Rechten studietoelage hoger onderwijs

Gates
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rechten studietoelage hoger onderwijs

#1 , 07 aug 2019 11:55

Beste forumleden,

Ik ben 21 en studeer nog altijd aan de universiteit.
Mijn ouders zijn gescheiden en ik ben ten laste van mijn moeder. Aangezien mijn moeder geen Nederlands kan en haar Frans/Engels heel beperkt is doet mijn vader al het papierwerk

Ik had echt dikke ruzie met mijn vader dit jaar om geen enkel reden. Long story short, hij had ruzie met mijn moeder en ik hield hem tegen toen hij een beetje gewelddadig werd. Hij heeft toen zeker een uur tegen mij zitten schreeuwen hoe "nutteloos" ik ben, dat ik niets waard ben en dat ik het niet verdien om te studeren. Sindsdien praten we niet meer met elkaar. Ik wil niet met hem praten door die haat dat ik heb tegenover hem en hij is ook veel te koppig om met mij te praten

Een paar dagen geleden merk ik ineens dat mijn studietoelage van het jaar 18-19 aan mijn vader werd uitbetaald.
Hij stuurt alle documenten door aangezien hij alle documenten in handen heeft.

Ik vind het wel heel oneerlijk omdat hij zo goed als niks aan mij heeft uitgegeven. Ik heb altijd al alles zelf betaald (middageten, doktersbezoek, reizen gelinkt aan mijn opleiding, schoolboeken en inschrijvingsgeld).

Momenteel weet hij ook niet dat ik dit weet en is hij waarschijnlijk van plan dit ook verder geheim te houden.
Met hem "praten" heeft ook geen zin, dit mondt zoiezo uit op meer ruzie die ik niet wil.

Ik weet dus echt niet meer wat ik moet doen...
Op zich kan ik mijn studies nog betalen aangezien ik een studentenjob gevonden heb maar dit is moraal toch onaanvaardbaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 07 aug 2019 12:13

Of het moreel onaanvaardbaar is, is niet echt de juridische insteek van deze situatie. Het gaat er om of het correct is wat er gebeurt. Je bent 21. Je kan best zelf contact opnemen met de dienst studietoelagen en uw situatie uitleggen. Dat u bij uw moeder ten laste staat ingeschreven (en ook gedomicileerd. Dat u zelf de meeste studiegerelateerde kosten betaalt en dat u merkt dat uw vader zich het geld toe-eigent zonder dat u de gelden kan gebruiken voor uw studies. U kan dan de situatie al rechtzetten voor de toekomstige toelages. die kan u laten storten op uw rekening of die van uw moeder. Voor de toelage 18-19 zal u op basis van het echtscheidingsvonnis een klacht moeten neerleggen. Dwz: aan wie moeten studietoelages voor de gezamenlijke kinderen gestort worden? Op welke manier en op welke rekening. Met dit document neemt u ook eens contact op met de dienst studenten/sociale zaken. Daar kan men u toelichten hoe u deze zaak aanvat. Nog een belangrijke tip: de info van het interpersoonlijke conflict is geen relevante informatie. Dat vertelt u er allemaal best niet bij, blijf bij de kern van de zaak, zodat hulpverleners u snel en goed kunnen informeren.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 07 aug 2019 12:17

Ga eens langs een www.caw.be in uw omgeving en bij de studentendienst van uw universiteit.
Mogelijk zelfs een te vervolgen feit maar dat hangt af wat uw vader allemaal heeft ingevuld op dat forumulier. Vb woonde jullie toen nog samen (V-M-Z) enz enz.
Doe wat Eylis heeft geschreven en ik wat heb aangevuld.

Reclame

Gates
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2019 12:25

Dat zijn al heel goeie adviezen, danku wel voor de snelle reacties

Terug naar “Andere”