zorgvolmacht - info opvragen

leek320
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

zorgvolmacht - info opvragen

#1 , 10 jul 2019 12:42

hallo,

Klopt het dat een zorgvolmacht bij een vrederechter geregistreerd staat, en enkel daar neen
(en dus niet via een notaris) kan opgevraagd worden?Indien door notaris opgesteld kan dit bij de notaris geraadpleegd worden.
Welke criteria zijn er om die informatie (zoals datum) te mogen opvragen, behalve dat het over een familielid gaat?de regels van de GDPR moeten ook hier gerespecteerd worden. Moet dus in het belang van de "cliënt" zijn.
Is antidateren van zulk een document mogelijk of is dat volledig uitgesloten? Gezien registratie nodig is om echt tegenstelbaar te zijn, is antidatering niet mogelijk. En wie bepaalt dat de persoon in kwestie nog bij volle verstand was op het moment dat het document werd "ondertekend"? Een zorgvolmacht is er precies om iets achter de hand te hebben, moest je zelf niet meer in staat zijn om beslissingen te treffen. De volgende stap is de voorlopige bewindvoering.
En wat indien de persoon in kwestie weer beter wordt? Bij een zorgvolmacht speelt dit niet. De vrederechter beslist of iemand geen bewindvoering meer nodig heeft. Hier kunnen heel wat factoren in meespelen.

alvast bedankt

zie mijn antwoord op het topic voor meer uitleg.

T.M.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 10 jul 2019 14:01

Een zorgvolmacht is een document dat u zelf kan opstellen, er zijn voorbeelden te vinden via internet.
Laat de volmacht via de griffie van het vredegerecht registreren in het Centraal Register van Lastgevingen, want anders vervalt ze wanneer u wilsonbekwaam wordt. Die registratie kost 20 euro.
https://jubel.be/vorm-registratie-lastgeving/
U kunt uw zorgvolmacht ook laten opstellen door een notaris. Dan neemt hij of zij die registratie op zich. Om volmacht te geven voor handelingen die de tussenkomst van een notaris vereisen, zoals onroerende verkopen of schenkingen, is een notariële volmacht overigens verplicht. Welk prijskaartje daar aan vasthangt? Er bestaan geen vaste tarieven, maar meestal betaalt u hiervoor zo’n 250 à 500 euro. In complexe gevallen kan dat soms ook meer zijn.

De vrederechter komt pas tussen als een persoon handelsonbekwaam wordt en onder voorlopige bewindvoering wordt geplaatst. Dit gebeurt bv. als iemand handelsonbekwaam wordt en er geen zorgvolmacht werd opgesteld.

Zorgvolmacht kan aan meerdere personen verleend worden, bv. alle kinderen.

Een bewindvoerder is slechts één persoon, aangesteld door de vrederechter. Dit kan zowel iemand van binnen de familie, een derde, of een raadsman aangesteld door de vrederechter, bv. als er geen kandidaten zijn of als er onenigheid is binnen de familie.

Bij de bewindvoering kan je één of meerdere vertrouwenspersonen aanstellen die jouw wensen en vragen vertalen naar de bewindvoerder als je dit zelf niet meer zo goed kan.

leek320
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2019 12:35

Bedankt voor jullie input.
De notaris die ik sprak, vertelde me dat een zorgvolmacht geregistreerd dient te worden bij de vrederechter.
Indien enkel bij een notaris neergelegd, kan dan een andere notaris dit opvragen?
Ik begrijp dat de regels van GDPR dienen gerespecteerd te worden. Ik weet voor wie de zorgvolmacht is (ken naam/adres/geboortedatum/etc), en ik weet aan wie de zorgvolmacht werd verleend (ook daar weet ik naam/adres/geboortedatum/etc) of beter gezegd, wie gevraagd heeft die op te stellen.
Echter wat ik niet weet is op welke datum dit gebeurde, alsook of diegene voor wie de zorgvolmacht was, wist wat er gebeurde (lees helder genoeg was), en wel in staat was om te tekenen. Dus 2 vraagtekens, en de enige informatie die me interesseert: datum van zorgvolmacht, en was die persoon helder genoeg om dit af te tekenen. Dat laatste is moeilijk achteraf te achterhalen.
Ik sprak die persoon, die nu een heel pak beter is dankzij een operatie, dan ten tijde van het opstellen ervan, en die "beweert" van niets te weten, wat nog niet wilt zeggen of hij op dat moment al dan niet een helder moment had.
Alvast bedankt.

Reclame


Mathieu Rutten

#5 , 11 jul 2019 22:09

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Deze link verwijst naar de oude wetgeving. De wetgeving is grondig gewijzigd door de wet van 17.03.2013.

Dit is de juiste link.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013031714

leek320
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jul 2019 22:14

Hallo,
Nu deze persoon elke dag beter wordt, besprak ik deze materie nog eens. Kan de zorgvolmacht op vraag van deze persoon vernietigd worden? Feit is dat er allerlei in naam van deze persoon gebeurt, zonder medeweten van deze persoon. De vernietiging van de zorgvolmacht zou dit kunnen vermijden.
Waar dienen we hiervoor te zijn?
Alvast bedankt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jul 2019 22:36

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

leek320
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 aug 2019 16:37

Bedankt voor jullie feedback en informatie!

Terug naar “Andere”