bewindvoerder via notaris & zorgvolmacht - bewindvoerder

croos
Topic Starter
Berichten: 231

bewindvoerder via notaris & zorgvolmacht - bewindvoerder

#1 , 06 mei 2019 20:46

Gelet op twee topics over zelfde onderwerp zijn deze samengevoegd JurecaBE moderator



4 jaar geleden hebben we samen met twee broers een akte laten opstellen via een notaris, om mij als bewindvoerder te laten functioneren voor ons moeder die in een rusthuis verblijft.. In de akte staat wat mijn rechten en plichten zijn tov de andere partijen. We hebben voor die formule gekozen omdat dit efficiënter en sneller werkbaarder is. Ik krijg daar geen vergoeding voor, dat heb ik zo gewild.
ik rapporteer iedere maand alle rekeninguittreksels en kasboek via e mail telkens met een bemerking "als er vragen zijn moet je ze stellen". Als er iets moet ondernomen worden overleg ik dit altijd via mail. Al 4 jaar krijg ik iedere maand de bevestiging van gelezen en goedgekeurd.
Deze maand krijg ik plots de boodschap dat ik niet voldoende communiceer en worden vragen gesteld dat bvb de kost van de was te hoog is.Hij dreigt een andere bewindvoerder of via een notaris te werken.
Kan dat zo maar? hoe stel ik me constructief op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 06 mei 2019 21:12

Heel vreemd verhaal . Notaris die juridisch recht uitspreekt ?

Mathieu Rutten

#3 , 06 mei 2019 22:38

Een voorlopig bewindvoerder wordt aangesteld door de vrederechter en niet door een notaris. Het gaat hier dan ook zeker niet om voorlopige bewindvoering, maar eerder om een onderlinge overeenkomst. Indien het om een zorgvolmacht gaat, dan moet in dit geval de moeder deze zorgvolmacht hebben gevraagd. Een overeenkomst door verschillende partijen waarin afspraken in een notariële akte worden vastgelegd. De verschillende partijen kunnen aan de instruerende notaris vragen om een nieuwe akte op te maken waarin in onderling akkoord de nieuwe regels worden vastgesteld. Indien er betwisting is kan er best een bewindvoering aangevraagd worden bij de bevoegde vrederechter. Hou er wel rekening mee dat de vrederechter in geval van betwisting mogelijk een derde, een raadsman aanstelt als voorlopig bewindvoerder. Conclusie, u bent geen bewindvoerder en heeft ook een titel t.o.v. derden.

Reclame

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#4 , 07 mei 2019 06:51

klopt Mathieu, het is een zorgvolmacht.
Bij betwisting kan de vrederechter een derde, raadsman aanstellen als bewindvoerder, wie betaald die dan?

willyboy
Berichten: 897

#5 , 07 mei 2019 10:03

Nu verschijnt plots weer een vrederechter in het spel . Twee dingen zijn belangrijk . VONNIS EN VREDERECHTER ..
Als TS er zo geen pudding van maakt in zijn bericht kan er duidelijk antwoord gegeven worden .

In 2015 schreef t.s dat hij/zij alle rekening zou betalen die van toepassing waren voor rusthuis betaling .
Eerst spreekt t.s over bewindvoering en dan weer over zorgvolmacht .

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 07 mei 2019 15:51

Deze maand krijg ik plots de boodschap dat ik niet voldoende communiceer en worden vragen gesteld dat bvb de kost van de was te hoog is.Hij dreigt een andere bewindvoerder of via een notaris te werken.
Wie is "hij"

Kosten zijn toch wat ze zijn denk ik ?

Je kan eventueel zelf wassen en de kosten van de wasserij via RVT uitsparen, maar 't kan veel en vuil werk zijn ... misschien wil "hij" die taak dan op zich nemen ?

Bij betwisting kan de vrederechter een derde, raadsman aanstellen als bewindvoerder, wie betaald die dan?
De persoon waarover het bewind gevoerd wordt ...

De kosten voor externe bewindvoering gaan zonder énige twijfel véél en véél hoger zijn dan die voor de was ... :idea:

artemis
Berichten: 3293

#7 , 07 mei 2019 16:35

Een externe bewindvoerder gaat het probleem van de kosten van de was ook niet oplossen.

Probeer hier toch onderling uit te komen en elkaar te vertrouwen want een zorgvolmacht is volgens mij de beste oplossing. Als alles onderling goed verloopt natuurlijk.

Er zou ook een familielid als bewindvoerder aangesteld kunnen worden (die wordt verondersteld geen kosten aan te rekenen), liefst met vertrouwenspersoon, maar ook dan moeten de kinderen onderling overeen komen en met de aangeduide persoon akkoord gaan. Anders wordt het een advocaat en behalve dat dat wat kost heb je dan niet veel meer te zeggen over de genomen acties, moet je gaan bedelen om aankopen te doen etc.

Probeer eruit te geraken.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#8 , 08 mei 2019 11:04

klopt artemis, we hebben gekozen voor de zorgvolmacht omdat dit werkbaarder is en efficiënter. ik probeer het beste voor ons allen en heb ondertussen onderling beslist om de was te laten doen door de wasserij van de zorginstelling. Kost = dubbel zo veel. Kan één partij voor een advocaat kiezen? en wie moet die dan betalen?

willyboy
Berichten: 897

#9 , 08 mei 2019 13:01

De vrederechter kiest bewindvoerder. De rekening voor de onbekwaamverklaarde .

Mathieu Rutten

#10 , 08 mei 2019 13:45

FAQ procedure bewindvoering
JustWatch

DE KOSTEN VAN EEN PROFESSIONEEL BEWINDVOERDER
Wat zijn de extra-kosten en vergoedingen die de vrederechter te Roeselare in 2011 aanvaardde voor een professionele bewindvoerder (dus advocaat, géén familie) boven de wettelijk voorziene vergoeding à (maximum) 3% van de inkomsten ?

Gewone kosten:

- vaste dossierkosten per jaar: 75,00 €

- brieven: 5,00 €/stuk

- telefoon en e-mailverkeer: begrepen in de vaste dossierkosten

- verplaatsingskosten: begrepen in de vaste dossierkosten, voor zover binnen het kanton

Buitengewone kosten:

- verkoop/aankoop onroerend goed: 250,00 € (in functie van het concrete dossier eventueel te verhogen met strikt gedocumenteerde vacatie - kosten (= tijdverlet) voor bezoeken en onderhandelingen op voorwaarde geen kosten voor makelaar geëngageerd werden).

- aanvaarding/verwerping nalatenschap: 50,00 €

- aangifte belastingen: 25,00 €

- aangifte nalatenschap: 50,00 €

De (maximale) vergoeding à 3% van een professioneel bewindvoerder op de inkomsten wordt normaliter NIET toegekend op “doelgebonden” sociale tegemoetkomingen zoals:

- de zorgverzekering;

- de maximumfactuur;

- de socio-culturele bijdrage;

- teruggaven mutualiteit;

- tegemoetkomingen aan gehandicapten, dit laatste weliswaar afhankelijk van het globale inkomstenkader;

- kinderbijslag en kraamgeld;

- inkomstengarantie bejaarden;

- meerwaarden op aandelen en verzekeringsportefeuilles.

Hetzelfde geldt voor de integrale opbrengst van een verkoop (enkel nadien maximaal 3 % vergoeding op de intresten van het geplaatst kapitaal).

willyboy
Berichten: 897

#11 , 08 mei 2019 17:21

Dit is theorie . Bewindvoerder van mijn ouders vroeg en kreeg van de vrederechter 2500 euro voor verkoop van onroerend goed . Als 2 honden vechten om een been loopt een derde er mee weg .

willyboy
Berichten: 897

#12 , 08 mei 2019 17:31

Mathieu . De wetgeving 488 bis . Daar zet ik al jaren mijn tanden in . NOOIT heb ik cijfers van buitengewone onkosten gezien . Kan je deze bron van info geven inzake die cijfers .

willyboy
Berichten: 897

#13 , 09 mei 2019 11:20

Is opgelost . Het is een document uit 2015 . Het is wel een richtlijn . Er worden geen rechten aan verbonden .

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#14 , 20 jun 2019 21:45

ik heb een zorgvolmacht voor mijn moeder. regels zijn beschreven door notaris in een akte.
We zijn met 3 broers.
Kan één van de broers een nieuwe bewindvoerder aanvragen? Of moeten we alle drie akkoord zijn?

willyboy
Berichten: 897

#15 , 20 jun 2019 21:59

Iedereen kan een aanvraag doen bij vrederechter .

Terug naar “Andere”