Toekomstige vrouw wilt mijn achternaam overnemen.

T.T.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Toekomstige vrouw wilt mijn achternaam overnemen.

#1 , 05 dec 2019 20:57

Goedenavond,

Binnen 6 maanden ga ik trouwen met mijn vriendin van Poolse afkomst waarmee ik al 5 jaar in België woon. (we zijn al wettelijk samenwonend)
In Polen kan je kiezen of je de achternaam van je man of je eigen achternaam aanneemt wanneer je trouwt. In België behoudt je, je eigen achternaam.
Mijn vriendin opteert toch mijn achternaam aan te nemen.
In de gemeente (klein dorp in Vlaams-Brabant) hebben we de vraag gesteld en ze zeiden dat dit volgens hun niet mogelijk is.
Ik heb wel al enkele keren gelezen dat je trouwt volgens de rechten van je eigen nationaliteit dus nu is de vraag dat zij wel gewoon kan kiezen voor mijn achternaam. Er zijn namelijk anderen die dit ook gewoon hebben kunnen doen. (en dan bedoel ik niet volgens de gewone procedure van naamsverandering)

Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Estagon
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2019 21:00

Uw vrouw mag uw naam gebruiken op documenten e.d. maar haar huidige familienaam blijft behouden.
Zie ook viewtopic.php?t=75096 en viewtopic.php?t=28614

Fons54
Berichten: 445

#3 , 05 dec 2019 22:13

Uw vrouw mag uw naam gebruiken op documenten e.d. maar haar huidige familienaam blijft behouden.
Zie ook viewtopic.php?t=75096 en viewtopic.php?t=28614

Niet waar. Als ze nog Poolse is, kan ze idd kiezen: familienaam van haar man overnemen of eigen familienaam behouden.

Reclame

Fons54
Berichten: 445

#4 , 06 dec 2019 08:54

Zie hieronder mail die ik indertijd kreeg van een dienst burgerzaken en op basis hiervan kon ik in mijn eigen gemeente voet bij stuk houden:


De vrijwillige verandering van naam wordt beheerst door het recht van de Staat waarvan die persoon op het tijdstip van de verandering de nationaliteit heeft.


Paragraaf 3 van art. 38 van het Wetboek Internationaal Privaatrecht stelt 'wanneer het recht van de Staat waarvan een van de echtgenoten de nationaliteit heeft, hem toestaat om ter gelegenheid van het huwelijk een naam te kiezen, vermeldt de ambtenaar van de burgerlijke stand deze naam in de akte van huwelijk.'


Dus, indien u de nationaliteit draagt van een land dat in haar rechtssysteem de naamverandering bij huwelijk kent, dan kan u dit recht laten toepassen in België. Het zou kunnen dat u hier bewijs van dient dient te leveren via een gelegaliseerd consulair attest.


Let wel, indien u naast de vreemde nationaliteit eveneens de Belgische nationaliteit draagt op het moment van de naamverandering is de Belgische wetgeving betreffende de namen en voornamen van toepassing.

Terug naar “Andere”