Onderhandse overeenkomst registreren ?

Spc76
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onderhandse overeenkomst registreren ?

#1 , 17 mar 2019 20:32

Beste forummers,

Hoe werkt de procedure om een onderhandse overeenkomst te laten registreren ?

Situatieschets :
Een vriendin van me is onlangs dakloos geworden na partner geweld.
Na het partnergeweld is ze tijdelijk gaan logeren bij kennissen en heeft haar ex haar ambtelijk laten schrappen. (Persoonlijk vraag ik me de wettigheid hiervan af daar ze beiden in het huurcontract stonden maar goed ze zit er even mee)

Persoon heeft op dat moment geen financiële middelen genoeg om op eigen benen te staan en logeert tijdelijk bij haar broer die invalide is en stapt naar het OCMW met de vraag voor een referentieadres zodat ze haar rechten voor de toekomst oa op eventuele uitkeringen kan vrijwaren.

Het OCMW stelt een maatschappelijk onderzoek in en de broer wordt kwaad omdat hij de indruk krijgt dat het OCMW hun als samenwonende aanzien en zo zijn uitkering als invalide naar beneden gaat.

De situatie escaleert er zodanig dat persoon er moet vertrekken.

Persoon komt dan via omwegen bij mij terecht waar ze tijdelijk! (Met een maximumtermijn) Kan logeren in mn caravan in de tuin tot haar situatie administratief rechtgetrokken is door desbetreffende diensten.

Ik woon op een ander grondgebied en het oorspronkelijke OCMW verklaart zich ineens onbevoegd (ook al pendelt persoon tussen verschillende gemeentes)

Ik ga met persoon naar het caw en daar geeft men de oplossing een opvangtehuis a rato van 26 EUR per dag.

Persoon vindt dat veel geld en prefereert het logeren bij kennissen en vrienden om zo de kosten van uitgaven te drukken.

Het caw geeft dan de raad terug naar het OCMW te gaan en zo blijft persoon maar heen en weer cirkelen.

Nu ben ik even naar het justitiehuis gegaan en me daar raad gaan vragen.

De advocate van het justitiehuis stelde voor om een onderhandse overeenkomst te maken dat

A) het gaat om een tijdelijke intermiterend logement met een max duurtijd
B) dat het gaat om logeren in de caravan met eigen keuken, slaapplaats en kookvuur. Maw een gescheiden huishouden.
C) dat er geen domicilie noch inschrijving kan gebeuren op mijn adres.

Haar denkpiste is laat die overeenkomst registreren zodat er een vaste datum opstaat, en dat mocht er een agent komen die haar wil inschrijven op mijn adres of de termijn verstreken is in de overeenkomst ik naar de vrederechter kan en via deze weg een ambtelijke inschrijving kan te niet doen en tegelijk een via een omweg semi druk gezet kan worden op de desbetreffende ocmws als ze er zelf niet uitkomen.

Nu mijn vragen :
- klopt die redenering ?
- waar en hoe laat ik deze onderhandse overeenkomst registreren ?
- onder welke categorie valt dergelijke overeenkomst ?
- wat kost me dit ?

Ter info : ondertussen zoekt persoon een referentieadres bij particulieren om zich administratief toch in orde te stellen onder het mom als het OCMW weigert doe ik het zelf wel en kan ik terug gaan werken om mn leven weer op poten te krijgen, doch meeste mensen weigeren... zitten er addertjes onder het gras bij een referentieadres bij particulieren ?

Mvg,

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding