Niet echt adoptie maar een vraag dat ik geen antwoord op heb

adelante2020
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Niet echt adoptie maar een vraag dat ik geen antwoord op heb

#1 , 25 nov 2019 23:31

Stel persoon A gaat samenwonen met persoon B en die heeft een kind persoon C , wettelijk samenwonen.

Nu komt het persoon D de natuurlijke vader sterft en het noodlot slaat toe en dus ook persoon B sterft. Infeite de ouders van het kind C.

Wat heeft persoon A nog met dit kind te maken, is dat kind dan 100% terug naar de grootouders de ouders van de ouders van het kind, of heeft persoon A daar ergens nog iets mee te maken ?!



In mensentaal: Je gaat samenwonen met iemand met een kind maar die persoon samen met de partner van het kind sterft. De natuurlijk ouders zeg maar. Ja wat ben je dan dat kind neem je erbij.

Als ik het lees naar alimentatie toe etc en onderhoud moeten de natuurlijke ouders betalen, dusja, ik vraag me dan af als die er niet meer zijn, dan "stuur je het kind" naar de grootouders van het kind ?

Immers anders zou je in een vorm van "adoptie" zitten, want ja dan zit ik met een kind over dat zelfs niet van ik. Dat kind neem je erbij en dat is welkom maar ja bon.

Infeite heb ik dan 0,00 rechten denk ik, vrouw kwijt en kind ook weg dan , wel niet mijn kind, maar kan me voorstellen dat je er ook een band mee opbouwt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adelante2020
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 nov 2019 23:39

Even verder zelf over zitten breinstormen

a stel dat er geen familie of andere nabestaanden zijn dan of stel zelfs dat ik er ook niet ben dan moeten ze dat kind ook ergens toewijzen/plaatsen

b dus men zal die vraag stellen wenst U dat, logischerwijs zou je kunnen zeggen ja, maar dat lijkt me ook geen verplichting kan dat ergens ongeveer het antwoord zijn ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 26 nov 2019 00:21

Wettelijk samenwonen heeft niets met adoptie te maken.
Er ontstaat geen enkele juridische band tussen de wettelijk samenwonende en het kind.
Als beide ouders sterven zal de rechtbank maatregelen nemen zoals dat altijd gaat bij verweesde kinderen.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken over het al of niet verkrijgen van alimentatie.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 26 nov 2019 19:57

Een natuurlijke vader komt gewoon niet voor in dit wettelijk verhaal.
Er is dus slechts de wettelijke ouder die beslist en indien die sterft zijn het in opgaande lijn de (grootouders).
Langs de andere kant is er ook het bezit van staat als men al lang voor het kind zou gezorgd hebben.
Kind krijgt een advocaat toegewezen en jeugdrechtbank met parketmagistraat beslissen over verder verloop waar kind zal verblijven.

Terug naar “Andere”