Huisvesting

Lpvk
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Huisvesting

#1 , 13 feb 2020 08:15

Hoi,

Om met de deur in huis te vallen. Ik woon in het ouderlijkhuis waar ik ononderbroken gewoonte heb.
De relatie tss mij en ouders is sterk verzuurd. Communicatie is niet mogelijk. Noch heb ik dadelijk de mogelijkheid om te verhuizen.

Wie kan mij een antwoord geven op de rechten en plichten die er wettelijk zijn in deze situatie.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 13 feb 2020 09:20

Ik denk dat het de normale gang van zaken is, dat wanneer je in het ouderlijk huis je domicilie hebt, hoe oud je ook bent, dat je je schikt naar de wensen van je ouders.
Indien je het niet eens bent staat het u altijd vrij zelf een woning te zoeken.
Rechten en plichten vallen in de privé sfeer en moet je onderling overeen komen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2020 09:28

Als het echt de spuigaten uitloopt kunnen uw ouders naar de vrederechter stappen om u uit huis te laten zetten, ze zijn immers eigenaar van de woning en ik ga er van uit dat je + 18 bent

Reclame

Lpvk
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2020 09:57

Lenniek
Iemand uit huis zetten kan zo maar niet.
Ik vind je commentaar ongepast

Lpvk
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2020 10:00

Juridisch advies aub.

Welke wetten bestaan hierover?

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 13 feb 2020 10:25

Lenniek
Iemand uit huis zetten kan zo maar niet.
Ik vind je commentaar ongepast
LennieK zegt ook niet dat iemand uit huis zetten zomaar kan.
LennieK zegt dat (in de veronderstelling dat TS meerderjarig is) de ouders via de vrederechter TS uit huis kunnen laten zetten.
Daar is niks ongepast aan, en is m.i. juridisch correct advies.

Lees bvb eens https://www.kennisplein.be/sites/Jeugdr ... -kind.aspx

Aangezien je als meerderjarige zoon of dochter inwoont in het ouderlijk huis op basis van "goodwill" (er is geen huur- of ander contract) is sprake van "zonder recht betrokken", en is de vrederechter bevoegd:

wetgeving Ger.W. art 591:
Art. 591. Ongeacht het bedrag van de vordering, neemt de vrederechter kennis:
1° van geschillen betreffende de verhuring van onroerende goederen en van de samenhangende vorderingen die ontstaan uit de verhuring van een handelszaak; van vorderingen tot betaling van vergoedingen voor bewoning van en tot uitzetting uit plaatsen zonder recht betrokken, onverschillig of die vorderingen al dan niet volgen uit een overeenkomst; van alle geschillen betreffende de uitoefening van het recht van voorkoop ten gunste van de huurders van landeigendommen;
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 13 feb 2020 10:27

Aanvulling: het kan dat - ook al wordt u uit het ouderlijk huis gezet - uw ouders nog steeds onderhoudsplicht hebben. Dat hangt af van de concrete situatie (studeert u nog, werkt u, enz.).
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 13 feb 2020 13:46

Is een correct antwoord ...het zal de vrederechter zijn die na de nodige stappen u kan verlichten met een betekend vonnis en na beroepsmogelijkheid het pand te verlaten desnoods onder dwang van een gerechtsdeurwaarder en waar de politie te sterke arm moet aan verlenen.
Kan dan ook nog met een bevolen uitdrijving.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 13 feb 2020 15:27

Hoe oud ben je? Studeer je nog? Of werk je al? Ben je er gedomicilieerd?
Als je een goed antwoord wil, zal je ook degelijke en volledige in formatie moeten geven in plaats van de goede antwoorden hier gegeven, ongepast te vinden omdat ze niet zijn wat je wil horen.

Lpvk
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 feb 2020 05:48

Iemand vrederechter hier???

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 14 feb 2020 11:50

Neen, want een vrederechter mag deontologisch geen adviezen geven...
De relevantste wetgeving is hierboven gegeven.
De meeste zijn of ervaringsdeskundigen of personen die een meer dan gemiddelde kennis hebben van de vingerende wetgeving.

eylis
Berichten: 8836

#12 , 15 feb 2020 11:10

Ik vermoed dat poster niet meer studeert, gezien het feit dat hij op herhaalde vragen naar zijn status hij niet reageert. Indien we zijn status niet kennen, kunnen we alsong geen specifieke info geven ivm zijn rechten. Aangezien die nu net precies verbonden zijn aan zijn status (student, werkende, werkloos etc)

Terug naar “Andere”