Socialere voorlopige bewindvoering gevraagd..

CosmicD
Topic Starter
Berichten: 27

Socialere voorlopige bewindvoering gevraagd..

#1 , 31 mar 2006 20:53

Hello,

Ik ben hier nieuw en heb via een blog dit forum gevonden.

Ik zit in een situatie waarin een familielid (eigenlijk woon ik er mee samen) een geestelijke ziekte heeft en op "voorlopige bewindvoering" staat. Maar we leiden al jaren een stabiel leven samen.

Ik ben me dan ook al heel lang steendood aan het ergeren aan de middeleeuwse wijze waarop deze bewindvoering op een zeer steriele en burocratische manier ten uitvoer wordt gebracht van buitenaf (een advocaat doet dit).

We worden nogal frequent gedemoniseerd, tegengewerkt en men zadelt ons liever op met een minimalistisch beleid dan ook maar één keer te komen kijken om te zien als er bijvoorbeeld iets te renoveren valt of een nieuwe aankoop moet gedaan worden die we niet altijd met het inkomen kunnen betalen.

We proberen ons huishouden hier zo goed mogelijk te runnen, komen altijd toe maar hebben nooit zo veel over per maand.

Maar vooraleer ik echter heel mijn verhaal uit de doeken kan doen moet ik nog een hele hoop op een correcte manier kunnen neerschrijven want de contraproductieve willekeur aan opmerkingen en terechtwijzigen die we krijgen van onze beheerder zijn soms zeer frustrerend te noemen.

Ik zou dan ook dus even willen polsen of hier mensen zijn die de juiste personen kennen die je op een sociale, menslievende wijze ken verderhelpen en begeleiden in het veranderen van het statuut zo dat ikzelf dat beheer zou kunnen overnemen zonder mij van in het begin al te proberen ontmoedigen, tegen te werken en gewoon ons ronduit te behandelen als zijn we witwassers die beter zo weinig mogelijk met het spaargeld in aanraking kunnen komen,

Ik dacht toch dat de wet in 2004 al was veranderd zodat het makkelijker moet zijn om een persoon als beheerder te kiezen die dichter bij de te beschermen persoon staat.

Maar het voorlopige bewinds statuut zou in dit geval ge organiseerd geweest zijn door de rechtbank van eerste aanleg zodat er nog een strengere formule gehanteerd wordt.

Als ik mij naar organisaties zoals de wetswinkel richt, of ik ga bij similes aankloppen dan krijg ik altijd maar te horen dat de rechter waarschijnlijk geen andere beheerder zal willen aanstellen, of dat er experts moeten komen die komen kijken , maar echte hulp krijg ik niet.

Heeft hier iemand ervaring mee ?

CD
Laatst gewijzigd door CosmicD op 19 dec 2008 01:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 01 apr 2006 09:43

Art. 488bis, F, ? 5, B.W. bepaalt weliswaar: ?Binnen de perken van de inkomsten die hij ontvangt betaalt de voorlopige bewindvoerder de kosten van onderhoud en behandeling die ten laste zijn van de beschermde persoon en stelt hem de sommen ter beschikking die hij nodig acht voor de verbetering van zijn lot?, maar deze wetsbepaling houdt niet in dat een voorlopige bewindvoerder enige bevoegdheid heeft of van de vrederechter enige bevoegdheid kan krijgen om te beslissen over het onderhoud en de behandeling van de ?beschermde persoon?. De bewindvoerder betaalt de kosten van onderhoud en behandeling. De bewindvoerder en de vrederechter hebben geen enkele macht om te beslissen hoe de ?beschermde persoon? onderhouden moet worden en welke behandeling hij moet krijgen. (R.W. 2000-01,p 668)

Ik heb voor U een verzoekschrift op Internet geplaatst, U kan het hier downloaden.

http://s45.yousendit.com/d.aspx?id=172X ... 7AA1E6WCQ2

Aanvullen waar nodig!

CosmicD
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 01 apr 2006 19:39

Bedankt,

Ik zal er eens naar kkijken maar ik betwijfel een beetje of ik het naar de vrederechter kan sturen, daar ik altijd maar opvang dat het door de rechtbank van eerste aanleg is gevonnist, ik zal dus een advocaat moeten nemen zowizo..

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 01 apr 2006 20:39

Art. 594. De VREDERECHTER doet op verzoekschrift uitspraak: 12? over verzoeken om aanwijzing van een bewindvoerder...(Gerechtelijk Wetboek)

Art. 488bis. D. De vrederechter kan te allen tijde, hetzij ambtshalve, hetzij op verzoek van de beschermde persoon of van elke belanghebbende evenals van de procureur des Konings of de voorlopige bewindvoerder, bij een gemotiveerde beschikking, een einde maken aan de opdracht van deze laatste,...(Burgerlijk Wetboek)

XS
Berichten: 6
Locatie: Oudenaarde

#5 , 15 apr 2006 09:02

Beste,

Ik ben ook nieuw op dit forum, en in mijn zoektocht naar wat meer info ivm dit onderwerp ben ik op bovengestelde vraag gestuit.
Ikzelf heb een gelijkaardige situatie achter de rug, waarbij de door de vrederechter aangestelde voorlopige bewindvoerder (advokaat) werd vervangen.
Dit op vraag van de te beschermen persoon zelf ( mijn zus ), en gesteund door haar vertrouwenspersoon (sociaal assistent) alsook naaste familie ( waaronder mezelf ). Hiertoe werd een aanvraag gericht aan de vrederechter met de argumenten waarom om vervanging werd gevraagd. In dit geval ging het ook om een te strakke en weinig medelevende houding van de man in kwestie, tav de beschermde persoon.
In de daaropvolgende zitting op het vredegerecht, waarbij alle betrokken partijen werden gehoord, werd het verzoekschrift ontvankelijk verklaard, en werd ik aangesteld om de taak van voorlopige bewindvoering over te nemen. De overdracht van het dossier en de communicatie met de vorige bewindvoerder verliepen heel vlot en professioneel.
Ik meen hiertoe te kunnen stellen dat, indien er goede argumenten zijn ( en de persoonlijke wil van de te beschermen persoon weegt sterk door in de beslissing van de vrederechter !! ), de procedure tot vervanging een vlotte afwikkeling kent ( althans in mijn geval )
Dient hierbij vermeld dat de eerder aangestelde advokaat tevens plaatsvervangend vrederechter is in hetzelfde kanton, en dat dit hoegenaamd geen obstakel heeft gevormd in de aanvraag tot vervanging. Iets waarvoor mijn dunk van de (humane) werking van het gerechtsapparaat een positieve input heeft ontvangen.
Voorts kan ik nog verwijzen naar het boekje 'Voorlopige Bewindvoering' door Marianne De Boodt, in de reeks 'Gids Geestelijke Gezondheidszorg, deel 3' verkrijgbaar bij Similes, met duidelijke en in mensentaal geschreven termen en tips, alsook voorbeeldbrieven aan vrederechter etc. Een niet te missen aanrader die de kloof tussen het koele rechtswezen en de gewone man op een duidelijke manier overbrugt, m.b.t. voorlopige bewindvoering.
Conclusie : Laat je niet afschrikken, maar informeer je en zet de nodige stappen en -indien mogelijk - laat de beschermde persoon zelf het woord voeren aan de vrederechter. De (gefundeerde) wil van deze persoon heeft ( gelukkig ) nog veel invloed.

In deze optiek heb ik wel nog een vraag aan similes :
Ik ben op zoek naar de link waar ik het Excel boekhoudprogramma kan downloaden waarnaar verwijzen wordt op p26 (uitgave 2004).
De verwijzing naar de similes website is nogal vaag, aldaar vind ik geen duidelijke wegwijzering naar dit programma. Kan iemand me helpen ?
MVG
XS

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 17 apr 2006 21:41

In deze optiek heb ik wel nog een vraag aan similes :
Ik ben op zoek naar de link waar ik het Excel boekhoudprogramma kan downloaden waarnaar verwijzen wordt op p26 (uitgave 2004).
De verwijzing naar de similes website is nogal vaag, aldaar vind ik geen duidelijke wegwijzering naar dit programma. Kan iemand me helpen ?
MVG
XS
U kan het rekenblad downloaden op de site van similes, al begrijp ik niet goed wat U ermee wil gaan doen??

http://www.similes.org/nl/Geldbeheer.xls

XS
Berichten: 6
Locatie: Oudenaarde

#7 , 21 apr 2006 21:38

[quote]U kan het rekenblad downloaden op de site van similes, al begrijp ik niet goed wat U ermee wil gaan doen??

=> Voorlopige bewindvoering omvat o.a. het opmaken van een jaarlijkse kostenstaat waarin het beheer van de rekening in detail wordt kenbaar gemaakt, en welke dient overgemaakt aan de vrederechter.
Het beschreven programma zou de aanmaak van deze kostenstaat vergemakkelijken, let's see.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 21 apr 2006 22:26

U zal van het vredegerecht een document (jaarlijkse beheersstaat)ontvangen, dewelke U invult...U wijkt daar het best NIET van af...een dergelijk rekenblad KAN U toevoegen, maar enkel op verzoek, er is geen enkele verplichting in detail te treden.

Op uw beheersstaat moet staan :

A. Saldo vorig boekjaar(KAN ook het saldo uit de patrimoniumstaat zijn,-opgave roerende goederen-,ACTIEF)
B. Inkomsten
C. Uitgaven
D. Plaatsing saldo
E. Data contacten met beschermde persoon/vertrouwenspersoon
F. Materiele levensvoorwaarden en hoe U daarop inspeelde.

Ik zou zeggen hou het SIMPEL!
U loopt het risico fouten te maken waardoor de rechter een reden heeft U te vervangen!

XS
Berichten: 6
Locatie: Oudenaarde

#9 , 22 apr 2006 22:25

bedankt voor de waarschuwing en verdere toelichtingen.
Maar zo'n vaart zal het niet lopen.
Uiteraard dient de balans in orde te zijn, en daar heb ik zo'n programma niet voor nodig.
Overigens, ik kan me niet voorstellen dat de vrederechter het kader waarin de vorige vervanging is gebeurd ( zie hoger ) nu totaal zou negeren, en louter op basis van een eventuele rekenfout , een nieuwe vervanging zou doorvoeren, hierbij geen rekening houdend met de persoonlijke wensen van de beschermde persoon.
Het aanstellen van een voorlopige bewindvoering is veeleer een morele beslissing dan wel een op wettekst gebaseerde uitspraak.

Maar uiteraard moet de voorlopige bewindvoerder de zaken op een correcte manier behandelen en dit ook kunnen aantonen.

Nogmaals bedankt voor uw reactie.

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 22 apr 2006 23:14

men stelde je het programma om je een beter bescherming te bezorgen bij latere mogelijke problemen.

CosmicD
Topic Starter
Berichten: 27

#11 , 25 mei 2006 17:31

Kijk,

het grote probleem bij mij is dat ik geen capitalist ben. De advocate die de goaderen van mijn moeder beheert zit altijd te schermen met het feit dat "ik niet met geld kan omgaan".

Ik heb inderdaad niet veel over per maand om te sparen, mijn uitkering is niet zo groot maar dat neemt toch niet weg dat ik daar niet in staat zou voor zijn ?

De advocaat in kwestie kent me zelfs niet eens, maar heeft vroeger eens gehoord dat ik nogal veel spendeerde aan muziek instrumente. Muziek en/of computer reparatie zijn zowat de enige dingen die ik zou kunnen doen om mogelijk wat verder te komen in het leven. Dit wil echter niet betekenen dat ik zomaar alles aan ramen en deuren uit gooi en overal een schuldenberg heb.

Ik heb welgeteld ??n lening lopen en dat is op een nieuwe tv, waar ik toch wel recht op heb als de oude versleten is ?

Ik heb Marrianne de Boodt zelf al eens gebeld en ook ontmoet op een similes avond (waar ik nu lid van ben). Zij raadde mij aan niet al te veel kabaal rond te maken en het te laten zoals het is.

Recente kafkaiaanse situaties hebben mij echter weer aan het denken gezet en doen mij mateloos ergeren aan het feit dat men collectief het hoofd in het zand steekt.

En dan wil ik even vragen: wat zijn doorslaggevende elementen ? Ik weet zelfs niet of alles correct wordt gedaan want het laatste dat we kregen was een soort van lopend overzicht met bepaalde inkomsten en uitgaven zonder veel verklaring over het "effecten" gedeelte en een totaal saldo.

Maar alle emotionele en practische randschade die ik van dit soort ver van je bed beheer meemaak , zijn dat dan geen criteria om toch minstens een herziening aan te vragen ?

Trouwens, moet ik tevreden zijn met de manier waarop de advocaat beheerder het bewute artikel van de wet dat in ??n van de posts hierboven gegeven werd ?
Art. 488bis, F, ? 5, B.W. bepaalt weliswaar: ?Binnen de perken van de inkomsten die hij ontvangt betaalt de voorlopige bewindvoerder de kosten van onderhoud en behandeling die ten laste zijn van de beschermde persoon en stelt hem de sommen ter beschikking die hij nodig acht voor de verbetering van zijn lot?,
Ik heb toch mijn bedenkingen over de manier waarop onze beheerder dit doet. Nogal op een aristocratische manier zelfs.

Je kan het toch wel ironisch noemen dat - nu mijn moeder is opgenomen - en iedereen wijgerachtig staat om me verder te helpen NET de oorzaak gaat zijn dat ik op mijn rekening schulden zal moeten maken.

Ik wil trouwens toch ook eens het fijne weten van heel dat gedoe met die vakmannen. Ik stel een plan op om voor dit huis waarin mijn moeder en ik wonen een renovatie op te stellen en ik krijg reactie terug dat men daar 2 onafhankelijke vakmannen wilt voor raadplegen om te zien welke de voordeligste is. Is dat een wet die dit regelt ?

Ook hier wordt ik gewoon voorbijgestoken en gepasseerd en is mijn mening als inwonende blijkbaar van geen tel.
Laatst gewijzigd door CosmicD op 25 mei 2006 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

CosmicD
Topic Starter
Berichten: 27

#12 , 25 mei 2006 21:01

Laat je niet afschrikken, maar informeer je en zet de nodige stappen en -indien mogelijk - laat de beschermde persoon zelf het woord voeren aan de vrederechter. De (gefundeerde) wil van deze persoon heeft ( gelukkig ) nog veel invloed.
Dat is het nu net. Mijn moeder kent dus niets van huizen renoveren en ze wil alleen maar onrealistische dingen. Als ik het vraag aan bv, de advocaat dan wordt ik zo'n beetje beschuldigd van belangenvermenging.

Dat is ook het gene ik in het artikel probeer duidelijk te maken. Hoe staaft men het zelfbeschikkingsrecht aan het onbekwaamheidsstatuut. Men neemt g??n van ons beiden ernstig.

Mijn moeder probeert altijd veel te rap te zijn in beslissingen en onderbreekt mij altijd als ik iets aan het uitleggen ben met "of ik kan dit doen, of ik kan dat doen, of ik kan ook een nieuw huis bouwen " Van de hak op de tak springen dus. Ik snap ook dat we op deze manier nergens raken.

Maar ik zeg nog eens, mijn moeder valt niet onder "voorlopige bewindvoerder" maar onder "gerechterlijk raadsman", wat permanenter lijkt... Maar dan is er ook een soort van vacu?m tussen het beheer van "onroerend goed", en we krijgen maar geen huur te pakken die mijn mama trekt van haar 2de woning.

sperwer
Berichten: 1155

#13 , 26 mei 2006 10:00

CosmicD,

Uit je postings is op te maken dat je in het leven vooruit wil geraken en dat je voldoende hersens hebt om PC te herstellen. Wel als je dat kan moet ik je tegen spreken dat dit de ?nige dingen zijn die je zou kunnen doen. Wie over het verstand beschikt om PC te herstellen is ook bekwaam zich bij te scholen. Er zijn tal van mogelijkheden om dit te doen, ook voor invaliden en de kosten daarvoor zijn echt niet overdreven hoog. Sommige zijn zelfs gratis. Hoger diploma dwingt meer respect af.

CosmicD
Topic Starter
Berichten: 27

#14 , 26 mei 2006 11:04

allemaal goed en wel, maar misschien ben ik wel iemand die liever "zoiets" doet dan zich hoog te moeten scholen om een bureaujob te doen ? En daar dient men rekening mee te houden en geen stigma op te plakken dacht ik toch zo...

trouwens: euh... lees ik dat goed ? Bijscholen om op een goed blaadje te komen bij aristocraten ? i dont think so... Niet persoonlijk bedoeld maar als een bepaald iemand die houding gaat aan nemen is men niet ver weg van facisme en racisme.

Het ongeluk hebben van opgezadeld te zijn met iemand die laag van je denkt en dan toevallig je beheerder is is us geen klein bier he.

Zelfs de regering vind zo'n dingen niet langer gepast.

Ik snap ook wel dat je misschien met een universitair diploma verder raakt, maar ik heb gewoon geen zin in een denk/administratie job.

Ik wil gewoon dat men desondanks de handicap mij genoeg vertrouwt voor de dingen die ik door de jaren heen graag ben gaan doen: en dat lukt dus niet zo bepaald.

En we zijn hier eigenlijk zwaar off topic aan het gaan :) Dit zou eigenlijk allemaal niet mogen uitmaken als het over relaties tussen mensen gaat.

sperwer
Berichten: 1155

#15 , 26 mei 2006 11:46

Diploma's hebben niets te maken met racisme en facisme. En er zijn hoog geschoolden genoeg die geen bureaujob doen hoor.
En ik zelf hoor ook niet tot de mensen die reeds een master diploma hebben.
Maar wij leven nu eenmaal in een papier maatschappij.

Masters kijken neer op bachelers, dus op A2 en die dan weer op de rest.
Beter begoede kijken neer op minder begoede.

En zo zit nu eenmaal onze maatschappij in elkaar. Er zijn weinig mensen die je kunnen inschatten voor wat je kan en kent als je ze geen papieren bewijs kan voorleggen.

Dit heeft wel niets direct te maken met je probleem, maar het is wel een bewijs voor de rechtbank dat je wel zelf bekwaam bent. Diploma's worden nu ??nmaal gekoppeld aan IQ

Terug naar “Andere”