Politie interventie mogelijk?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Politie interventie mogelijk?

#1 , 02 jan 2020 17:57

Sinds een paar jaar speel ik voor cat-sit telkens mijn ex-vriendin op vakantie vertrekt. Doorgaans is dit voor een week of 2, ik ga dan meestal om de 2 dagen langs op haar appartement, ververs dan de kat haar eten en water, geef ze wat broodnodige aandacht, ... Sinds ze mij dit voor de 1ste maal vroeg heb ik een sleutel van haar appartement.

Nu, ik ben tot op heden naar haar toe altijd correct geweest.Ik kwam enkel bij haar binnen om voor die kat te zorgen, deed dit altijd ook alleen. Er zijn nooit problemen of klachten hierover geweest.

Begin december vertrekt ze opnieuw op vakantie naar Servië, deze maal is het voor ettelijke maanden. Ze wil proberen om daar een leven op te bouwen, en gaat daarom voor een tijdje daar wat rondhangen. Opnieuw vroeg ze mij om voor de kat te zorgen, wat ik geen probleem vond. Alleen... gezien het deze maal voor maanden was dacht ik best de kat in huis te nemen. Het beestje ziet altijd af in de periode dat ze helemaal alleen zit; en nu dat het voor een vrij lange periode is...

Ik had een sleutel, moest het niet klikken met mijn andere diertjes kon ik ze altijd alsnog terug naar haar appartement brengen en daar voor haar zorgen.

De relatie met mijn ex is erg verslechterd de laatste maanden, zodanig dat ze in 1ste instantie wou dat ik ze haar huissleutel terug gaf. Ze beschuldigde mij er van haar appartement te gebruiken als sekshotel gedurende de periode dat ze er niet was. Ik weet tot op heden niet waar ze dat denkbeeld vandaan haalt, maar ze is er heilig van overtuigd. Om de vrede te bewaren heb ik ze haar sleutel maar teruggegeven, in de hoop dat ze alsnog rede zou zien.

Na een paar weken kalmeerde ze, en gaf ze me haar sleutel terug. Ik dacht: eind goed al goed.

Mejuffrouw vertrekt met haar partner, en zoekt na een paar dagen via WhatsApp en e-mail ruzie. Na een week of 2 ben ik haar hele gedoe spuugzat, ik blokkeer ze overal en stuur haar enkel nog zakelijke berichten via mail.

Het vervolg laat zich raden, ze eist opnieuw haar sleutel terug. Ze verwacht dat ik op mijn kosten ze haar sleutel via de post opstuur. Ze doet dit uiteraard op dreigende toon.

Intussen zit ik thuis in de rats, want het klikt niet tussen haar kat en mijn beestjes. Tot nu toe zijn er nog geen zware incidenten geweest, maar ja... Ik ben er niet de hele tijd om ze in het oog te houden, en... als er ruzie van komt... Het moet leefbaar voor iedereen zijn en blijven. Als het arme beestje zich verplicht voelt in 1 kamer te blijven vanwege de vijandelijkheid van mijn andere poezen...

Ik probeer haar dit al een tijdje uit te leggen, ik wil zeker geen problemen hierdoor creëren, maar - uiteraard - ze luistert niet. Ze is rotsvast overtuigd van haar sekshotel - visie en wil kost wat kost dat ik die sleutel terugstuur. Ik heb dit tot nu toe nog niet gedaan omdat ik de situatie met haar kat nog wat wil aanzien.

Vandaag stuurde ze mij een ultimatum: of ik stuur haar zaterdag haar sleutel terug, of zie dient klacht in en schakelt de politie in. Ze wil die zelfs desnoods naar mijn werk sturen hiervoor.

Ik heb haar vriendelijk voor bedankt en gezegd dat als ze dat doet diezelfde agenten ook haar kat meekrijgen. Ik ben haar hele gedoe meer dan zat. Haar opdringerig gedrag, de beschuldigingen, de beledigingen, ... Ik zorg voor haar kat, haar auto staat ook bij mij en zelfs haar post komt nu (tijdelijk) bij mij aan... maar niets is voldoende voor haar.

Nu is mijn vraag naar het forum toe heel eenvoudig; kan zijn effectief iets doen?

Opnieuw: Ik kom hier niet om uw mening te lezen, of om een preek te krijgen... Als ik dat wil ga ik wel op café of naar de kerk...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 02 jan 2020 18:08

U antwoordt dat u de sleutel zal overhandigen aan een persoon in BE of dat ze zelf de kosten voor het opsturen kan voorschieten. U geeft aan dat u de sleutel uiteraard wil terugbezorgen, maar dat u niet wil instaan voor de kosten van een buitenlandse zending.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 02 jan 2020 18:17

Er is niemand in BE die ze voldoende vertrouwd, ze heeft al geopperd om de verzendkosten terug te betalen, maar... laat ons zeggen dat het vertrouwen langs mijn kant ook weg is...

En wat doe ik met die kat?

Kan ze überhaupt wel iets doen? Buiten veel kabaal maken voor niks.

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2020 18:42

Dit is een burgerlijk geschil waarin de politie normaal niet in tussenkomt.

U kan eventueel wel vragen aan de wijkagent (best de hare) of hij/zij de sleutel in bewaring kan nemen tot uw ex terug is. Maar dan hebt u nog steeds de kat.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 02 jan 2020 18:47

En daar zit het probleem... Als ik niet de optie heb om dat beestje veilig in haar appartement onder te brengen heb ik ze liever niet meer in huis.

Wat jammer is, want zo wordt ze het zoveelste slachtoffer van haar bazin haar krankzinnig gedrag.

Ik heb de kat in huis genomen voor de goede vrede...en ik hou er nu enkel problemen aan over. Ik heb al nagedacht om ze een vast bedrag per dag aan te rekenen, en de kat achter te houden tot ze mij volledig betaald heeft, maar dat lijkt me niet echt haalbaar...

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 jan 2020 19:03

Uiteraard beslist de eigenaar van het pand wie er allemaal een sleutel heeft en toegang krijgt tot de woning. Indien de sleutel teruggevraagd wordt, moet je die ook teruggeven. Dit moet wel gebeuren op de kosten van de eigenaar als zij niemand aanwijst die deze in ontvangst kan nemen en per se wil dat deze opgestuurd wordt.

Breng de kat terug, vraag een storting op voorhand (of werk via een derde) om te sleutel op te sturen of vraag aan wie je de sleutel mag bezorgen.

Het moge duidelijk zijn dat u geen eigendomsrechten kan laten gelden t.a.v. de kat of enig retentierecht kan uitoefenen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 02 jan 2020 19:06

En ik heb nog altijd geen antwoord op mijn vraag... kan zij iets doen?

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 02 jan 2020 20:35

Antwoord staat nochtans hierboven:
Dit is een burgerlijk geschil waarin de politie normaal niet in tussenkomt.
U heeft niks gestolen, noch huisvredebreuk, vandalisme of iets dergelijks gepleegd. Geen zaak voor de politie.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 02 jan 2020 21:05

Ik zorg voor haar kat, haar auto staat ook bij mij en zelfs haar post komt nu (tijdelijk) bij mij aan... maar niets is voldoende voor haar.
Stuur ze de aangetekende brief die ze wil
Zonder sleutel. :mrgreen:
Zeg dat ze haar sleutel kan komen of laten ophalen, tesamen met haar kat, auto en post, en dat je al haar rommel weg wil bij jou tegen ten laatste ../../.... en dat je vervolgens niets meer van haar wenst te horen of te zien.


Dat doorsturen vd post, heb jij dat geregeld of zij ?
Als je dat zelf deed, kan je het ook weer stoppen.
Als zij dat deed en je die post niet meer wil ontvangen, retourneer je ze naar de post "Woont niet op dit adres".



Je krijgt wel de prijs voor het meest entertainende lid van JF :lol:

Terug naar “Andere”