Bewindvoering

Jazzmatazz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bewindvoering

#1 , 24 mar 2019 17:42

Mijn ene broer is reeds jarenlang bewindvoerder van mijn andere mindervalide broer.
Dit gebeurde destijds met wederzijdse toestemming en zonder problemen.
Nu vraag ik mij gewoon af hoe ik de bewindvoerder eens kan controleren?
Graag zou ik eens willen weten hoe de bewindvoerder de geldzaken van mijn andere broer behartigt? Hoe kan ik inzage krijgen in de banktransacties, bankuittreksels,... van de afgelopen jaren?
Weet iemand daar iets meer over?
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 24 mar 2019 17:52

Was er destijds een vonnis van de vrederechter ? (488bis) Als dit het geval is geeft je broer daar jaarlijks verslag . Dat je daar inzake krijgt is een zeer kleine kans . (Goedwil vrederechter). Uw positie als broer is zeer zwak.

Jazzmatazz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2019 11:45

Was er destijds een vonnis van de vrederechter ? (488bis) Als dit het geval is geeft je broer daar jaarlijks verslag . Dat je daar inzake krijgt is een zeer kleine kans . (Goedwil vrederechter). Uw positie als broer is zeer zwak.
Bij mijn weten niet. Heb destijds een zelfgemaakt document ondertekend waarin ik mijn toestemming gaf om daadwerkelijk bewindvoerder te mogen zijn.

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 25 mar 2019 11:56

Waarom heb je de wettelijke weg niet gevolgd . Nu is miserie troef .

Mathieu Rutten

#5 , 25 mar 2019 23:00

Beste,
Mijn inzien is er hier geen sprake van bewindvoering maar van buitengerechtelijke bescherming met volmacht. De volmacht moet gegevens zijn door de persoon die beschermd wordt en niet door bv. een broer.

Buitengerechtelijke bescherming
De buitengerechtelijke bescherming is een maatregel zonder tussenkomst van de rechter en geldt alleen voor het beheer van goederen. De bedoeling is om u zoveel mogelijk zelf te laten beslissen wat er met uw goederen gebeurt en hoe die worden beheerd.

U kunt buitengerechtelijke bescherming krijgen door een volmacht (lastgeving (opent in nieuw venster)) te geven aan iemand die u vertrouwt om bepaalde handelingen in uw plaats te stellen. De lastgeving moet gegeven worden wanneer u nog bekwaam bent om alles zelf te doen. U beslist zelf wanneer de volmacht van kracht gaat (bijvoorbeeld op het ogenblik dat u wilsonbekwaam wordt) en u kunt hem ook altijd stopzetten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Andere”