Ondersteuning Bij Alleen Wonen?

AdrianaA
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ondersteuning Bij Alleen Wonen?

#1 , 23 nov 2019 00:33

Onderwerpen samengevoegd JurecaBE -moderator


Beste,

Ik heb het op deze moment zeer moeilijk.Ik zal eerst beginnen met mijn situatie uit te leggen.

Ik ben paar maanden geleden 18 geworden, ik heb mijn diploma secundair onderwijs niet kunnen behalen en kan niet meer naar school gaan door psychische klachten, onderandere angsten en depressie.

Ik heb paar maanden geleden in een psychiatrische zorg centrum ingestapt om rond mijn problemen te werken maar zonder resultaat.
Het is zeer moeilijk voor mij om nu thuis met mijn ouders te wonen. Waardoor ik het mogelijkheid om alleen te wonen aan het bekijken ben.

Momenteel heb ik het financieel zeer moeilijk, ik ben het mogelijkheid om te gaan werken aan het bekijken maar ik wil mijn studies niet opgeven. Ik maak me ook zorgen of het financieel haalbaar zou zijn om hulp van een psycholoog of een psychiater later te vragen.

Ik zou willen weten welke ondersteuning ik in mijn situatie zou kunnen krijgen.

Alvast bedankt.

A.A.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AdrianaA
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2019 20:31

Beste,

Ik zou me graag willen informeren welke ondersteuningen mogelijk zijn als ik alleen wil wonen en wil studeren.

Alvast bedankt.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2019 15:55

In sommige gevallen kan je de kinderbijslag rechtstreeks naar jou laten doorstorten. Soms heb je ook recht op een leefloon.

Informeer je eens bij het plaatselijke OCMW of CAW

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 25 nov 2019 17:03

Leefloon enkel als je kan aantonen dat de relatie met je ouders structureel barslecht is. OCMW zal dit onderzoeken.

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 25 nov 2019 17:59

Klopt en indien niet zullen de ouders onderhoudsbijdrage moeten betalen.
In sommige gevallen kan OCMW een lening vertrekken die dient terugbetaald te worden.

Terug naar “Andere”