Spermadonatie aan een ex-vriendin

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Spermadonatie aan een ex-vriendin

#31 , 03 jun 2014 08:58

Is dat nu niet juist wat ze doen met IVF? Daar kies je toch om je bijv. door het zaad van je partner te laten bevruchten?
Juist, van je PARTNER! Je hebt twee zaken:

1. Een koppel raakt niet op natuurlijke manier zwanger, maar het zaad van de man blijkt wel "levensvatbaar" te zijn. In dat geval zal specifiek het zaad van die man gebruikt worden om een kind te proberen maken via IVF.

2. Een vrouw of koppel raakt niet op natuurlijke manier zwanger (er is geen vader om voor het zaad te zorgen, of het zaad is niet "levensvatbaar"). In dat geval gaat men op zoek naar een zaaddonor. Maar speelt het in dat geval een rol van wie dit zaad is? Het is niet van de eigen partner. Punt.

Als je bewust zaad aan een bepaalde vrouw levert, dan ben je sowieso de biologischje vader van het kind dat daaruit volgt. Dit kind zal dit ook sowieso te weten komen en jij zal dan je verantwoordelijkheid moeten dragen. Het is niet zo veel verschillend dan wanneer je effectief met die vrouw naar bed zou gaan. Je maakt bewust een kind, en bent verantwoordelijk. Dit aspect wordt doelbewust "weggevaagd" in de spermabank, ander zou men uiteraard geen enkele donor vinden, denk ik: de donaties zijn 100% anoniem, zodat de donors nooit aansprakelijk kunnen gesteld worden en ook nooit te weten zullen komen wie hun biologische kinderen zijn (om morele beslommeringen te vermijden).

Dus nogmaals: je kan niet je zaad doneren aan die vrouw met no strings attached. Als je dit doet ben je verantwoordelijk en kan / zal dit gevolgen hebben. Als je dit niet wenst: niet aan beginnen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#32 , 03 jun 2014 12:46

Mij kent ze intiem, een anonieme donor...
:shock: anonieme donor voor wie? niet voor de wensmoeder want die kent je "intiem"...

Een anonieme donor is niet gekend door de moeder.

IVF is inderdaad in vitro, dat heeft niks met donorschap te maken, mensen met fertiliteitsproblemen kunnen ook via IVF geholpen worden.
Wensmoeders die via de spermabank een anonieme donor zoeken hoeven geen IVF te doen, maar gewoon kunstmatige inseminatie.

WP002

#33 , 04 jun 2014 12:33

Als helft van een koppel met een onvervulde kinderwens kan ik me gedeeltelijk in uw situatie verplaatsen (alhoewel ik geen ex heb). Uit al wat u zegt lijkt me alleen duidelijk dat uw ex in de eerste plaats haar eigen belang voorop stelt en misbruik maakt van uw situatie van ongewenst kinderloos zijn. Mijn raad is om haar voorstel onder geen enkel beding serieus te overwegen: zij het genot en u de last. Ze had er maar vroeger aan moeten denken, en nu riskeert u ook dat uw huidige relatie erop gaat stuklopen. Als ze per se een kind wil: er zijn wettelijke mogelijkheden genoeg.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#34 , 15 sep 2014 16:00

IVF is inderdaad in vitro, dat heeft niks met donorschap te maken, mensen met fertiliteitsproblemen kunnen ook via IVF geholpen worden.
Wensmoeders die via de spermabank een anonieme donor zoeken hoeven geen IVF te doen, maar gewoon kunstmatige inseminatie.
Tenzij ik mij vergis: IVF = kunstmatige inseminatie...

Franciscus

#35 , 15 sep 2014 16:22

Neen, IVF is via proefbuis.
In het andere geval wordt er een spuitje zaadcellen in de baarmoeder gespoten.
http://www.brusselsivf.be/KI-KID" onclick="window.open(this.href);return false;
Er worden geen eicellen UIT de moeder gehaald en BUITEN het lichaam bevrucht bij mijn weten.

Didymus

#36 , 15 sep 2014 16:25

Je vergist je. Kunstmatige inseminatie (KI) = bevruchting in het lichaam met sperma. In vitro (letterlijk: in glas) fertilisatie gebeurt in een laboratorium met sperma en een eicel waarna het embryo wordt teruggeplaatst of ingevroren. Compleet verschillende procedure.

edit: Franciscus was me voor.
"sowieso" schrijf je zo.

FreelancerIT
Topic Starter

#37 , 15 sep 2014 16:31

Als helft van een koppel met een onvervulde kinderwens kan ik me gedeeltelijk in uw situatie verplaatsen (alhoewel ik geen ex heb). Uit al wat u zegt lijkt me alleen duidelijk dat uw ex in de eerste plaats haar eigen belang voorop stelt en misbruik maakt van uw situatie van ongewenst kinderloos zijn. Mijn raad is om haar voorstel onder geen enkel beding serieus te overwegen: zij het genot en u de last.
Het kan naïef zijn van mijn kant, maar zo kwam het niet over. Zeker niet omdat ze me eerst eigenlijk zei dat ze mij wou zien om te kijken of het oude vuur er nog was.
Ze had er maar vroeger aan moeten denken, en nu riskeert u ook dat uw huidige relatie erop gaat stuklopen. Als ze per se een kind wil: er zijn wettelijke mogelijkheden genoeg.
Wel, over uw 1ste opmerking ga ik me niet uitspreken. ;-)

Ondertussen is het kwaad van erger gegaan. Ik had initieel haar voorstel afgewezen, mits een duidelijke uitleg waarom.

De boodschap leek goed te zijn aangekomen: ze trok zich - net zoals ze beloofd had - terug uit mijn leven. Dit tot ongeveer een maand geleden.

Het begon vrij onschuldig met een klein e-mailtje waarin ze vroeg hoe het met mij ging.

En nu wel.. ik heb op een paar weken tijd foto- en filmmateriaal van haar gekregen tem. gedragen ondergoed. Met telkens de duidelijke boodschap dat ze me terugwilt

Niets wat ik zeg lijkt tot haar door te dringen, want ze beweert dat ik niets liever wil.

Naar de politie gaan heb 'k overwogen, maar wat dan? Hoe moet ik aan mijn echtgenote vertellen dat een ex van mij mij ligt te mailen, smsen en naar mijn oude adres (bij mijn ouders) schunnige dingen ligt op te sturen?

Ik delete alle mails en smsen voor de voet als ze binnenkomen

Wachten tot het stopt zeker? :-/

FreelancerIT
Topic Starter

#38 , 15 sep 2014 16:35

Neen, IVF is via proefbuis.
In het andere geval wordt er een spuitje zaadcellen in de baarmoeder gespoten.
http://www.brusselsivf.be/KI-KID" onclick="window.open(this.href);return false;
Er worden geen eicellen UIT de moeder gehaald en BUITEN het lichaam bevrucht bij mijn weten.
Ah OK. Vandaar het onderscheid. :-)

Het principe blijft echter hetzelde lijkt me, vandaar de verwarring.

Franciscus

#39 , 15 sep 2014 17:05

Best toch bewijzen verzamelen en aangifte doen.
De meeste politieambtenaren die klachten en aangiften acteren zullen uiteraard uw klacht acteren en dame uitnodigen en verhoren maar tevens een serieus 'klapke' met dame doen.
Mocht zij alsnog blijft volhouden zullen er maatregelen volgen opgelegd door parket vb verplichte therapie. De meeste stoppen al na het klapke - het grootste gedeelte van diegene die volharden stoppen na de tussenkomst van het parket.
De weinige die overschieten krijgen meestal een private ruimte om te bezinnen over hun gedrag
Al naargelang de feiten soms voor een hele tijd.

FreelancerIT
Topic Starter

#40 , 16 sep 2014 15:00

Er zaten onschuldige foto's of filmpjes bij, van zichzelf of van "ons" toen we nog samen waren. Anderen, zoals het gedragen ondergoed... daar ga ik geen tekening van moeten maken neem ik aan?

Tot nu toe heb ik mijn echtgenote - die zelf al redelijk wat te verwerken heeft - er altijd kunnen buiten houden. Ik had gehoopt dat het na verloop van tijd wel zou ophouden, maar helaas..

Tot gisteren was het nog "binnen perken" gebleven. Ik kreeg een aantal sms'jes per dag, een paar oproepen en heel wat mails en 1 brief/pakket die bij mijn ouders was aangekomen. Een geluk bij een ongeluk, mijn vader had juist op tijd gemerkt dat het voor mij was bedoeld, niet voor hem.

Gisterenavond, omstreeks 22u00 ging de bel. Mijn echtgenote nam de parlofoon op en riep plots mijn naam. Ik ben dadelijk naar de voordeur gegaan - die zat al op nachtslot - bleek het mijn ex te zijn, enkel gekleed in een regenjas.

Gelukkig kon ze vanwege het nachtslot niet binnengelaten worden... Het heeft wat moeite gekost, maar heb ze dan toch overtuigd om weg te gaan. Om dan in het putje van de nacht, nadat ik me had vergewist dat mijn echtgenote sliep naar het politiekantoor geslopen.

Ik heb klacht ingediend, hoop dat het nu stopt...

Ik heb nog steeds niets verkeerds gedaan, maar hoe moet ik dit ooit gaan uitleggen...?

Franciscus

#41 , 16 sep 2014 17:08

Best open kaart spelen ....want ze kan ook plots aan de deur staan als u niet thuis bent?
Wel kijken of uw echtgenote dit aankan .... u kan eventueel beroep doen op de dienst slachtofferzorg van de lokale politie (ofwel om raad te vragen ofwel dat deze mee het gesprek komen voeren)
PS u hebt toch duidelijk gezegd dat u vervolging wenst?
Alle bewijzen overgemaakt - sms-jes - alle mails - het postpakket (kan worden nagegaan wie het gestuurd heeft)- alle foto's
Beschrijving van uw ex en de kledij die ze aanhad - schoenen - jas ....

FreelancerIT
Topic Starter

#42 , 16 sep 2014 22:10

Ik ben zo duidelijk mogelijk geweest. Had van de het wachten gebruik gemaakt om alles bij elkaar te rapen, inclusief een overzicht van de smsjes die ik had ontvangen.

De agent die ik sprak vond het uitermate vermakelijk... Daar was ik minder mee gediend...

FreelancerIT
Topic Starter

#43 , 16 sep 2014 22:40

Best open kaart spelen ....want ze kan ook plots aan de deur staan als u niet thuis bent?
Wel kijken of uw echtgenote dit aankan .... u kan eventueel beroep doen op de dienst slachtofferzorg van de lokale politie (ofwel om raad te vragen ofwel dat deze mee het gesprek komen voeren)
Ik zou heel graag met haar open kaart spelen, maar heb te veel schrik dat ze dit nu niet kan gebruiken.

Ik heb ondertussen van mijn ex een sms'je gekregen: "Sorry"

Gebruiker21

#44 , 25 sep 2014 14:12

Je bent al ruim te laat om "open kaart te spelen", naar mijn mening. Moest ik een SMS, mail of wat dan ook van een ex-krijgen, zou ik dit toch meteen aan mijn huidige vriendin vertellen, al van bij de het eerste bericht, zodat er achteraf geen misverstanden of achterdocht kan zijn.

Dat je een ex-vriendin hebt, daar kan je weinig aan veranderen. Dat ze je pikante berichten of foto's stuurt, daar kan jij ook niet aan doen. Maar je had van bij het eerste bericht je huidige vriendin moeten inlichten en zeggen: "Kijk wat (naam ex-vriendin) me nu stuurde! Voor de duidelijkheid: ik ben niet meer in haar geïnteresseerd en hier ook niet mee opgezet. Als het blijft duren ga ik naar de politie. Het is maar dat ge weet dat ze dit gedaan heeft en wees gerust: gij zijt de enige voor mij, zenne. Dat mens is zo zot als een achterdeur..."

Dingen verzwijgen maakt je alleen maar verdacht achteraf, want uitkomen doet het toch. Afin, 'k ben wel wat laat met mijn raad, want ge hebt het al verzwegen... :-s
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT
Topic Starter

#45 , 25 sep 2014 14:17

Wel, vreemd genoeg is het gestopt.
We zijn nu al een week na haar laatste berichtje.

In principe heb je gelijk Tom, alleen is het niet altijd zo eenvoudig.
Mijn vrouw strubbelt al jaren met een zware depressie en zit sinds een paar maand in een nogal kritieke fase.

Alles is haar momenteel wat te veel, zoals gisteren nog maar eens duidelijk was: iets op haar PC ging niet snel genoeg en ze explodeerde...

Daarom moet ik nu bij alles me 1 heel belangrijke vraag stellen: heeft het in de huidige situatie een meerwaarde om haar dit te vertellen?

Dit heb ik ook hier gedaan. En ik zag er geen meerwaarde in....

Terug naar “Andere”