als orgaandonatie), dan is de volgende werkwijze aan te raden:

1. U richt een eigenhandig geschreven en gedateerde brief aan de universiteit van uw keuze waarin u duidelijk maakt dat u uw lichaam na uw dood wil schenken. Zorg dat u steeds een kopie van de originele brief bijhoudt.

2. De universiteit stuurt de aanvrager een ontvangstbewijs welke u dan bij uw identiteitskaart steekt zodat bij uw overlijden uw erfgenamen op de hoogte zouden zijn van uw voornemen.

3. Bij overlijden moeten de erfgenamen de gemeente op de hoogte brengen van het voornemen van de overledene om zijn lichaam aan de wetenschap te schenken. Ze moeten eveneens een kopie van de brief waarin dit voornemen werd uitgedrukt overmaken.

4. Binnen de 48 uur na overlijden moet het stoffelijk overschot worden overgemaakt aan het universitair ziekenhuis die de overledene heeft aangeduid. Wanneer het gaat om een 'verdacht overlijden' gelden vanzelfsprekend andere regels.

5. De teraardebestelling heeft pas plaats wanneer alle studies werden uitgevoerd. Deze termijn kan meerdere maanden tot zelfs meerdere jaren bedragen. Behalve wanneer de familie dat uitdrukkelijk gevraagd zou hebben, wordt zij niet op de hoogte gebracht van de datum van teraardebestelling. Enkel de plaats waar de overledene zal rusten wordt medegedeeld.

Marc
Topic Starter

#3 , 12 nov 2005 19:42

Bedankt !

Reclame

Bibendum
Berichten: 94

#4 , 13 nov 2005 12:40

Uw organen mogen steeds weggenomen worden als u daar tijdens het leven geen bezwaar hebt tegen geuit. (opting-out-systeem)
In de praktijk worden de naaste familieleden om toestemming gevraagd, wat dus in feite niet nodig is.

Wesley
Berichten: 294

#5 , 14 nov 2005 13:17

Gezien ik dit voor mijn werk moest opzoeken: schematische 'tips'.

Leuven.

Mevrouw E. Elsen (016/33.66.81): weigeren pertinent nog ?lichamen? van West-Vlaanderen wegen te grote toestroom. Enkel Vlaams-Brabant komt in aanmerking.

Gent

Afdeling Anatomie (09/264.92.25)

KULAK

De heer Muylle (056/24.61.11)

Testament is niet nodig en zelfs af te raden omdat het te laat geopend zal worden. Wordt ook gewantrouwd door Kulak wegens misbruik.

Werkwijze: dhr Mylle bellen en de contactgegevens doorgeven. Die zal een te ondertekenen document in tweevoud doorgeven. (is herroepbaar contract)

1 om terug te sturen en het andere om bij de identiteitspapieren te bewaren. Beste ook de familie raadplegen.

Balseming duurt 1 jaar. Dan onderzoek. Begrafenis binnen 3 jaar. Alles gratis tenzij de familie eigen dienst verkiest.

Omwille van het feit dat het gratis is, is er een grote toestroom (reeds 1200 ?kandidaten ? hetgeen eigenlijk ook hier te veel is maar ze aanvaarden nog)

WEL: clausule dat ze kunnen weigeren indien dit jaar t?veel beschikbare lichamen (is grote kost voor Kulak gezien zij de begrafenis betalen). Vandaar ook testament niet veel nut.

DUS: 1st documenten ondertekenen met de afdeling anatomie. Enige aanvaarde werkwijze.

Terug naar “Andere”